Autor: Ing. Jiří Mlateček
Škola: Střední škola a Základní škola, Nové Město nad Metují
Aplikované průřezové téma:
Člověk a životní prostředí
Anotace
Myšlenkou projektu je nasbírat různé odpady ve třídě či blízkém okolí školy. Odpady umět roztřídit a dále vhodně využít, uvědomit si význam jejich třídění a likvidace.
Metody a formy práce: problémová, projektová. Projekt je realizován žáky prvních ročníků zahradnických a zemědělských oborů vzdělání.
Cílem je nejen seznámit žáky s možnostmi manipulace s různými odpady, ale vést je k odpovědnému chování ve vztahu k životnímu prostředí.
Vyučovací předmět
Ekologie, základy přírodních věd
Obor vzdělání a ročník
Sadovnické a květinářské práce, farmář, 1. ročník; lze realizovat ve všech oborech vzdělání
Rozvíjené klíčové kompetence:
- kompetence k řešení problému
- komunikativní kompetence
- odborné kompetence
Realizace
Žáci prvních ročníků se nejprve seznámí s pojmem „odpad“. Každý napíše na tabuli příklad odpadu. Za pomoci učitele roztřídí příklady odpadů do skupin dle druhu – organický odpad, plast, papír, sklo, nebezpečný odpad. Dvojice žáků se vydá do prostorově vymezeného okolí školy „lovit“ odpady. Mají na to jednu vyučovací hodinu, při které odpady sbírají do igelitových pytlů. Následnou hodinu společně tento nasbíraný odpad, např. plechovky, slupky z ovoce, sklo atd., třídí dle druhu. Učitel jim vysvětlí možnosti likvidace, případně dalšího využití. Žáci s učitelem diskutují o možnosti třídění organického odpadu, o vlivu nebezpečných odpadů na přírodu, o možnosti opakovaného využití některých obalů atd.
Použitá metoda: projektová výuka
Nutné pomůcky a prostředky
Odpadkové koše, gumové rukavice nebo igelitové sáčky na ruce, igelit na rozložení odpadků.
Reflexe PDP
Žáci ve skupinách dobře spolupracovali a sami se zapojili při vymýšlení možného využití nasbíraných odpadů. Na základě tohoto projektu se odvíjely další možné aktivity, např. návštěva kompostárny, skládky atd.
Hodnocení
Hodnotil se přístup a samostatnost žáků při sběru odpadů, zapojení se do diskuse.
Použitá literatura a zdroje
Různé metodické pomůcky pro třídění odpadů, odpadové karty.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .