Autor/autoři: Mgr. Kateřina Paseková
Škola: Gymnázium a střední odborná škola pedagogická Čáslav, Masarykova 248, 286 26 Čáslav
www.gymcaslav.cz
Uplatnění projektu:
- obor vzdělání: vhodné pro všechny obory vzdělání
- ročník: dle uvážení učitele, lépe vyšší ročníky
- oblast/oblasti vzdělávání: člověk a společnost
- základní vyučovací předmět; příp. mezipředmětové vztahy: německý jazyk (po úpravě samozřejmě vhodné i pro jiný cizí jazyk), základy společenských věd, dějepis, zeměpis, výtvarná výchova
Cíle projektu:
- motivovat žáky k výuce cizích jazyků přirozenou cestou
- zamezit žákům ve větší míře komunikovat v českém jazyce
- rozšířit vědomosti ohledně reálií, ale i způsobu života, zvyklostem, obyčejům, kultury v cizím městě
- odbourat u žáků ostych a strach z komunikace v cizím jazyce
- podporovat samostatnost
Anotace:
Žáci plní zadané úkoly v cizím, německy mluvícím městě a poznávají tak jeho kulturu, historii i současnost. Jsou nuceni se domlouvat německým jazykem v přirozeném prostředí, to je motivuje k učení se cizím jazykům. Oproti práci ve škole nemají možnost komunikovat v češtině. Tato zkušenost je zbaví strachu ze samostatného cestování do ciziny. Tento projekt motivuje žáky k cestování po cizí zemi, učí je samostatnosti, odvaze, probouzí v nich zájem o cizí kultury. Žáci pracují ve dvojicích, jedná se o velmi tvůrčí a samostatnou práci.
Klíčová slova:
Berlín, historie, kultura, památka, kulturní událost, DDR, Berlínská zeď, každodenní život obyvatel Berlína
Typ projektu:
- délka realizace: 5 dní
- dle počtu zúčastněných: párový
- dle místa realizace: mimoškolní, v Berlíně
Výstup projektu:
- prezentace splněných úkolů každý den večer na místě,
- po návratu do ČR prezentace výsledků a průběhu pobytu před třemi dalšími třídami ze školy, seznámení s fotografiemi, mapami, brožurami, zážitky…
- vítěz bodování má právo podílet se s vyučujícím na tvorbě a přípravě dalšího žákovského projektu, navrhuje samostatně téma a možnosti řešení.
Obsah projektu:
Žáci plní zadané úkoly v cizím, německy mluvícím městě a poznávají tak jeho kulturu, historii i současnost. Jsou nuceni se domlouvat německým jazykem v přirozeném prostředí, to je motivuje k učení se cizím jazykům. Oproti práci ve škole nemají možnost komunikovat v češtině. Tato zkušenost je zbaví strachu ze samostatného cestování do ciziny. Tento projekt motivuje žáky k cestování po cizí zemi, učí je samostatnosti, odvaze, probouzí v nich zájem o cizí kultury. Žáci pracují ve dvojicích, jedná se o velmi tvůrčí a samostatnou práci.
Realizace a organizační zajištění projektu:
- 1. den – příjezd do Berlína
Ještě na cestě si žáci prostudují články a obrázky o Berlíně, které připravil vyučující, nebo které si sami obstarali. Učitel je upozorní, že kdo má největší znalosti ohledně Berlína, má také největší šanci projekt vyhrát. Žáci se tak připraví na vlastní 5denní aktivitu. Po příjezdu na místo učitel materiály sebere a zadá první celodenní úkol, žáci pracují ve dvojicích. Tyto dvojice zůstávají stejné po celou dobu pobytu a průběhu projektu.
Úkoly pro 1. den:
- Dopravte se k místům, kde stála Berlínská zeď. Sami musíte najít správný dopravní prostředek a zvolit způsob cestování. Je na vás, zda použijete mapy, turistické informace, zeptáte se kolemjdoucích…
- Navštivte: Mauerpark, Pariser Platz, Brandenburger Tor, East Side Gallery. Na každém z těchto míst se vyfotografujte. Vyberte, které z míst je podle vás nejzajímavější a obstarejte si o něm letáky.
- Podle letáků si připravte prezentaci na 10 minut, která proběhne večer na ubytovně.
- Dále pracujte se všemi dostupnými informačními médii a zjistěte, kdy a jak probíhala stavba Berlínské zdi, kdy padla, kolik lidí kvůli ní zemřelo.
- Vyberte jednu kulturní událost, která souvisí s Berlínskou zdí a bude se v budoucnosti konat. Vyrobte reklamní leták na tuto akci a připravte si o této akci prezentaci, pokuste se zlákat spolužáky k návštěvě této akce.
Večer na ubytovně proběhne prezentace všech žákovských prací, tedy kontrola fotografií, prezentací, údajů o Berlínské zdi, kulturní události, letáků. Učitel po každé prezentaci práce krátce zhodnotí. Po proběhnutí všech prezentací se skupiny vzájemně za odvedenou práci obodují 0 až 10, body se pečlivě zapíší.
- 2. den – Berlínské památky
Úkoly pro 2. den:
- Navštivte ve dvojicích berlínské památky: Alexanderplatz, Berliner Dom, Berliner Rathaus, Fernsehturm, Gedächtniskirche, Reichstag. Mapa vám pomůže. Harmonogram cestování si sestavte sami.
- U každé památky se vyfotografujte a připravte o ní referát (německy) na 15 vět.
Večer na ubytovně probíhají žákovské výstupy. Nejprve každá dvojice mluví o tom, jakým způsobem probíhal jejich den (doprava, časový horizont, kde měli pauzu…). Následně pak prezentují informace o památkách (k prezentaci lze použít osnovu, nikoli však celý připravený text). Následně žáci navrhnou, jak by se tento výlet dal příště lépe organizačně zvládnout, v jakém pořadí památky navštívit a jakou památku by bylo vhodné na seznam navštívených doplnit. Na konci výstupů následuje krátké hodnocení učitele. Shrne, co chybělo, co bylo pěkné. Skupiny se opět navzájem obodují.
- 3. den – DDR, nostalgie
Úkoly pro 3. den:
- Vysvětlete pojem nostalgie, zodpovězte, jak vznikl.
- Vydejte se na putování Berlínem a zodpovězte otázku, jak DDR zanechala na městě stopu dodnes. Fotografujte! Jako návrh kudy vaše cesty směrovat, doporučuji následující trasu (jde pouze o doporučení, lze volit i jinak): Karl-Marx-Allee, Alexanderplatz, Wohnhaus von Erich Honecker.
- Do slepé mapy zakreslete vaši trasu, památky, které jste viděli, doplňte mapu jednoduchými skicami těchto památek.
- Připravte si vyprávění příběhu, který se vám dnes opravdu stal (v němčině) na 10 minut.
Večer prezentace, bodování. Večerní program: promítání filmu Good bye, Lenin. Následné porovnání filmu s našimi předchozími očekáváními a tím, co jsme viděli během dne v Berlíně. Diskuze.
- 4. den – Ze života Berlíňana
Cílem je co nejblíže se seznámit s každodenním životem obyvatel Berlína.
Úkoly pro 4. den:
- Zjistěte:
- Jak tráví den Berlíňané?
- Jak často chodí do kina, divadla, restaurace?
- Za co nejvíce vydávají peníze?
- Jak vypadá jejich rodinný život?
- Jaké mají podmínky na pracovišti, jaké jsou jejich pracovní šance?
- Je nějaké oblíbené jídlo obyvatel Berlína?
- Mají nějaké oblíbené místo setkávání?
- Jak moc se zajímají o politiku a jak moc politika ovlivňuje jejich život?
- Chrání životní prostředí? Jakými prostředky?
- Jaké podmínky mají žáci na školách, jak školy vypadají, srovnejte s naší školou.
- Jak se liší němčina, kterou se mluví v Berlíně, od němčiny, kterou se učíme ve škole?
- Všechny tyto otázky, ale i další, které se životem Berlína souvisí, zodpovězte. Všechny odpovědi podepřete fotografiemi, letáky, články z novin a internetu, zprávami z TV, rozhovory s lidmi na ulici a pozorováním…
Večer opět prezentace, při bodování se skupiny zaměří na to, jaká skupina poskytla nejvíce informací skutečně o každodenním životě obyvatel Berlína.
- 5. den – Žáci již poznali Berlín
Úkoly pro 5. den:
- Představte si, že jste zástupci cestovní kanceláře, a připravte třídenní cestu pro manželský pár z Prahy do Berlína.
- Navrhněte způsob dopravy, ubytování, vždy s ohledem na cenu a praktičnost řešení, harmonogram jejich návštěvy. Časově rozvrhněte návštěvy památek kulturních akcí, náplně večerů…
- Připravte také předběžný rozpočet cesty. Navrhovanou cestu znázorněte do slepé mapy.
K nalákání potenciálních zákazníků žáci použijí fotografie, které v Berlíně pořídili, či informační letáky. Když jsou žáci s prací hotovi (příprava na prezentaci trvá asi 3 hodiny), své návrhy (v němčině) přednesou před ostatními skupinami (samotné prezentace všech skupin trvají asi 2 hodiny). Ty mají návrhy opět obodovat.
Odjezd domů.
Nutné prostředky pro řešení projektu:
- fotoaparát do každé dvojice,
- mapy Berlína, mapy veřejné dopravy Berlína, knihy a brožury o Berlíně, obrázky Berlína, slepá mapa Berlína,
- mobilní telefon s uloženým číslem vyučujícího,
- výtvarné a psací potřeby, sešit nebo poznámkový blok.
Zájezd si financují žáci sami. Cena jízdného vlakem je okolo 2000 Kč - zpáteční jízdenka. České dráhy ale
nabízejí i různé akce, viz zde:
https://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/eurotrip-vlakem-za-zazitky/-6857/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=eurotrip_dalkovka
Pro vyhledání ubytování doporučuji www.hostelsclub.cz. Lze jej pořídit za 15 euro den/osoba. Jídlo doporučuji brát si s sebou z
Čech, Berlín není levná metropole. Je dobré mít okolo 50 euro kapesné.
Jednoho žáka by tato cesta měla tedy vyjít okolo 5000–6000 Kč.
Vyhodnocení výsledků a hodnocení žáků:
Po každovečerní prezentaci v Berlíně se přidělují body za splněné úkoly. Ke každé prezentaci se vyjádří i učitel, shrne to podstatné. Na konci pobytu se sečtou body, které si za jednotlivé prezentace žáci sami ukládali. Po návratu do školy jsou svolány 3 další třídy jako diváci a rozhodčí zároveň. Žáci, kteří se účastnili pobytu, dostanou za úkol vybrat ze svých materiálů 30 nejzajímavějších minut povídání, obrázkových prezentací atd. a prezentují je. Každý žák z ostatních tříd udělí 1 bod skupině, která byla podle něj nejlepší, nejzajímavější, od které se nejvíce dozvěděl. Na závěr se body sečtou a vyhlásí se vítěz. Výherci jsou vyhlášeni ve školním rozhlase, zmíněni ve školním časopise a mají právo spolupracovat s vyučujícím na návrhu a přípravě dalšího žákovského projektu.
Použitá literatura a jiné zdroje:
- pro řešitele projektu (pro žáky): slovníky, mapy, slepé mapy, mapy veřejné dopravy Berlína, internet
- použitá autorem při tvorbě/přípravě:
https://www.ostalgie-nein-danke.de/
Reflexe projektu:
Žáci jsou zprvu zmateni a cítí strach z toho, že by se měli sami vydat po stopách cizího města. Je důležité je upozornit, aby nikdy neopouštěli dvojice, které utvořili, a vždy zůstávali ve dvou. Dále je opakovaně upozorníme, že v případě jakýchkoli nejasností mají volat na učitelův mobilní telefon. Po kratší době žáci své obavy ztratí, začnou cítit dobrodružství, vlastní zodpovědnost, zažijí pocit úspěchu, pokud se domluví s rodilým mluvčím. To v nich probouzí chuť se i nadále v cizím jazyce zlepšovat. Význam tohoto projektu je obrovský, bouráme v žácích ostych z nových zemí a cizích jazyků, probouzíme zvídavost, posilujeme toleranci vůči jiným kulturám. Žáci jsou nuceni pracovat ve dvojici, komunikovat, argumentovat, najít kompromis, a to zcela samostatně bez zásahu vyučujícího.
Třídy, které zveme na prezentaci, mohou být paralelní, je ale vhodné pozvat i žáky, kteří se budou projektu účastnit příště. Je to vhodná motivace.
Realizací tohoto projektu jsou rozvíjeny zejména tyto KK:
- kompetence k učení – žáci sami vyhledávají informace o Berlíně a jeho památkách, třídí je, pracují s nimi, prezentují je;
- kompetence k řešení problémů – žáci hledají informace, samostatně řeší problémy, zjišťují, zda jejich zvolený postup byl správný, přímo v praxi vidí, zda úkol vyřešili;
- kompetence komunikativní – žáci prezentují výsledky své práce každý den, často komunikují mezi sebou, ale i na ulici;
- kompetence sociální a personální – žák spolupracuje ve skupině, komunikuje i s pedagogem, ovládá své chování, jedná a chová se v cizím prostředí;
- kompetence občanské – žáci jsou v cizím prostředí Berlína nuceni se zodpovědně a rychle rozhodovat, objevují, jaké jsou rozdíly ve způsobu života u nás a v Německu;
- kompetence pracovní – žák musí zpracovat dané úkoly, využívá, jak jen nejlépe umí, své zkušenosti, snaží se být praktický.