Příklad formulovaných kriterií a stanovených indikátorů pro evaluaci práce dětí ve výuce:
př. 1 – anglický jazyk
KRITERIA |
INDIKÁTORY |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
slovní zásoba |
znalost slovní zásoby psaní slovíček výslovnost |
vyslovuje foneticky správně danou slovní zásobu, zajímá se o její rozšíření, píše slovíčka správně, sám najde chybu a opraví ji |
vyslovuje foneticky správně danou slovní zásobu, píše slovíčka správně, najde chybu ve vyznačeném úseku textu, sám ji opraví |
foneticky správně vyslovuje většinu slov, psanou podobu zaměňuje s mluvenou, chybu opraví ve větě s dopomocí |
většinu slov foneticky správně nevyslovuje, zaměňuje mluvenou a psanou podobu slov, chybu opraví pouze pod přímým vedením |
většinu slov špatně vyslovuje i zapisuje, chybu neopraví ani pod přímým vedením |
mluvená podoba jazyka |
rozhovor |
je schopen vést rozhovor, automaticky a samostatně používá danou slovní zásobu a gramatické jevy |
je schopen vést rozhovor, většinou samostatně používá danou slovní zásobu a gramatické jevy, používá pomůcky |
v rozhovoru potřebuje být veden, odpovídá krátkými větami či jen slovy, odpovědi tvoří s dopomocí |
pouze pod přímým vedením a za použití pomůcek odpovídá jednoduše osobě, která vede rozhovor |
není schopen rozhovor zrealizovat ani pod přímým vedením |
poslech |
naslouchá mluvenému slovu, reprodukuje text, odpovídá na otázky, plní pokyny |
naslouchá mluvenému slovu, samostatně reprodukuje část textu, samostatně odpovídá na otázky, plní pokyny |
snaží se mluvené slovo chápat, s dopomocí odpovídá na jednoduché otázky, plní pokyny |
mluvené slovo jen těžce vstřebává, špatně se orientuje, s dopomocí plní pokyny |
není schopen ze slyšeného slova získat jakékoli informace, pod vedením neplní ani základní pokyny |
KRITERIA |
INDIKÁTORY |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
psaná podoba jazyka |
čtení porozumění čtenému textu |
čte plynule text přiměřené náročnosti, chápe smysl vět, odpovídá na otázky, text reprodukuje |
čte text přiměřené náročnosti, chápe smysl většiny vět, odpovídá na jednoduché otázky, částečně reprodukuje obsah |
čtení textu přiměřené náročnosti není plynulé, u slov často zaměňuje mluvenou podobu s psanou, chápe smysl jednoduchých vět, s dopomocí odpovídá na některé z otázek |
čte pouze velmi jednoduchý text, často s chybami, nechápe příliš smysl, pod přímým vedením odpovídá na velmi jednoduché otázky |
není schopen přečíst text na základě neznalosti slovní zásoby, čtenému nerozumí |
gramatika |
používání probíraných jevů |
samostatně a automaticky používá probrané gramatické jevy, chybu sám najde a opraví |
samostatně používá probrané jevy a většinou správně, umí se opřít o pomůcky, chybu většinou sám najde a opraví |
probrané jevy používá pouze izolovaně s dopomocí, stejně jako pomůcky, chybu opravuje pod vedením |
pouze pod vedením používá jednodušší gramatické jevy, chybu nenajde, často ani pod vedením neopraví |
gramatické jevy nezvládá, nepoužívá je ani v izolované podobě |
postoj k práci |
osobní pokrok |
aktivně, cíleně a samostatně pracuje na osobním pokroku |
cíleně a s dopomocí pracuje na osobním pokroku |
s dopomocí pracuje, zlepšuje pouze jednotlivosti |
pod přímým vedením zlepšuje pouze jednotlivosti |
ani pod přímým vedením nezvládá pracovat na osobním pokroku |
připravenost a plnění DÚ |
cíleně pracuje, připravuje se pečlivě a pravidelně, plní aktivně všechny úkoly |
cíleně pracuje a připravuje se pravidelně, úkoly většinou plní |
připravuje se nepravidelně, úkoly plní občas |
připravuje se zřídka, úkoly většinou neplní |
nepřipravuje se a neplní úkoly |
př. 2 – Hudební výchova a flétna
KRITERIA |
INDIKÁTORY |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
vokální a instrumentální činnosti |
pěvecký a mluvní projev |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
pouze pod přímým vedením zvládá činnosti |
nezvládá činnosti |
hra na hudební nástroje |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
pouze pod přímým vedením zvládá hru |
nezvládá hru |
|
hudební rytmus a taktování |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
pouze pod přímým vedením zvládá činnosti |
nezvládá činnosti |
|
hudební teorie a pojmy |
automaticky správně rozlišuje a orientuje se |
většinou správně, uvědomuje si chybu, opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
částečně ovládá s dopomocí |
neovládá hudební teorii a nezná hudební pojmy |
|
hudební nástroje |
automaticky správně zná a rozlišuje |
většinou zná a správně rozlišuje |
po upozornění pozná a rozlišuje |
částečně rozlišuje s dopomocí |
nerozlišuje a nepozná |
|
improvizace |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
pouze pod přímým vedením zvládá improvizaci |
nezvládá improvizaci |
KRITERIA |
INDIKÁTORY |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
hudebně pohybové činnosti |
pohybový doprovod znějící hudby (taneční kroky) |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
částečně zvládá činnosti |
nezvládá činnosti |
improvizace |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
pouze pod přímým vedením zvládá improvizaci |
nezvládá improvizaci |
|
poslechové činnosti |
hudební výrazové prostředky, kvality tónů |
automaticky správně rozlišuje a orientuje se |
většinou správně, uvědomuje si chybu, opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
částečně ovládá s dopomocí |
nezvládá poslechové činnosti |
hudební styly a žánry |
automaticky rozlišuje správně |
většinou rozlišuje správně, uvědomuje si chybu, opravuje ji sám |
po upozornění rozlišuje a opravuje chyby |
částečně rozlišuje s dopomocí |
nerozlišuje hudební styly a žánry |
|
skladatelé a jejich tvorba |
automaticky správně zná a rozlišuje |
většinou zná a správně rozlišuje |
po upozornění pozná a rozlišuje |
částečně rozlišuje s dopomocí |
nerozlišuje a nepozná |
|
hra na flétnu |
držení flétny |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění drží správně |
pouze pod přímým vedením drží správně |
nezvládá správné držení flétny |
tvoření tónů |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
pouze pod přímým vedením pracuje správně |
nezvládá tvoření tónů |
|
hra nápodobou |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
pouze pod přímým vedením hraje správně |
nezvládá hru nápodobou |
|
hra s popisem not |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
pouze pod přímým vedením hraje správně |
nezvládá hru s popisem not |
|
vícehlas |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
částečně hraje ve vícehlase |
nezvládá hru ve vícehlase |
|
hra ve skupině |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
částečně hraje ve skupině |
nezvládá hru ve skupině |
|
hra s doprovodem |
automaticky správně |
většinou správně, uvědomuje si chybu a opravuje ji sám |
po upozornění opravuje chyby |
částečně hraje s doprovodem |
nezvládá hru s doprovodem |
|
postoj k práci |
osobní pokrok |
aktivně, cíleně a samostatně pracuje na osobním pokroku |
cíleně a s dopomocí pracuje na osobním pokroku |
s dopomocí pracuje, zlepšuje pouze jednotlivosti |
pod přímým vedením zlepšuje pouze jednotlivosti |
ani pod přímým vedením nezvládá pracovat na osobním pokroku |
připravenost a plnění DÚ |
cíleně pracuje, připravuje se pečlivě a pravidelně, plní aktivně všechny úkoly |
cíleně pracuje a připravuje se pravidelně, úkoly většinou plní |
připravuje se nepravidelně, úkoly plní občas |
připravuje se zřídka, úkoly většinou neplní |
nepřipravuje se a neplní úkoly |
př. 3 – část člověk a jeho svět + vlastivěda + přírodověda
KRITERIA |
INDIKÁTORY |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
práce s informacemi |
vyhledávání informací |
samostatně, využívá různých zdrojů, volí texty a studijní materiály přiměřené svým schopnostem |
většinou samostatně, využívá různých zdrojů, po dopomoci přiměřených schopnostem |
učitel volí zdroje přiměřené schopnostem, žák pak v nich vyhledává informace |
žák vyhledává informace pouze ve velmi jednoduchých textech pouze pod přímým vedením |
žák nezvládá vyhledávat informace ani za dopomoci |
práce s informacemi |
samostatně zpracovává informace různými způsoby, připravuje prezentaci |
většinou samostatně zpracovává informace, po upozornění volí různé způsoby |
s dopomocí zpracovává informace známým způsobem, s dopomocí se učí a připravuje |
pouze pod vedením zpracovává informace, výjimečně se učí a připravuje, čerpá hlavně informace z práce v hodině |
Nezvládá zpracovávat informace ani pod vedením, neučí se a nepřipravuje |
|
prezentace informací |
prezentuje samostatně, zajímavým způsobem, přiměřené množství, dle zadání úkolů a dohodnutých kriterií |
prezentuje samostatně, občas využívá dopomoci (návodných otázek), dle dohodnutých kritérií a zadání |
prezentuje za dopomoci dle návodných otázek |
prezentuje s chybami i pod přímým vedením, využívá pouze návodných otázek, na většinu nezná odpověď |
nezvládá prezentaci ani pod přímým vedením |
|
místo, kde žijeme (ČaJS 1.-3. + V) |
orientace v plánu, na mapě (okolí, ČR, Evropy, světa) |
samostatně se orientuje na daném plánu, mapě, vyčte z ní informace, vyhledává údaje navíc |
většinou se orientuje na daném plánu, mapě vyčte z ní zadané informace |
s dopomocí se orientuje na mapě nebo plánu a vyhledává informace |
pouze pod přímým vedením se částečně orientuje na mapě nebo plánu |
neorientuje se na mapě ani plánu a to ani pod přímým vedením |
čas |
orientace v čase (hodiny, dny, …) |
správně se orientuje v čase |
většinou správně se orientuje v čase |
s dopomocí se orientuje v čase |
pod vedením se částečně orientuje v čase |
neorientuje se v čase |
používání hodin k měření času |
automaticky využívá hodiny k měření času |
po upozornění a dopomoci využívá hodiny k měření času |
s dopomocí využívá hodiny k měření času |
pod vedením využívá částečně hodiny k měření času |
nevyužívá hodiny k měření času |
|
pravidla silničního provozu |
zná pravidla a automaticky je používá při akcích školy |
zná pravidla a většinou je používá při akcích školy |
zná pravidla ale většinou je nepoužívá při akcích školy |
zná některá pravidla a nepoužívá je při akcích školy |
nezná pravidla |
|
využívání jízdních řádů |
samostatně vyhledává spoje |
s dopomocí vyhledává spoje |
pod vedením vyhledává spoje |
většinou chybně vyhledává spoje |
neorientuje se v jízdních řádech |
|
látky a jejich vlastnosti (zkoumání formou pokusů) (Př 4.-5.) |
pokusy a zkoumání |
aktivně, samostatně dle návodu i ústních pokynů |
samostatně, s počáteční dopomocí dle návodu a pokynů |
dle návodu po jednotlivých krocích |
pod přímým vedením po jednotlivých pokynech |
nezvládá pracovat ani pod vedením |
dodržování zásad bezpečnosti a hygieny |
automaticky dodržuje |
po upozornění dodržuje |
pouze pod vedením dodržuje |
většinou nedodržuje |
nedodržuje je |
KRITERIA |
INDIKÁTORY |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
aplikace znalostí |
výběr společných znaků, základních informací |
samostatně pracuje s informacemi, vyhledává základní informace |
samostatně pracuje s informacemi, s dopomocí vyhledává základní informace |
s dopomocí vyhledává základní informace |
pracuje dle dodaných základních informací |
nezvládá uchopit ani dodané informace |
vyslovení hypotézy, její ověřování srovnáváním |
samostatně vyslovuje hypotézy a ověřuje je různými způsoby |
samostatně vyslovuje hypotézy a s dopomocí nebo známým způsobem je ověřuje |
s dopomocí vyslovuje hypotézy a podle jednoduchého návodu je ověřuje |
výjimečně vyslovuje hypotézy, pod vedením částečně ověřuje |
nepracuje s hypotézami a nezvládá je ověřovat |
|
aplikace |
využívá zkušeností a aplikuje je dále |
s dopomocí využívá zkušeností a aplikuje je dále |
pod vedením využívá zkušeností a aplikuje je dále |
neaplikuje, zůstává ve fázi ověřování |
neaplikuje, neověřuje |
|
postoj k práci |
osobní pokrok |
aktivně, cíleně a samostatně pracuje na osobním pokroku |
cíleně a s dopomocí pracuje na osobním pokroku |
s dopomocí pracuje, zlepšuje pouze jednotlivosti |
pod přímým vedením zlepšuje pouze jednotlivosti |
ani pod přímým vedením nezvládá pracovat na osobním pokroku |
připravenost a plnění DÚ |
cíleně pracuje, připravuje se pečlivě a pravidelně, plní aktivně všechny úkoly |
cíleně pracuje a připravuje se pravidelně, úkoly většinou plní |
připravuje se nepravidelně, úkoly plní občas |
připravuje se zřídka, úkoly většinou neplní |
nepřipravuje se a neplní úkoly |