V roce 2007 bylo zahájena kurikulární reforma odborného školství, jejímž jedním z důležitých
nástrojů je dvoustupňová tvorba vzdělávacích programů: Na státní úrovni vydává MŠMT rámcové vzdělávací programy
(RVP), na lokální úrovni se podle nich vytvářejí školní vzdělávací programy (ŠVP). Tvorba školních
vzdělávacích programů je sice pro školy náročná, ale umožňuje jim reagovat na vzdělávací podmínky své školy i regionu
a posiluje jejich autonomii ve vzdělávání. Zároveň s tvorbou rámcových vzdělávacích programů došlo
v odborném školství k transformaci soustavy oborů vzdělání, neboť bylo třeba, aby soustava oborů
vzdělání daleko lépe zohledňovala potřeby trhu práce, změny v povoláních, výrobních technologiích a pracovních
činnostech. Nová soustava oborů odborného vzdělávání zahrnuje téměř 280 oborů vzdělání a pro každý obor vzdělání byl
vydán rámcový vzdělávací program (RVP).
Rok 2012 můžeme označit za rok plošného zahájení výuky podle školních vzdělávacích programů ve středních odborných školách a středních odborných učilištích. To ovšem neznamená, že tvorba ŠVP je provždy ukončena: Školy, které již vyučují podle ŠVP, je revidují a inovují, zároveň vytvářejí ŠVP pro jiné obory vzdělání nebo formy vzdělávání.
Proto jsme připravili tuto upravenou verzi metodické příručky, ve které jsme zohlednili zkušenosti učitelů pilotních i dalších škol, lektorů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků i konzultantů k tvorbě ŠVP. Textová část příručky je doplněna příklady a ukázkami z pilotních ŠVP i častými dotazy ze škol. Příručka se také opírá příklady dobré praxe učitelů, které jsme shromáždili, zpracovali a vydali v rámci projektu Kurikulum S.
Ke stažení zde (1,70 MB)