1. Analyticko-koncepční práce
Na základě současných východisek a dosavadních koncepčních materiálů (např. Dlouhodobý záměr, Strategie celoživotního učení, platné právní předpisy ovlivňující další vzdělávání, atd.) bude analyzován současný stav dalšího vzdělávání v ČR a navrženo komplexní systémové prostředí pro další vzdělávání v následujících oblastech:
- Sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce
- Kvalita dalšího vzdělávání
- Podpora nabídky dalšího vzdělávání
- Podpora zvyšování úrovně vzdělávání zaměstnanců malých a středních podniků
- Informační a poradenský systém.
- Uznávání výsledků dalšího vzdělávání
- Stimulace poptávky po dalším vzdělávání
Tyto analyticko-koncepční práce budou řešeny v prvním roce projektu.
K této aktivitě v současnosti probíha odborná diskuse
2. Sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce
Cíle aktivity:
a) na základě předvídání kvalifikačních potřeb trhu práce vyvinout a pilotně ověřit vybrané informační produkty sloužící pro sektorové rady, vzdělávací instituce a poradenské instituce,
b) přispět k tvorbě podmínek pro výměnu informací, jejich sdílení a pro spolupráci při předvídání kvalifikačních potřeb.
Na základě spolupráce se zpracovateli Národní soustavy kvalifikací (NSK) a zástupci sektorových rad budou identifikovány typy, struktura a podoba zpracování informací o budoucích potřebách trhu práce, které budou vyžadovány pro jejich aktivity. Bude navržena podoba a postup zpracování 2-3 informačních produktů podle priorit vyjádřených sektorovými radami. Budou uspořádány 2 workshopy pro ověření jak navrženého postupu, tak výsledků zpracování informačních produktů.
Pro zjištění zájmu a nároků vzdělavatelů a poradenských institucí na informace o budoucích potřebách trhu práce bude uskutečněno dotazníkové šetření ve 3 pilotních regionech.
Na základě priorit zjištěných v rámci šetření budou navrženy a zpracovány 2-3 informační produkty pro potřeby vzdělavatelů a poradenských institucí.
Aktivita bude řešena ve druhém a třetím roce projektu.
3. Kvalita v dalším vzdělávání
Během této aktivity se uskuteční pilotní ověření a realizace v těchto oblastech:
- tvorba nástrojů pro sebehodnocení/hodnocení kvality vzdělávací instituce, popř. kvality interního firemního vzdělávacího systému,
- tvorba nástrojů pro získání kvalifikace lektora vzdělávání dospělých (popř. i manažera vzdělávání dospělých),
- spolupráce při rozvoji resortních akreditačních systémů,
- motivace vzdělávacích institucí pro zapojování do systému hodnocení kvality.
Na základě informací a zkušeností získaných ze systémového projektu MPSV Kvalita v dalším profesním vzdělávání bude pilotně ověřen mechanismus podpory vzdělávacích institucí či interních firemních vzdělávacích systémů pomocí systému sebehodnocení/hodnocení (např. formou ratingu vzdělávacích institucí). Tento systém bude vznikat ve spolupráci vzdělávacích institucí a jejich střešních organizací, zejména s akcentem na jednoduchost a udržitelnost bez podpory státu. Bude inovována metodika certifikace lektorů a manažerů vzdělávání dospělých s cílem zapojit tuto kvalifikaci do Národní soustavy kvalifikací. Vznikne platforma pro sdílení příkladů dobré praxe mezi resortními akreditačními systémy.
Aktivita bude řešena ve druhém a třetím roce projektu.
4. Podpora nabídky dalšího vzdělávání
Cílem je pilotní ověření a realizace vybraných aktivit v oblasti:
- vývoje systému monitoringu dalšího vzdělávání,
- marketingu vzdělávacích potřeb institucí poskytujících další vzdělávání,
- tvorby programů dalšího vzdělávání ve vazbě na Národní soustavu kvalifikací.
V rámci monitoringu vývoje dalšího vzdělávání bude navržen systém ukazatelů, který bude postihovat kontext, vstupy, procesy a výstupy DV včetně vyhodnocování evropských benchmarků. Navržený systém monitoringu DV bude ověřen pilotní analýzou.
Dále bude vytvořena, případně inovována metodika uplatnění marketingu v institucích dalšího vzdělávání a ověřena v několika (2-3) pilotních vzdělávacích institucích různého typu. Bude také inovována metodika tvorby vzdělávacích programů. Problematika marketingu vzdělávacích institucí a tvorby programů DV bude zpracována jako e-learningový vzdělávací program, který umožní proškolení poskytovatelů dalšího vzdělávání. Ti se zúčastní prezenčních evaluačních seminářů za účelem zhodnocení přínosu programu
Aktivita bude řešena ve druhém a třetím roce projektu.
5.Vzdělávání zaměstnanců malých a středních podniků
Pilotní ověření a realizace vybraných aktivit v oblasti:
- zavádění systémů rozvoje lidských zdrojů v malých a středních podnicích zaměřených na národní soustavu kvalifikací,
- podpora spolupráce podniků na vývoji a realizaci společných vzdělávacích programů včetně zajištění podnikových lektorů,
- podpora spolupráce podniků a vzdělávacích institucí při zjišťování vzdělávacích potřeb a při vývoji a realizaci vzdělávacích programů.
K tomu bude vytvořena metodika, která bude ověřena v pěti malých a středních podnicích. Součástí metodiky budou i způsoby spolupráce mezi podniky a způsoby spolupráce podniků a vzdělávacích institucí při zjišťování vzdělávacích potřeb podniků a při vývoji a realizaci společných vzdělávacích programů. Možnosti takové spolupráce budou ověřeny při tvorbě a realizaci dvou až tří vzdělávacích programů zaměřených na získání dílčích kvalifikací potřebných v daných podnicích.
Aktivita bude řešena ve druhém a třetím roce projektu.
6. Informační a poradenská podpora DV
Cílem aktivity je:
- vytvořit koncept informačního poradenského systému (dále IPS) pro oblast dalšího vzdělávání, navrhnout systém informační podpory poradenských služeb v oblasti dalšího vzdělávání zaměřeného na uzlové body profesní dráhy,
- navrhnout funkční specifikaci IPS, která bude vycházet z vytvořeného konceptu,
- předložit koncept IPS k široké odborné diskusi na úřadech práce, v poradenských centrech sítí škol poskytujících vzdělávací služby dospělým a v dalších poradenských subjektech, ale i na ministerstvech, která jsou správci existujících systémů, následné úpravy konceptu IPS.
IPS bude koncipován jako standardizovaný (bude využívat standardní číselníky a klasifikace), flexibilní a otevřený (do budoucna umožní integraci dalších typů informací a dat), v návrhu jeho architektury budou zahrnuty možnosti propojení s relevantními informačními systémy ze sféry vzdělávání a trhu práce (Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce - ISA, Informační systém typových pozic - ISTP), povolání a kvalifikací (Národní soustava povolání, Národní soustava kvalifikací). Ve vazbě na analýzy v rámci aktivity 1 a na koncept metodicko-technického řešení proběhne funkční specifikace informačního systému.
Aktivita bude řešena ve druhém a třetím roce projektu.