Autorka: Miluše Čeňková, Mgr.
Škola: Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd. Fibicha 2778, 434 01 Most
Klíčová slova
Matematika, planimetrie, užití geometrie, projektové vyučování, projekt
Stručná anotace
Přístup žáků k matematice v oborech vzdělání, v nichž matematika není klíčovým předmětem, je často
laxní či dokonce negativní. Žáci si zvolili daný obor s tím,
že matematiku nebudou potřebovat. V kombinaci se slabšími základními matematickými znalostmi ze základní školy
to přináší nemalé problémy.
Proto se snažíme v naší škole přiblížit matematiku z hlediska budoucí praxe žáků a ukázat jim ji v trochu jiném světle. Využíváme k tomu také projektové vyučování.
Kontext
V naší škole se problém popsaný výše týká zejména žáků oboru vzdělání 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika. Mezi žáky přicházejícími ze základních škol do prvních ročníků jsou v matematických znalostech velké rozdíly. Výuku také komplikují malá schopnost či neochota logicky uvažovat. Vzhledem k tomu, že absolventi tohoto oboru budou pracovat s dětmi od nejútlejšího věku, měli by právě oni být tím, kdo bude těmto dětem od malička přiměřenými prostředky matematiku popularizovat a vychovávat je k opačnému postoji k ní, než mají nyní sami.
Ve druhém ročníku oboru předškolní a mimoškolní výchova jsou dosti početné třídy – přes 30 žáků. Předmět matematika má dvouhodinovou týdenní dotaci a není stěžejním předmětem.
Východiska projektu: Před zadáním projektové práce musí být probráno učivo shodná a podobná zobrazení a náležitě zopakovány konstrukce rovinných útvarů.
Časová dotace: Po probrání výše zmíněných učebních okruhů věnuji jednu vyučovací hodinu podrobnému vysvětlení zadání práce, motivaci zaměřenou na praxi žáků a stanovení podmínek zpracování a termínu odevzdání. Kromě toho mají žáci tyto informace na webových stránkách a průběžně chodí konzultovat své nápady a způsoby zpracování.
Na vlastní zpracování mají žáci obvykle 3 týdny a termín odevzdání je stanoven ne na určité datum, ale do určitého data.
Cíle
Základním cílem je projektu získání jiného, pozitivního vztahu k matematice a potřebnosti matematických poznatků pro budoucí povolání.
V projektu jde zejména o to, aby žáci:
- získali pozitivní postoj k matematice, zájem o ni a její praktické aplikace,
- byli motivováni k celoživotnímu vzdělávání,
- získali důvěru ve vlastní schopnosti a preciznost při práci,
- přijali matematiku jako součást kultury a vzdělávání,
- využívali ke svému učení zkušenosti jiných lidí,
- porozuměli zadání úkolu nebo určili jádro problému, získali informace potřebné k řešení problému, navrhli způsob řešení, možné varianty řešení, a zdůvodnili je, vyhodnotili a ověřili správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky.
Realizace
- V rozsahu 6 vyučovacích hodin je probrána a shrnuta učební látka Základní pojmy planimetrie, útvary a jejich vlastnosti se zaměřením na rýsování tvarů, shodná a podobná zobrazení.
- Zadání projektu (1 hodina)
a) Řízený rozhovor – co a jak ovlivnilo můj vztah k matematice
b) Brainstorming – jaké jsou možnosti matematického působení na děti od nejmenšího věku. Měla by vyplynout nutnost získávání kladného vztahu k matematice, potřeba toho, aby děti od nejmenšího věku brali základní geometrické pojmy jako běžnou součást svého slovníku a práci s nimi jako samozřejmost.
c) Metodický rozbor předchozích bodů a jejich shrnutí vyúsťující do konkrétních nápadů a příkladů pro předškolní věk. Např.: Dokreslování osově či středově souměrných útvarů, využití osové souměrnosti jako zrcadlení obrázku v rybníce, skládání domečku či postavy z předem připravených geometrických tvarů (je třeba dbát na správné pojmenování útvarů), zmenšování či zvětšování obrázku (stejnolehlost), kreslení posunutých či otočených tvarů apod.
d) Vlastní zadání práce (vyplývá z předchozích
nápadů)
Vytvoření metodických listů pro předškolní nebo nižší školní věk na aplikaci planimetrie.
Práce bude mít tyto náležitosti:
- Název a určení cílové věkové skupiny.
- Odbornou část věnovanou vybranému tématu (matematický popis zvolených tvarů nebo zobrazení).
- Metodický popis, jak se bude na odborné praxi s tématem pracovat, tj. přesné pokyny dětem, které je budou používat, jak se budou děti motivovat, jaká pohádka se jim k tomu bude vyprávět apod.
- Popis výstupu, přílohy (pracovní listy a jiné navržené pomůcky).
- Seznam literatury.
- Jméno autora, datum zpracování
Výsledky
Námět jsem převzala od svých kolegů, kteří ho používají již několik let. Já jsem zadávala tento projekt poprvé ve školním roce 2010/2011 a překvapilo mne, s jakým nadšením se žáci pustili do práce. K zadanému tématu přistoupili velmi svědomitě a pečlivě. Práce, které odevzdali, byly ve většině případů na vysoké úrovni jak z hlediska matematiky, tak i nápaditosti a vlastního zpracování.
O kladném přijetí této práce žáky svědčí mimo jiné i to, že v době své odborné praxe chtěli připravené téma vyzkoušet naostro.
Na závěr nemohu vynechat doplňkové efekty, kdy žáci byli „přinuceni“ k analýze a následné syntéze problému zcela přirozenou cestou a museli práci s odbornou literaturou. Zlepšil se i náš vzájemný vztah, k čemuž přispěla ta chvíle, kdy se „přenesli“ do pozice učitele matematiky, i konzultace, na které chodili.
Pro příští rok zvažuji možnost rozdělit metodickou hodinu zadávání projektu na 2 vyučovací hodiny, aby bylo více času na konkrétní příklady a nápady.
Nutné pomůcky a prostředky
Velké archy papíru, fixy (nebo velká tabule a barevné křídy)