Autor/autoři: Ing. Luboš Milý
Škola: SOŠ a SOU Nymburk, V Kolonii 1804, 288 46 Nymburk; tel./fax: 325 512 764;
www.copnb.cz
Uplatnění projektu:
- obor vzdělání: Management v podnikání, Podnikání, technické obory, případně bez omezení
- ročník: 3., 4.
- oblast/oblasti vzdělávání: ICT, ekonomické, jazykové vzdělávání a komunikace
- základní vyučovací předmět; příp. mezipředmětové vztahy: Programové vybavení počítačů, Management, Podnikání, Český jazyk
Cíle projektu (základní idea/záměr žákovského projektu):
- Vytvořit komplexní vzorové marketingové materiály pro školu/firmu/organizaci
- Motivovat žáky pro prezentaci svých „představ“ o firmě, kde budou např. vedoucími.
- Naučit se vhodně používat různé programové balíky a aplikace při přípravě projektů.
- Seznámit se a využívat různých digitálních technologií pro splnění úkolů.
- Průběžně zvyšovat svůj administrativní a informačně technický potenciál.
- Procvičit si komunikaci s okolím a jinými účastníky projektu.
- Chápat systémy v širších souvislostech, umět vybírat informace, pracovat s informací.
- Prohloubit vědomosti o svém okolí.
Anotace:
Žáci navrhují a připravují marketingové materiály pro svoji firmu (v oboru, o který mají zájem) a prezentují tuto firmu přímo v místě bydliště.
Klíčová slova:
marketinkový materiál, prezentace firmy, public relations
Typ projektu:
- délka realizace: 3 měsíce
- dle počtu zúčastněných – individuální
- dle místa realizace: kombinovaný (školní, domácí)
Výstup projektu:
Zhotovené marketingové materiály pro vlastní nebo jinou konkrétní firmu z okolí, kterou žáci znají.
Obsah projektu:
Projekt zaměřený na public relations – uvedení a propagace produktu včetně zviditelnění firmy na trhu.
Realizace a organizační zajištění projektu:
Motivace:
„Po ukončení studia potřebujete peníze a hledáte zaměstnání. Standardním požadavkem firem, které nabízejí zaměstnání, bývají tzv. motivační dopisy.“
Úkol č. 1: Napište krátký motivační dopis, který bude obsahovat tyto informace:
· vaše dokončené vzdělání,
· jazykové znalosti,
· zájmy,
· mimořádné dovednosti,
· zejména to, proč by si vás firma měla vybrat ze stovky jiných uchazečů, tj. vše pozitivní o vás
Motivace:
„Po náročných konkurzech a psychotestech jste získal/a místo asistenta/ky ve firmě/organizaci se zkušební dobou 3 měsíce.“
Úkol č. 2: Popište firmu, ve které pracujete.
Postup: Vyberte si obor, který vás baví, o kterém si myslíte, že v něm jste (nebo budete) úspěšní. Navrhněte a popište takto zaměřenou firmu/organizaci, ve které byste chtěl/a pracovat: (obory např.: kosmetika, realitní kancelář, cestovní agentura, organizace státní/soukromá, obchodní řetězec, počítače, auta, služby, prodej, obchodní zástupce …).
Vymyslete, navrhněte nebo použijte potřebné údaje o již běžící firmě, registraci, historii a jejím současném postavení na trhu (totéž rovněž při nově zakládané firmě, kromě historie).
Na novou A4 podrobně rozepište údaje o firmě.
Firma/organizace |
|
Název: |
|
Sídlo: |
|
Telefon: mobil/pevná linka |
|
e-mail: |
|
web: |
www.____________.wz.cz |
Počet zaměstnanců: |
|
Roční obrat/zisk: |
|
Obory činnosti (min. 2) |
Obor 1: |
Obor 2: |
|
Stručný popis firmy: |
|
Naše firma se zaměřuje na produkty/ služby |
|
Zahraniční spolupráce |
|
Slogan firmy |
|
Obrázek produktů (3): |
|
Obrázek pro firemní Identitu (1): (Dívky - kosmetika, móda … Chlapci - počítače, auta, film …) |
Firma: |
||||
Název firmy |
|
|||
Předmět podnikání |
|
|||
Obec |
|
|||
Typ |
|
|||
PSČ |
|
|||
Kraj |
|
|||
Ulice |
|
|||
Č.p. |
|
|||
Telefon |
|
|||
Fax |
|
|||
|
|
|||
Prezentace na internetu |
https:// |
|||
IČ |
|
DIČ |
|
|
|
|
|||
Číslo účtu |
|
|||
u peněžního ústavu |
|
|||
Adresa příslušného finančního úřadu |
|
|||
2. Statutární orgán (statutární zástupci organizace - jednatel) |
||||
Jméno, titul, funkce |
|
|||
Kontaktní adresa |
|
|||
Telefon/fax |
|
|||
|
|
|||
Jméno, titul, funkce |
|
|||
Kontaktní adresa |
|
|||
Telefon/Fax |
|
|||
|
|
|||
Jméno, titul, funkce |
|
|||
Kontaktní adresa |
|
|||
Telefon/fax |
|
|||
|
|
|||
3. Počet zaměstnanců v organizaci (aktuální stav) |
||||
Celkový počet pracovníků |
|
|||
|
|
|
|
|
Motivace:
„Každá firma v boji o místo na trhu se potřebuje zviditelnit. Jedním z možných prostředků je i jednotné grafické ztvárnění stylu firmy – corporate identity.
Úkol č. 3: Vytvořte materiály, které jsou součástí firemní identity.
a) Vytvořte úhledný hlavičkový papír se všemi náležitostmi (název, záhlaví, zápatí, adresa bankovního spojení, kontakty,…)
b) Navrhněte a vytvořte dvě verze firemních vizitek, které budete dávat obchodním partnerům nebo klientům na jednáních
- bez svého jména k obecnému použití,
- se svým jménem a funkcí.
Úkol č. 4: Navrhněte hierarchickou strukturu řízení vaší firmy. Popište pracovní náplň a zodpovědnost jednotlivých útvarů.
Příklad zpracování struktury řízení firmy:
Úkol č. 5: Promyslete a vytvořte dokument o strategii firmy, jak zvýšit informovanost klientů o vašem novém produktu v příštím měsíci.
Forma zprávy
- zpráva pro ředitele firmy od nového asistenta
- rozsah max. A4, zpracován na hlavičkovém papíře jako zpráva pro ředitele
- pro zvýšení obratu, informovanost klientů, uvedení nového produktu na trh …
Nutné prostředky pro řešení projektu:
kancelářský balík (běžné programové vybavení počítače, příp. grafické programy) a internet
Vyhodnocení výsledků a hodnocení žáků:
Práci vyhodnotí žáci s vyučujícím na závěr při ukončení projektu z hlediska úrovně formálního a obsahového zpracování a nabídnou výsledky své práce – případně služby firmám – organizacím v okolí.
Použitá literatura a jiné zdroje:
- pro řešitele projektu (pro žáky): data z internetové stránky vybrané existující firmy
Přílohy a poznámky:
Jako pomůcku k hodnocení formální úpravy materiálů lze použít přílohu projektu č. 3 s názvem „Turistika a rozvoj obce“.
Reflexe projektu:
Žáci pracují s reálnými daty ve školním prostředí. U tvořivých aktivních žáků je patrný zájem o tvorbu vlastních podnikatelských projektů, které se i ve škole snaží dotáhnout velmi daleko. Mnozí navazují na své nebo rodinné podnikání. Cítí, že mohou ve škole řešit a pracovat na projektech, které se školou vůbec nesouvisí. Naopak neaktivní žáci dosahují slabých výsledků a snaží se o plagiátorství.
Realizací projektu jsou rozvíjeny především tyto KK:
- Kompetence k řešení problémů – žáci si vybírají produkt a zjišťují reálnou situaci na trhu, provádějí průzkum trhu a získávají potřebné informace, navrhují varianty a samostatně rozvíjejí vlastní – virtuální podnikání, zjišťují a porovnávají se skutečností, zda jejich zvolený produkt byl správný, přímo v praxi si ověřují, zda úkol vyřešili.
- Kompetence komunikativní – žáci postupně prezentují výsledky své práce, snaží se je prosadit v praxi, společně komunikují o obchodních a ekonomických otázkách, formulují své myšlenky srozumitelně a souvisle, v elektronické podobě přehledně a jazykově správně.
- Kompetence k využívání ICT a práci s informacemi – žáci pracují s osobním počítačem a jeho základním a běžným aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT, využívají adekvátní zdroje informací a efektivně s nimi pracují; žáci komunikují elektronickou poštou a využívají další prostředky on-line a off-line, získávají informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím internetu vybírají ty nejvhodnější; žáci pracují s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií.
- Kompetence pracovní – žáci zpracovávají dané úkoly, chovají se jako zaměstnanci a cítí zodpovědnost za výsledky své práce, využívají své zkušenosti v praxi.
- Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám – žáci se seznamují s podstatou a principy podnikání a vytváří si představu o právních, ekonomických principech; žáci vyhledávají a posuzují podnikatelské příležitosti v souladu s realitou tržního prostředí, svými předpoklady a dalšími možnostmi.