Co vám nabízíme v tomto čísle?
Zásadní článek o plánování autoevaluace najdete v rubrice Hlavní trasa. Můžete si přečíst, jak se shodnout na představě dobré školy, jak si zvolit přiměřené cíle a vhodné zdroje informací. Výběru nástrojů je věnován druhý hlavní článek Evaluační nástroje projektu.
Jistě vás zaujmou také zkušenosti dvou ředitelek základních škol s plánováním v rubrice Křižovatka názorů. Na tyto problémy je zaměřen i rozhovor se zkušeným ředitelem střední školy v rubrice Setkání na cestě.
V rubrice Bezpečný průjezd si podrobně vysvětlíme pojmy kritérium a ukazatel (indikátor). Rozhledna vám ukáže, že účel autoevaluace by měl být jasný a správně pochopený. Určitě vám při tom přijde vhod metoda, jak předvídat a analyzovat reakce lidí na změnu, v rubrice Stopařův průvodce.
Kvalita byla hodnocena odedávna, jak připomene rubrika Cesta časem. Mnohé země jsou v této otázce před námi. Tentokrát se v Cestě kolem světa podíváme do Nizozemí. Jak poznají, že je něco dobré, nám řekly také děti a studenti v "odpočinkové" rubrice Oáza.
Nezapomněli jsme ani na zprávy z realizace projektu - v Cestovním deníku se dozvíte o různých formách vzájemného učení škol, dozvíte se o tom, jak v krajích probíhal vzdělávací program Koordinátor autoevaluace, a dále vás seznámíme s výsledky z anket.
Zdrojem inspirace pro vás mohou být i prezentace z krajských konferencí a nové informační zdroje z literatury v Čerpací stanici nebo Tipy na cestu - kde vám povíme, co nás čeká v projektu v následujícím období.
Do přílohy pro vás kolegové připravili Kritéria hodnocení plánu, procesu a zprávy o vlastním hodnocení školy. Věříme, že je budete často využívat.
Obsah tohoto čísla:
- Hlavní trasa: Plánování autoevaluace, Evaluační nástroje projektu
- Rozhledna: Otázka z prvních - proč? Tentokrát o účelu autoevaluace
- Stopařův průvodce: Předvídání a analýza očekávaných reakci lidí na změnu
- Bezpečný průjezd: Ukazatel, Kritérium
- Křižovatka názorů: Dva pohledy na vlastní hodnocení školy
- Oáza: Podle čeho se pozná, že je něco dobré?
- Setkání na cestě: Plánování . možnost, nebo nutnost?
- Cestovní deník: Školí se 217 koordinátorů autoevaluace, Pilotujeme aktivity vzájemného učení škol: Peer Review - kolegiální učení, Vzájemné návštěvy škol, Workshopy, Co jsme se od vás dozvěděli z anket
- Čerpací stanice: Jak vznikla kritéria pro posuzování vlastního hodnoceni školy
- Cesta kolem světa: Zkušenosti z Nizozemí
- Čerpací stanice: Tým projektu doporučuje nové publikace, Inspirace ze škol - aneb školy sobě
- Cesta časem: Hodnocení kvality a její kontrola od starověku do počátku novověku
- Tipy na cestu: Co nás čeká .a nemine
Příloha: Kritéria hodnocení plánu, procesu a zprávy o vlastním hodnocení školy
A co připravujeme?
V dalších číslech bulletinu se chceme věnovat těmto otázkám:
- volbě evaluačních nástrojů, metod a technik - jaké jsou možnosti, jak vhodně vybírat pro jednotlivé oblasti, kde najdou čtenáři nabídku a informace (bulletin č. 3)
- sběru dat a informací - jak je analyzovat, vyhodnocovat z hlediska dosažení cíle, jak si poradit s interpretací (bulletin č. 4)
- vytvoření autoevaluační zprávy - jak shrnout dosažené výsledky, vyvodit doporučení a stanovit cíle a úkoly do budoucna (bulletin č. 5)
- úspěšnému zavádění změn - jak kvalitu zlepšovat, rozvíjet se a stávat se učící se školou (bulletin č. 6)
Bulletin 2 "Cesta ke kvalitě" (951,14 KB)
Bulletin 2 - příloha (51,93 KB)