Pro každého z Vás se zde najde blízký příběh, neboť si budete moci vybrat z příkladů téměř třiceti škol (základních, základních uměleckých, středních odborných, ale i gymnázií, konzervatoří atd.) ze všech krajů České republiky. Jsou to příběhy z běžné praxe, takže je v nich popisován nepřikrášlovaný vhled do problematiky, nejde jen o „ódy na radost“. Budete se moci dočíst o pozitivech autoevaluace, ale i o „pokusech“, které se nejprve nedařily a teprve až s postupem času, po obtížném hledání, vedly k dalšímu rozvoji školy. V příkladech se také projeví, jak důležitá je autoevaluace právě tím, že poskytuje široké spektrum příležitostí k učení jednotlivců i ke společnému učení lidí ve školách (učí se při řešení problémů, učí se od ostatních, učí se z vlastních chyb, ale také se učí chyby si přiznat a odstraňovat).
Každý příběh vznikl v těsné spolupráci „autora“ (se zkušenostmi z akademického světa anebo ze školské praxe), pedagogických pracovníků i dalších aktérů života příslušné školy a mě jako garanta celé aktivity. Do „výrobního“ týmu ale patří i recenzenti příběhu, dva nezávislí odborníci (ředitel obdobné školy, pracovník vysoké školy). Vytvoření každého z příkladů si vyžádalo cca 18 měsíců práce, neboť „autor“ se musel sžít se školou, znát její historii, současnost i plánovanou budoucnost, specifika života školy apod., na tomto základě pak odpozorovat, logicky usadit a popsat určitý časový úsek její existence. Vše průběžně konzultovat, diskutovat se všemi participanty příběhu. Teprve poté došlo k recenzi textu, jeho případným úpravám a dolaďování po stránce obsahové i gramatické.
Příběh každé školy je naprosto jedinečný a vystihnout jej ve veškerých souvislostech by si vyžádalo mnoho a mnoho stran. Pro lepší čtenářský komfort proto ke každému doplním úvod, v němž budu stručně charakterizovat specifičnost příběhu. Vy si pak budete moci podle svého zájmu přečíst kratší i obsažnější podání příběhu (elektronická forma hypertextů umožňuje nahlížet do dokumentů škol, nástrojů vzniklých ve školách apod.). Záleží jen na Vás, vážení čtenáři, zda z příběhů načerpáte inspiraci, převezmete nebo adaptujete návod, či se jen ujistíte, že i v jiných školách se odehrávají Vám dobře známé děje.
Jana Poláchová Vašťatková
Příklady inspirativní praxe autoevaluace dle typu školy:
- mateřská škola speciální
- mateřská a základní škola
- základní škola
- základní škola málotřídní
- základní škola speciální
- základní umělecká škola
- praktická škola, učiliště
- gymnázium
- střední odborná škola
- střední odborné učiliště
- konzervatoř