Autor: Mgr. Renata Zelenková
Škola: SŠ řemesel a služeb, Ruská 147, Děčín IV, 40502
Klíčová slova
projektový den, třífázový model učení, průřezové téma, globalizace
Stručná anotace
Záměrem našeho projektového dne bylo upozornit v rámci globálního rozvojového vzdělávání na souvislost mezi
naším spotřebitelským chováním a zdánlivě neovlivnitelnými problémy zemí tzv. globálního Jihu, tedy poukázat na
vzájemnou propojenost rozvojových a ekonomicky vyspělých zemí prostřednictvím obchodu a spotřeby. Projekt se hlásí k
metodám aktivního vyučování. Je složen z několika na sebe navazujících aktivit, jejichž uspořádání vychází z
třífázového modelu učení E-U-R (evokace, uvědomění si významu informací a reflexe).
Základem jsou aktivity založené na práci ve skupině (kompetence sociální a personální), důležitou roli hraje prožitek prostřednictvím zážitkových aktivit, dále práce s textem (kompetence k učení a řešení problémů). Diskuse a postojové aktivity rozvíjejí občanské a komunikativní kompetence. Program odpovídá především průřezovým tématům: Občan v demokratické společnosti - myšlení v evropských a globálních souvislostech a Člověk a životní prostředí.
Kontext
Z hlediska zaměření přípravy našich žáků na povolání jsme se rozhodli, že náš projekt vytvoříme tak, aby odpovídal propojení teorie s praxí. V první etapě přípravy projektu nám byl doporučen manuál k programu globálního vzdělávání z cyklu Svět v nákupním košíku od organizace Na Zemi. Druhou etapou bylo připravit přesný scénář jednoho projektového dne pro jednu vybranou třídu. Projektu se zúčastnili například žáci 2. a 3. ročníku třídy management obchodu a služeb, žáci 1. ročníku třídy kuchař- číšník. Uvedené aktivity jsme si obsahově i časově upravili. Navíc jsme přidali blok zaměřený na výživu a ochutnávku pokrmu připraveného z banánů. Třída, která se zúčastnila projektu, byla rozdělena do 5 skupin o 4 – 6 žácích. Celý projektový den se uskutečnil v jedné učebně, která byla vybavena studijním materiálem, fotografiemi, nakoupenými potravinami a pomůckami.
Cíle
- 1. Znalostní
- Žáci znají základní rozdělení pesticidů a jejich účinky.
- Uvedou základní informace o banánovníku a jeho významu pro život obyvatel tropických oblastí.
- Vysvětlí způsoby pěstování banánů a jejich možné pozitivní a negativní vlivy na život obyvatel v místech jejich pěstování.
- Popíší alternativy k současnému běžnému způsobu pěstování banánů.
- Vysvětlí význam banánů v naší stravě, jejich postavení v potravní pyramidě a popíší jejich glykemický index, porovnají je s ostatními potravinami.
- Znají ovocné (dezertními) banány, tzv. figo a zeleninové banány tzv. plantains z hlediska využití při přípravě pokrmů (flambování, sušení, zapékání, grilování, dušení,…)
- 2. Dovednostní
- Žáci spolupracují ve skupině a srozumitelně prezentují výsledky společné práce.
- racují s textem, vyhledávají klíčové informace v textu v určeném časovém limitu.
- Žáci charakterizují způsob života a podmínky, v nichž žijí pracovníci na exportních banánových plantážích v Ekvádoru.
- Žáci navrhnou k životnímu prostředí a lidem ohleduplnější alternativu k dosud běžnému způsobu pěstování banánů.
- 3. Postojové
- Žáci vnímají dopady naší spotřeby banánů na životní prostředí a pracovní podmínky lidí, kteří pěstují a zpracovávají banány a přijímají za ně zodpovědnost.
Žáci navrhují možná řešení sociálních, ekonomických a environmentálních problémů pěstitelů banánů.
Realizace
Projektový den je určený pouze pro jednu vybranou třídu. Jednotlivé aktivity jsou rozděleny do pěti bloků s časovou dotací.
|
Blok 1.
BANÁNOMETRIE
Cíl:
Žáci si vybaví své znalosti o banánech a uvědomí si, jaký význam pro ně osobně banány mají.
Postup:
1. Uzpůsobíme prostor v učebně tak, aby se žáci mohli volně pohybovat mezi protilehlými zdmi. Jedna zeď znamená ANO, opačná zeď znamená NE. Na začátku stojí žáci uprostřed učebny.
2. Vyučující nahlas čte jednotlivá tvrzení (např. mám rád banány, mohu si dovolit banány jíst každý den, banány jsou levné, banánovník pochází z Afriky,….)
3. Žáci na ně odpovídají podle svého uvážení a přemisťují se k jedné zdi znamenající odpověď ANO nebo NE. Pokud by odpověděli NEVÍM, mohou zůstat na pomyslné přímce mezi stěnami třídy (eventuálně mohou dle vzdálenosti od zdi vyjádřit odpověď SPÍŠE ANO nebo SPÍŠE NE).
BANÁNOVÉ MANDALY
Cíl:
a) Žáci roztřídí z přiloženého textu informace o významu banánovníku pro život lidí v rozvojových zemích.
b) Žáci ve skupině výtvarně zpracují informace.
c) Žáci interpretují výtvarné zpracování informací ostatním skupinám.
d) Žáci popíší jednotlivé způsoby využití/použití banánů.
Postup:
1. Každá pracovní skupina dostane k přečtení vytištěný příběh.
2. Každá skupina má za úkol nakreslit mandalu - tedy symbolický kruhový obraz s nejvýznamnějším prvkem uprostřed – do předkresleného kruhu na téma: Co pro hlavní osobu příběhu znamená banán?
3. Každá skupina od vyučujícího dostane pomůcky na kreslení, vlajky zemí, odstřižená jména postav příběhů, fotografie, které mohou použít v prezentaci.
4. Autorská skupina uvede jméno postavy z příběhu, kterou pro tuto chvíli znázorňuje, představí zemi, ze které pochází, a ukáže zemi na mapě světa. Ostatní žáci z jiných skupin podle obrázku hledají odpověď na otázku: Co znamená banán pro postavu z příběhu? Snaží se z mandaly vyčíst co nejvíce informací z původního textu.
5. Ostatní žáci doplňují, uvažují, vyjadřují se k danému příběhu.
Blok 2
KARTOTÉKA
Cíl:
Žáci se seznámí s různými druhy pesticidů, jejich použitím a účinky.
Postup:
- Každá pracovní skupina dostane soubor karet s jednotlivými pesticidy.
- Jejich hlavním úkolem je roztřídit kartičky do čtyř skupin podle kritéria, které si sami zvolí.
- Skupina napíše na lepítka nebo list papíru názvy čtyř skupin a kritéria, která pro dělení zvolila, pokud nejsou jasná z názvu, a nalepí je na tabuli, aby všichni viděli výsledky skupiny.
- Vyučující dá prostor k diskuzi na téma: Jak si myslíte, že se pesticidy používají? Jak často?
BONITA – UGLY BANANAS
Cíl:
a) Žáci se seznámí s realitou pěstování banánů na ekvádorských banánových plantážích.
b) Žáci kriticky zhodnotí podané informace a zaujmou vlastní stanovisko.
Postup.
- Vyučující promítne žákům 2 ukázky filmu Bonita – Ugly Bananas.
- Po filmu vyučující nechá žákům prostor pro odeznění pocitů. Následně jim umožní, aby směs emocí, které v nich ukázka vyvolala, vyjádřili nejprve mimikou obličeje či celého těla, poté i diskuzí k otázkám: Co je nejvíce překvapilo? S jakými problémy se pracovníci na plantáži potýkají? Co požadují? Co je pro ně důležité? Jakým způsobem a jak často se pesticidy na plantážích používají?
- Vyučující aktivitu zakončí tím, že žákům oznámí, že teď působení pesticidů vyzkoušejí na vlastní kůži. Vyučující si oblékne ochranný gumový plášť, rukavice a postříká žáky z rozprašovače „pesticidem” (voda). Zeptá se žáků, jak se zrovna cítí. Ihned uvede na pravou míru, že v rozprašovači byla jen čistá voda.
Blok 3
KŘÍŽOVKA
Cíl:
a) Žáci shrnou informace o působení a vlivu pesticidů a prohloubí si dosud získané znalosti o pěstování banánů.
b) Žáci ve skupině vyhledávají v textu konkrétní informace.
Postup:
- Vyučující dá každé skupince text s křížovkou na vyplnění. Informace nutné k vyplnění křížovky žáci získají z jednotlivých textů. Skupina, která jako první vyluští tajenku, získá cenu v podobě Fair Trade výrobku (např. čokoláda).
- Závěrem společně se žáky jednotlivé vyučující řádky doplní křížovky na tabuli i s vyluštěním tajenky
(BIOFAIRTRADE).
- Vyučující doplní informace k pojmům: BIO a FAIR TRADE.
Blok 4
SPRAVEDLIVÁ CENA
Cíl:
Žáci porovnají rozdělení ceny banánu Fairtrade a běžného banánu mezi jednotlivé aktéry obchodu s banány.
Postup:
- Žáci ve skupinách dostanou nákres trsu banánů.
- Vyučující vyzve žáky, aby rozdělili banán na 7 dílů podle toho, kolik si myslí, že činí podíly jednotlivých aktérů obchodu (v procentech či absolutní částce) z konečné ceny banánů pro spotřebitele. Poté ukáže plakát s běžným banánem a Fairtrade banánem při stejné ceně, rozebere a popíše jednotlivé složky tvořící konečnou cenu.
- Žáci se vyjádří k tomu, zda je něco překvapilo, co by rozhodli jinak.
TRSY BANÁNŮ
Cíl:
a) Žáci navrhnou ideální pravidla pěstování a obchodu s banány.
b) Identifikují charakteristiky/znaky Fair Trade.
c) Uvedou do souvislostí environmentální, sociální a ekonomické aspekty pěstování banánů.
d) Zaujmou vlastní stanovisko vůči praktikám běžným při pěstování banánů.
Postup:
a) Každá pracovní skupina obdrží 3 obálky s lístečky s možnými pozitivními, negativními i neexistujícími charakteristikami pěstování banánů, 1 papírový banánový trs a lepidlo.
b) Žáci vyberou z celkového počtu lístečků 5 charakteristik, které by podle nich měl mít ideální banán. Zvolené charakteristiky nalepí na připravené papírové trsy.
c) Zástupce každé skupiny přečte vybrané charakteristiky a zdůvodní, proč se tak rozhodli. Banánový trs nalepí na tabuli.
d) Vyučující na tabuli vylepí plakát se standardy Fair Trade.
e) Žáci srovnají obrázky rozdělení konečné ceny běžného banánu a Fairtrade banánu.
Blok 5
VÝŽIVA
Cíl:
a) Žáci zpracují informace o významu banánů v našem životě.
b) Neverbálním způsobem vyjádří obsah textu.
c) Seznámí se se základními principy zdravé výživy a stravování.
d) Ochutnají připravený banánový pokrm a na základě ochutnávky zhodnotí rozdíly v kvalitě přípravy banánu a jeho pěstování.
e) Výtvarně shrnou získané informace v podobě reklamního hesla z jakékoliv oblasti týkající se banánů.
f) Porovnají běžné výrobky s BIO a FAIR TRADE výrobky dle různých kritérií.
Postup:
- Vyučující rozdá každé pracovní skupině obsahově odlišný text, který se týká významu banánů ve výživě či v jejich využití.
- Úkolem každé pracovní skupiny je neverbálním způsobem (mimicky, výtvarně,…) vyjádřit obsah prostudovaného textu. Ostatní skupiny se snaží uhodnout obsah textu.
- Zástupce každé skupiny napíše na tabuli jimi vytvořený nadpis k pracovnímu textu.
- Vyučující žáky seznámí pomocí PowerPointové prezentace se základními principy zdravé výživy a stravování. Zdůrazní postavení banánů v potravní pyramidě, jejich glykemický index a porovná je s ostatním ovocem. Zároveň vyučující ukáže zakoupené potravinové výrobky z banánů, Fair Trade a Bio potravinové výrobky (čaj, káva, čokoláda,….). Vyučující dá prostor k diskuzi.
- Každý žák dostane k ochutnání připravený banánový pokrm (flambovaný banán, banánový koktejl, smažený plantain,…). V průběhu ochutnávky vyplní každý žák dotazník k projektovému dni.
- Posledním úkolem každé pracovní skupiny je vytvořit na čtvrtku na základě získaných informací reklamní heslo, které se týká banánů.
- Zástupce skupiny heslo vylepí na libovolné místo v učebně.
- Každý žák dostane vytištěné shrnuté informace z jednotlivých aktivit.
Výsledky
To, co jsme si v přípravě projektu naplánovali, se nám povedlo uskutečnit. Výstupy a ohlasy na realizaci daného tématu jsou kladné a povzbudivé do další práce. Danou tematiku velmi kladně hodnotili žáci, ale též i kolegové.
Následující schéma ukazuje, jakých oblastí se náš projekt dotkl. Znalosti, dovednosti a postoje žáků se různou měrou odrazily ve všech tematických celcích.
OBRÁZEK - VÝSLEDKY
Nutné pomůcky a prostředky
Mapa světa, vlajky k příběhům příslušných zemí, ukázka z filmu Bonita – Ugly Bananas, papíry, lepidla, fixy, pastelky, čtvrtky, nůžky, rozstříhané karty jednotlivých pesticidů, lepítka, rozstřikovač, ochranné pracovní pomůcky, tabulka pesticidů používaných při pěstování banánů, počítač, promítací plátno, fotografie z banánových plantáží, vytištěné křížovky, nastříhané texty k luštění, tužky do skupin, nákres banánu do dvojic, plakát s rozdělením konvenčního a Fairtrade banánu, známka Fairtrade banánu, potravní pyramida, nakoupené biopotraviny, Fairtrade potraviny a banánové potraviny
Použitá literatura a zdroje
www.fairtrade.cz, https://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/fotogalerie/2010/12/22/jak-se-pestuji-banany-kdysi-jeden-ze-symbolu-vanoc/, www.svetvnakupnimkosiku.cz , https://www.zaferovebanany.cz/, https://www.jansochor.com/reportaz/bananova-republika.html
Přílohy:
Dotazník k projektu BANÁNOVÝ KOKTEJL ANEB CO JE POD SLUPKOU
Jestli ano, uveďte konkrétně co (informace, druh aktivity, film….) a proč. Jestli ne, uveďte konkrétně co (informace, druh aktivity, film….) a proč.
Děkujeme za Váš čas. |