Školský zákon ukládá školám za povinnost provádět vždy jednou za tři roky své vlastní hodnocení. Na závěr pak
mají zpracovat zprávu, kde vyhodnotí svoje slabé a silné stránky. Smyslem vlastního hodnocení je zjišťovat, jak je
naše škola dobrá, kde jsou její slabé a silné stránky. Na základě takového zjištění pak můžeme volit, jak
dál.
Podle průzkumu, ze kterého jsme vycházeli při přípravách projektu, si však často školy
s prováděním vlastního hodnocení nevědí rady - až 60% škol považovalo provádění vlastního hodnocení za
problematické. Školám chybí evaluační nástroje, jako jsou například dotazníky, hospitační archy či pozorovací listy,
s jejichž pomocí by mohly svou kvality zjišťovat. Schází jim i metodická a poradenská podpora a další vzdělávání
pedagogických pracovníků v oblasti autoevaluace.
Konec chůze se zavázanáma očima
Profesor Milan Pol přirovnal intuitivní snahy o zkvalitňování školy k chůzi se zavázanýma očima – jde to,
jen to trochu víc bolí, protože překážky, které máme v cestě, nevidíme a neumíme se jim vyhnout. Nevíme, že
v některých místech je rovinka, kde můžeme běžet, a v jiných si musíme dát maximální pozor. Výsledek naší
snahy je tak nejistý.
O smyslu vlastního hodnocení se mohly přesvědčit školy, které mají za sebou více cyklů vlastního hodnocení.
Z analýzy dotazníkového šetření bylo zjištěno, že čím jsou školy zkušenější v provádění vlastního
hodnocení, mají z něj menší strach, jsou méně bezradné a více chápou smysl vlastního hodnocení. A vůbec si
už nemyslí, že jde o zbytečnost.
Jak pomáhá projekt Cesta ke kvalitě školám?
Aktivity, které nabízí projekt Cesta ke kvalitě, mají školám pomoci zvládnout všechny části vlastního hodnocení. Nemá
přitom jít jen o naplnění dikce zákona, ale hlavně o to, aby jim samým to bylo prospěšné a skutečně svoji školu
posouvali ke zkvalitnění.
Postupně školám nabídneme třicet standardizovaných, softwarově podpořených evaluačních nástrojů, které usnadní postup
vlastního hodnocení. Připravujeme také příklady dobré praxe a slovník hesel s tematikou evaluace, abychom si
dobře rozuměli. V rámci projektu byla vytvořena platforma, ve které se nad problematikou autoevaluace setkávají
zástupci škol, zřizovatelů a inspekce.
To ale ještě není všechno. Školám nabízíme účast na workshopech, vzájemných návštěvách a kolegiálním hodnocení (tzv.
Peer Review), mají také možnost využít poradce autoevaluace a zúčastnit se vzdělávacích programů Koordinátor
autoevaluace a Poradce autoevaluace. Mimoto vydáváme bulletin Na cestě ke kvalitě, který přináší pohled na otázky
kvality v různých zajímavých souvislostech. V závěru projektu vydáme několik dalších publikací a čekají nás
konference jak v jednotlivých regionech, tak celorepubliková závěrečná konference.
Více se můžete dovědět na našich webových stránkách