Základní informace k autoevaluaci na gymnáziu
Plánování postupu autoevaluace Gymnázia Cheb je součástí ŠVP, kde je tabulka s přehledem evaluačních aktivit, s uvedením termínů jejich realizace a frekvencí opakování (kap. 6: Hodnocení žáků a autoevaluace).
Jsou zde uveřejněny konkrétní cíle, oblasti, nástroje, indikátory (kritéria) a časové rozvržení pro jednotlivé oblasti (konkrétně kap. 6.2.4).
Typickými evaluačními nástroji jsou:
- pravidelné testování výsledků očekávaných výstupů pomocí standardizovaných testů v uzlových bodech vzdělávací dráhy (zejména externích, také kvůli možnosti srovnávání s jinými školami),
- interní benchmarking (hospitace a vzájemné návštěvy učitelů v hodinách),
- pozorování, prohlídky,
- SWOT analýza gymnázia,
- studium různých písemných podkladů, ekonomické rozbory aj.
- ankety a dotazníky a jejich rozbory,
- externí benchmarking – vzájemné pracovní návštěvy jiných škol se zaměřením na příklady dobré praxe,
- evidence a veřejné vyhodnocování výsledků žáků v předmětových, uměleckých
a sportovních soutěžích a olympiádách (od školní až po mezinárodní úroveň), - úspěšnost žáků školy v certifikovaných zkouškách,
- rozhovory se zástupci studentů,
- posouzení expertní skupinou,
- marketingový audit školy (zpracovává a aktualizuje vedení školy),
- netradiční postupy a kombinace uvedených nástrojů.
Od roku 2010 nově probíhá příprava na certifikaci školy dle ISO.
Poznámka: řada výstupů je i ve výročních zprávách, viz další text.
Na provádění a vyhodnocování se podílí nejenom vedení školy, ale i poradní orgány, zejména předmětové komise, pedagogická rada a rada školy.
Silné a slabé stránky a zkušenosti z minulých let
Vedení školy uvádí, že určitým ohrožením je rostoucí administrativní zátěž, která je spojena s rozšiřující se autoevaluací. Je také potřebné citlivě zvažovat použití některých konkrétních dat a celkových výstupů např. do výroční zprávy apod. Vedení školy je toho názoru, že je vhodné provádět zejména účelné činnosti a orientuje se například i na aktivity, které umožňují srovnávání mezi školami (viz standardizované testy, certifikované zkoušky, výstupy soutěží, implementace ISO v projektu kraje apod.).
Mezi nové nástroje v této oblasti bude možné zařadit v budoucnu snad i výstupy standardizované maturitní zkoušky.
Vykazování výstupů autoevaluace bylo vždy realizováno včas, a to zejména na konci vymezeného období, vlastní aktivity ale probíhají průběžně dle plánu, který je součástí ŠVP.
Údaje o výsledcích vzdělávání žáků – sledování uchazečů a absolventů
Ve výročních zprávách školy je poměrně velmi podrobně věnovaná pozornost výsledkům ve vzdělávací činnosti včetně výstupů z různých soutěží, plnění certifikátů (jazyky, psaní na stroji – klávesnici, ECDL aj.). Výstupy jsou doplňované grafickými přehledy a fotodokumentací.
Ve výročních zprávách je vždy několik stránek velmi podrobně věnováno přijímacímu řízení a úspěšnosti absolventů gymnázia v přijímání na VŠ – to je možné považovat za důležitý výstup autoevaluace.
Jako příklad vybíráme grafické zpracování úspěšnosti uchazečů o studium na gymnáziu podle školy, ze které se uchazeč hlásil (výroční zpráva 2009/2010, s. 76):
|
Podobně důležitým údajem je grafické zpracování úspěšnosti studentů u maturit (výroční zpráva 2009/2010, s. 100).
|
Ve výročních zprávách jsou též přehledy absolventů s uvedením VŠ, na kterou nastoupili.
Podobné podrobné hodnocení najdeme i např. ve výroční zprávě za rok 2009/2010, kde je na s. 123 graficky vyjádřen celkový přehled úspěšnosti v přijetí absolventů gymnázia na VŠ za poslední roky.
|
Poznámka: toto sledování výstupů se blíží pojetí anglických škol.
Příklad využití netradičního evaluačního nástroje: Model dobré a černé cibule
Z vlastního hodnocení školy 2007/2008 vybíráme sestavené modely dobré a černé cibule.
Poznámka: uvedené pojetí se blíží SWOT analýze a uvedený nástroj je součástí přípravy vedoucích pracovníků ve školství na PF UK v Praze. Je také evidentní, že nástroj je aplikován a využíván v praxi při řízení školy.
Model dobré cibule – konkurenční výhody Gymnázia Cheb, (zestručněno):
- Image školy, dobré klima.
- Fundraising – využívání mimorozpočtových zdrojů (doplňková činnost, projekty a granty, SIPVZ, školní Nadace a Nadační fond, SRPGCh).
- Výsledky práce s talentovanými studenty.
- Kvalifikovaný a zkušený pedagogický sbor.
- Materiálně technická základna školy.
- Vysoká úspěšnost přijímání absolventů osmiletého cyklu na VŠ.
- Úspěšné zapojení do projektů – řada zahraničních kontaktů, pilotní škola RVP GV.
- Silné postavení na vzdělávacím trhu.
- Možnost splnění certifikovaných zkoušek.
- Dlouholetá tradice ve využívání externích evaluačních nástrojů (SCIO, Kalibro, Cermat aj.).
- Široká nabídka volitelných předmětů.
Vstupní data do modelu byla získána na základě dotazníkového šetření mezi učiteli, studenty
i rodiči. Model sestavovalo vedení školy a garantoval jej ředitel gymnázia.
Poznámka: tučně označené body související se zaměřením našeho PDP.
Model černé cibule – konkurenční nevýhody Gymnázia Cheb (zestručněno):
- Absence určitých typů prostor.
- Přetrvávající encyklopedičnost studia.
- Nadměrný počet gymnázií v regionu.
- Část sboru již v seniorském věku.
- Setrvačnost při realizaci vyučovacího procesu a rezistence vůči změnám.
- Nízká úspěšnost přijímání absolventů čtyřletého cyklu na VŠ (kolem 70 %).