Dodatek
k osvědčení je jedním z dokumentů Europassu, který se přidává jako příloha k maturitnímu vysvědčení,
výučnímu listu nebo vysvědčení o závěrečné zkoušce. Dodatky k osvědčení, které vydává Národní ústav odborného
vzdělávání v češtině a jednom cizím jazyce, vysvětlují, co absolvent studijního oboru umí, a usnadňují tak
pochopení významu osvědčení v cizí zemi.
Dodatky k osvědčení si zástupci škol objednávají v Národním centru Europass ČR (NCE ČR) do konce února příslušného školního roku. Poté si převezmou materiály pro tisk těchto dokumentů v konzultačních centrech v krajích (zatím kromě Zlínského, Jihomoravského, Ústeckého a Libereckého), vytisknou je z databáze NCE ČR na hlavičkové papíry a uložené do desek je předají svým absolventům. V regionech, kde dosud nejsou konzultační centra zřízena, školy objednané dokumenty i s deskami Europassu obdrží poštou stejně jako v předešlých letech.
„Od příštího školního roku si budou již školy ve všech krajích přebírat podklady pro tisk v krajských konzultačních centrech a vytisknou si dokumenty samy“, plánuje pracovnice NCE ČR Miroslava Salavcová. Školy si tak budou moci dokumenty připravit v termínech, které jim vyhovují. Tímto způsobem distribuce a tisku se také zamezí znehodnocení dokumentů a desek Europassu při přepravě. Více informací na www.europass.cz.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .