Autor/autoři: Ing. Luboš Milý
Škola: SOŠ a SOU Nymburk, V Kolonii 1804, 28846 Nymburk, tel./fax: 325 512 764; www.copnb.cz
Uplatnění projektu:
- obor vzdělání: obecně
- ročník: 3., 4.
- oblast/oblasti vzdělávání: technické, všeobecné
- základní vyučovací předmět; příp. mezipředmětové vztahy: technika, administrativa, ekologie
Cíle projektu:
Cílem projektu je seznámit a naučit žáky pracovat s projektovými žádostmi, navrhnout a zpracovat vlastní projekt, případně se spolupodílet s místní samosprávou na jeho realizaci.
Jako modelový příklad byl vybrán projekt vybudovat populárně-naučný interiérový a exteriérový Ekopark pro popularizaci využívání obnovitelných zdrojů energie. (Vzhledem k očekávaným změnám v legislativě lze použít pro ploché střechy a rodinné domky.) Seznámit žáky, veřejnost i zaměstnance státní správy s využitím praktických modelů solárních panelů, s novými trendy v oblasti hospodaření s energiemi na venkově i v produkci, s možnostmi úspor veřejných i soukromých prostředků a energií.
Další cíle:
- Informovat veřejnost populární formou o trendech v oblasti hospodaření s energiemi.
- Poukázat na přednosti v oblasti využívání termosolárních panelů a fotovoltaiky (FVP).
- Demonstrativně ukázat možnost zmenšení spotřeby energie a zvýšení účinnosti FV. Úspora státních a rodinných prostředků.
- Snížit náklady na elektrickou energii.
- Podpora environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO).
- Tvorba a prezentace vzdělávacího multimediálního pořadu o EVVO pro spolupracující organizace a školy v regionu.
- Pořádání seminářů a informačních setkání v regionu na téma „úspory energie“.
Anotace:
Záměrem projektu je seznámit žáky s principy, jak probíhá příprava a realizace podaného projektu.
Zde jako modelový příklad je užito víceúčelového, populárně naučného ekologicko-ekonomického multifunkčního parku (dále Ekoparku) pro žáky a veřejnost. Ekopark se bude skládat z interiérové a exteriérové části. V exteriérové části budou instalovány a provozovány účinné termosolární, fotovoltaické a případně i další moduly energetických zařízení jako zdroje obnovitelných zdrojů energie na rodinných domcích a úřadech. Z populárně naučného hlediska budou park tvořit venkovní – exteriérová didaktická zařízení pro pochopení principů a problematiky využívání sluneční energie fotonů a infračerveného záření včetně principu přeměn energií. V interiérové části budou proměnné prezentační a vzdělávací moduly s tematikou EVVO, OZE a volnočasové aktivity žáků a veřejnosti s maximálním využitím Open Sourceových aplikací a informačních technologií např.: Linux – Ubuntu, Moodle pro e-school atd. Důraz bude kladen na maximálně efektivní využití prostředků v přímém rozporu se zaběhnutými stereotypy plýtvání, jako je používání operačního systému (OS) Windows a jeho aplikací, když jsou zde Open Sourceové v mnoha směrech lepší SW aplikace.
Klíčová slova:
alternativní (obnovitelné) zdroje energie, Open Source, projekt, EVVO
Typ žákovského projektu:
- délka realizace: 15 vyučovacích hodin
- dle počtu zúčastněných: individuální
- dle místa realizace: kombinovaný (školní, případně na odborné praxi)
Výstup projektu:
- zhotovení projektové studie – žákovského projektu – pro snížení rodinných nákladů díky alternativním zdrojům energie; případně nákladů spolupracujících organizací, škol a obcí;
- tvorba a prezentace vzdělávacího multimediálního pořadu k EVVO pro spolupracující organizace a školy v regionu;
- pořádání seminářů a informačních setkání v regionu na téma „úspory energie“.
Obsah projektu:
Pro aktivní a tvůrčí zapojení žáků a veřejnosti (v rámci celoživotního vzdělávání) bude Ekopark využíván pro pořádání zábavných i vzdělávacích akcí zaměřených na environmentální problematiku a vzdělávání, tj. budou pořádány přednášky, prezentace, soutěže s mediální podporou serveru YouTube, kde jsou inspirativní a naučná videa o daných technologiích v rámci centra pro popularizaci alternativních zdrojů energie.
U všech zařízení využívajících obnovitelných zdrojů energie budou jednoduchá schémata a popisy funkcí. Po areálu parku budou rozmístěny počítače s přístupem na internet. Budou zde nainstalované aplikace speciálně pro Ekopark s mapou a všemi vystavovanými exponáty, historií a programem přednášek a jiných aktivit. Součástí Ekoparku budou ukázky pěstování energetických rostlin pro vytápění a bioplynové stanice, chov vybraných domácích a antistresových zvířat.
Součástí budou aktivity a přednášky na témata:
- přírodní ekoturistika,
- sponzorské benefiční akce,
- kulturní setkání občanů na seznámení a podporu projektu,
- reklama – skupina na facebooku podporující projekt Ekoparku,
- tvorba regionálního televizního spotu,
- doteky a proměny přírody,
- vliv hyperurbanizace na okolí,
- monitoring sluneční aktivity.
Ekopark bude využívat alternativních zdrojů energie pro výstavy a prezentace děl multimediálního charakteru ve veřejném prostoru a prezentace praktických zájmových sdružení.
Součástí žákovského projektu budou proto odborné kurzy, semináře, vydávání informačních materiálů, instalace modelů obnovitelných zdrojů energie ve vzdělávacích zařízeních pro studijní účely a spolupráce s dalšími ekologickými informačními centry. Výstupy a výsledky projektu přispějí k ekologické výchově a osvětě dětí a mládeže, k zapojení veřejnosti ve využívání obnovitelných zdrojů energie v regionu a k snížení energetických nároků veřejné správy.
Realizace a organizační zajištění projektu:
Žák sám (s pomocí vyučujícího) navrhne a popíše realizaci a zajištění projektu ve svém bydlišti – okolí. Jsou průběžně kontrolováni.
Nutné prostředky pro řešení projektu:
- počítač pro každého žáka s kancelářským balíkem X-office a řízeným přístupem na internet,
- trvale mají k dispozici úplné zadání a předlohu (vypracovaný projekt),
- multimediální stojan (prostředek) umístěný ve veřejných prostorách,
- webové adresy, popisy a fotografie dodavatelských firem.
Vyhodnocení výsledků a hodnocení žáků:
Výsledky projektu žáků jsou vyhodnoceny z hlediska formálních (typografické zásady, grafické úpravy) a obsahových požadavků. Žáci se při závěrečné prezentaci účastní hodnocení prací, sami vybírají a zdůvodňují kvalitní práce. Vyučující ohodnotí pracovní výsledky žáků.
Kvalitní projekty jsou prezentovány žákům a veřejnosti v cyklech na multimediálních stojanech umístěných ve vstupních prostorách školy.
Použitá literatura a jiné zdroje:
- použitá autorem při tvorbě/přípravě: www.strukturalni-fondy.cz
Přílohy a poznámky:
Projektový záměr 2010 |
|||||||||
Název projektu: výstižný a přehledný název, který popisuje váš projekt (max. 300 znaků) |
|||||||||
Akronym: zkrácený název projektu (max. 30 znaků) |
|||||||||
Žadatel: napište název organizace, která o čerpání ESF bude žádat (obec, škola, MAS Polabí, jiný subjekt) |
|||||||||
Popis projektu: Stručně, ale výstižně uveďte hlavní body a činnosti Vašeho projektu . Specifikujte, v čem je inovativní, tzn. v čem je jeho přínos proti současnému stavu. Stručně popište vedlejší (nekvantifikovatelné) multiplikativní účinky vašeho projektu – (vyšší atraktivnost a uplatnitelnost na trhu práce, zaměstnanost) (max. 3000 znaků) |
|||||||||
Definice problému, výchozí stav: Definujte problém, který reálně existuje a jakou vyvolává situaci v dané lokalitě. Výstižně a kriticky tuto současnou situaci popište. |
|||||||||
Cíle projektu: 1. Obecné – napište a specifikujte, jaký je obecný přínos projektu pro společnost – co řeší (max. 1000 znaků) 2. Specifické – definujte, čeho v projektu zamýšlíte dosáhnout (max. 1000 znaků) |
|||||||||
Cílová skupina: Popište a specifikujte všechny cílové skupiny lidí, které budou účastníky projektu – nikoliv řídící a realizační tým (mladiství, střední generace, ženy na MD, senioři, studenti, členové spolků, zaměstnanci…) |
|||||||||
Výstupy projektu: Napište a definujte konkrétní aktivity (např. počet proškolených žen na MD, počet jazykových kurzů po 10 lidech, rekvalifikační vzdělávání, tvorba naučných pořadů, návrhy a výroba publikací, příruček, výrobků…), které vzniknou v průběhu realizace projektu v klíčových etapách – nutno kvantifikovat = číselně vyjádřit |
|||||||||
Výsledky a dopady projektu: Popište jevy, které se projeví v průběhu projektu a po jeho ukončení v důsledku vytvoření výstupů (zvýšení odborné úrovně, větší atraktivita a adaptibilita obyvatel, zmenšení trestné činnosti mladistvých…) |
Výsledky a dopady projektu jsou vyšší kvalita, odborná úroveň, atraktivita, zaměstnanost … |
||||||||
Partneři projektu: Např.: obce, školy, místní i globalizované firmy …, kteří se aktivně mohou zúčastnit Vašeho projektu (nejsou to nasmlouvaní dodavatelé…). Zamyslete se, kdo by se měl na vašem projektu podílet a proč. |
|||||||||
Role partnera v projektu: Zamyslete se, kdo a proč by se měl na vašem projektu podílet, a navrhněte jeho roli. |
|||||||||
Plán aktivit (úkoly vedoucí k dosažení cíle projektu) |
|||||||||
Úkol (etapa) |
Popis |
Odpovědnost |
Termín |
Předpokládané náklady |
|||||
1. |
Např.: stanovení realizačního týmu |
||||||||
2. |
Např.: organizační příprava projektu (publicita, dotazníková šetření…) |
||||||||
3. |
Např.: definice a oslovení partnerů |
||||||||
4. |
Např.: vlastní realizace projektu |
||||||||
5. |
Např.: vyhodnocení projektu (zpracování výstupů, zveřejnění výsledků projektu, publicita…) |
||||||||
6. |
Implementace projektu, multiplikativní jevy |
||||||||
7. |
Výsledek projektu |
||||||||
8. |
|
||||||||
Financování projektu (označte jednu z možností): |
|||||||||
Projekt jsme schopni financovat z vlastních zdrojů až do výše |
% |
||||||||
Realizace projektu je plně závislá na externích zdrojích |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jako pomůcku k hodnocení formální úpravy materiálů lze použít přílohu projektu č. 3 s názvem „Turistika a rozvoj obce“.
Reflexe projektu:
Projekt klade důraz na kvalitu, obsahové a grafické zpracování, neboť se též jedná o firemní, příp. obecní propagaci, výstupy. Žáci jsou konfrontováni (lidmi a příp. zastupiteli zúčastněné obce) a motivováni skutečností a zajímavými tématy, která souvisí s jejich bydlištěm.
Téma modelového projektu bylo vybráno s ohledem na jeho aktuálnost. Moderní trendy v získávání alternativních a obnovitelných energií jsou důležitou oblastí ve smyslu podpory udržitelného rozvoje, stoupajících cen energie, ale také podnikání a výše příjmů obyvatel (ekonomická motivace).
Dále téma zohledňuje možnost realizace volnočasových aktivit moderní mládeže a možnost aktivně přispět do života obce.
Žáci cca 2. až 3. hodinu začínají chápat zadání, pochopí souvislosti, orientují se v pojmech (viz připravená Metodika 2010) a většina s elánem pracuje na své práci. Ti, kteří se ztotožnili a uvědomují si i ekonomické dopady, mají zájem o podklady a pracují i doma na vlastních projektech.
Obce velmi rády vítají tvůrčí projektové studie (dle osnovy EU) na rozvoj obce (volnočasových aktivit, vzdělávání obyvatel…) z pohledu mladých lidí (voličů). Často nabízejí spolupráci a slibují odměny. Při realizaci jsou tvůrci myšlenek opomíjeni.
Realizací tohoto projektu jsou rozvíjeny především tyto KK:
- Kompetence k řešení problémů – žáci zjišťují informace, reálnou situaci na trhu s produkty a principy obnovitelných zdrojů energie, provádějí průzkum trhu a vybírají vhodné a potřebné informace, navrhují a ověřují varianty a samostatně rozvíjejí vlastní – virtuální EKOPARK, zjišťují a porovnávají se skutečností, zda jejich výběr byl správný, přímo v praxi – virtuálně si ověřují, zda úkol vyřešili.
- Kompetence komunikativní – žáci postupně prezentují výsledky své práce a snaží se je prosadit v praxi (např. v obci kde bydlí) a společně komunikují o technických, obchodních a ekonomických otázkách. Formulují své myšlenky srozumitelně a souvisle, v elektronické podobě přehledně a jazykově správně.
- Kompetence k využívání ICT a práci s informacemi – žáci pracují s osobním počítačem a jeho základním a běžným i speciálním aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT, využívají adekvátní zdroje informací a efektivně s nimi pracují; žáci komunikují elektronickou poštou a využívají další prostředky online a offline, získávají informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím internetu vybírají ty nejvhodnější; poměr Výkon/Cena (co největší solární výkon za co nejmenší cenu); žáci pracují s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií.
- Kompetence pracovní – žáci zpracovávají projekt EKOPARK, chovají se jako investoři – mladí projektanti a cítí zodpovědnost za výsledky své práce, využívají své zkušenosti v praxi.
- Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám – žáci se seznamují s podstatou a principy podnikání a vytváří si představu o technických řešeních, právních, ekonomických principech; sledují dění v oblasti fotovoltaiky v ČR (snížení výkupních cen za kWh – daň ze zabrané zemědělské půdy – podpora fotovoltaiky na střechách); žáci vyhledávají a posuzují podnikatelské příležitosti, nabídky systémů, vypracovávají jednoduchou ekonomickou rozvahu v souladu s realitou tržního prostředí.