 
Regionální konzultační centrum Praha vzniklo v říjnu 2009 při Vzdělávacím institutu Středočeského kraje (VISK), který poskytuje veřejně prospěšné činnosti v oblasti vzdělávání dospělých v rámci celoživotního vzdělávání. VISK se zaměřuje především na oblast profesního vzdělávání - další vzdělávání pedagogických pracovníků a pracovníků dalších profesí.
Metodici VISK připravují, nabízejí a realizují v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků vzdělávací programy zaměřené zejména na zajištění kvality a efektivity vzdělávání. Té chtějí docílit prostřednictvím rozšiřování klíčových kompetencí a prohlubování odborné a pedagogické způsobilosti učitelů vzhledem k zásadní změně role učitelů ve vzdělávání a naplňování cílů kurikulární reformy.
Vzdělávací institut má vytvořen informační a komunikační systém, který zajišťuje dobrou spolupráci se všemi školami a školskými zařízeními ve své působnosti. Spolupracovat s odbornými školami i s Národním ústavem odborného vzdělávání začal Vzdělávací institut již v rámci projektu Pilot S v letech 2005-2008.
Činnost konzultačního centra Praha je v rámci projektu Kurikulum S zajištěna takto:
 
- je vytvořen tým kvalitních odborných lektorů a konzultantů zaměřených na poskytování odborných rad a pomoci při zpracování, realizaci a inovaci školních vzdělávacích programů SOŠ a konzervatoří,
- pomoc školám je zajišťována formou základní a aktuální nabídky vzdělávacích seminářů nebo workshopů a prostřednictvím osobních konzultací s vedoucími pracovníky škol, koordinátory a učiteli, kteří se podílejí na tvorbě a inovacích ŠVP
- aktuální vzdělávací nabídka konzultačního centra je tvořena na základě monitorování vzdělávacích potřeb a reálné poptávky jednotlivých SOŠ a konzervatoří (tzv. „akce na zakázku“)
- aktivity pro konzervatoře nabízíme v rámci celorepublikové působnosti.
Rozhovor s Janou Randákovou, vedoucí konzultačního centra Praha

 Kolik škol (příp.
zástupců škol) se na Vaše RKC obrátilo s dotazem nebo o radu, nebo se účastnilo Vámi pořádaných akcí?
Kolik škol (příp.
zástupců škol) se na Vaše RKC obrátilo s dotazem nebo o radu, nebo se účastnilo Vámi pořádaných akcí?
V počátku činnosti RKC Praha jsme oslovili vedení všech odborných pražských škol a koordinátory ŠVP s nabídkou úvodního setkání a odborné pomoci RKC Praha. Očekávali jsme mimořádný zájem. Bohužel, na toto úvodní setkání zareagoval jen velmi nízký počet zájemců. Poučili jsme se, že pražské školy je nutné aktivovat jinými formami - informovanost pražských středních odborných škol o využívání pomoci RKC Praha tak zajišťujeme mimo jiné i prostřednictvím Odboru školství, mládeže a tělovýchovy hlavního města Prahy a cílenou publicitou. Za dobu trvání RKC Praha jsme úspěšně uspořádali již 15 seminářů nebo workshopů a více než 50 osobních konzultací.
 O jaké semináře
nebo akce je mezi školami největší zájem?
O jaké semináře
nebo akce je mezi školami největší zájem?
V naší základní nabídce je mimořádný zájem o workshopy zaměřené na rozvoj klíčových kompetencí, aktivizující formy výuky pro učitele SOŠ a aplikaci průřezových témat na SOŠ.
Velkému úspěchu se těšil seminář „Přírodovědné vzdělání na SOŠ - Vyučujeme chemii podle ŠVP“ hlavně díky vysoké odbornosti lektorů a možnosti praktického využití.
 Pořádáte
semináře také pro lektory a konzultanty?
Pořádáte
semináře také pro lektory a konzultanty?
Ano, pro náš tým odborných lektorů a konzultantů jsme uspořádali seminář „Náhled do metodiky hodnocení souladu ŠVP s RVP Českou školní inspekcí“. Mají-li naši odborníci poskytovat služby na požadované úrovni, tedy tak, aby školám skutečně pomohli odstranit řadu nedostatků v jejich ŠVP, nezbytně potřebují získat zpětnou vazbu přímo od zástupců ČŠI.
 Zvýšil se mezi
školami zájem o Vaše služby za dobu trvání Vašeho centra?
Zvýšil se mezi
školami zájem o Vaše služby za dobu trvání Vašeho centra?
Na počátku existence RKC Praha jsme shledali velký zájem hlavně o osobní konzultace. V současnosti a hlavně díky nové strategii v oslovování pražských škol zaznamenáváme zvýšený zájem o semináře a workshopy, o kterých jsem se již zmínila. A protože jsme získali možnost zaměřit se na konzervatoře i v jiných regionech, radujeme se v současnosti z výrazného zájmu o semináře a workshopy na téma „Tvoříme kurikulum pro konzervatoře“.
 Spolupracujete
s ostatními RKC? „Půjčujete“ si např. lektory?
Spolupracujete
s ostatními RKC? „Půjčujete“ si např. lektory?
Vzhledem ke geografickému uspořádání regionu Prahy a regionu Středočeského kraje je přímo nemožné s RKC Středočeského kraje nespolupracovat. Aktivity pro lektory pořádáme společně, protože z našeho celkového počtu deseti členů lektorského a konzultačního týmu máme s RKC Středočeského kraje tři lektory společné. Recipročně si půjčujeme i workshopy a semináře (např. na téma průřezových témat), o které je v obou regionech mimořádný zájem. Jsme rádi, že nás ke spolupráci vede mimo jiné i osobní přátelství obou regionálních center.
Vizitka
  Název kraje: Praha
Název kraje: Praha
Název RKC a instituce: Regionální konzultační centrum Praha při Vzdělávacím institutu Středočeského kraje (VISK),
Kořenského 10, Praha 5 - Smíchov (v budově ZŠ)
Zástupci, kontakty, web:
Mgr. Jana Randáková, rkcp@visk cz (randakova@visk
cz (randakova@visk cz)
cz)
Ing. Agáta Kočí, rkcp@visk cz
cz



 Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
 Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému  ECVET .
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému  ECVET .