Autor: Mgr. František Procházka
Škola: SPŠ Chrudim, Čáslavská 973, 537 01 Chrudim
Klíčová slova
Maturitní práce s obhajobou před zkušební maturitní komisí, struktura maturitní práce, obhajoba maturitní práce, hodnocení maturitní práce; technické lyceum.
Stručná anotace
Příklad dobré praxe pojednává o postupech zadání maturitní práce s obhajobou v prostředí SPŠ Chrudim v oboru vzdělání technické lyceum. Dále popisuje interní pokyny pro žáky a požadavky na maturitní práci zpracované v souhrnné metodické publikaci. Součástí jsou i kritéria hodnocení maturitní práce a její obhajoby.
Kontext
Maturitní práce s obhajobou před zkušební maturitní komisí je podle školského zákona jednou z forem profilové části maturitní zkoušky. Jedná se o formu zkoušky, při které žák prokazuje svoji schopnost samostatně a komplexně zvládnout řešení náročnějšího úkolu. Proto je vhodná pro maturitní zkoušku v oboru vzdělání technické lyceum, který připravuje žáky především pro studium na vysokých školách, zejména technického zaměření. RVP technického lycea stanovuje mimo jiné požadavky, aby absolventi ovládali základní metody vědecké práce a řešení technických problémů, aby získali technické myšlení a vytvořili si správný názor a představu o technické proveditelnosti konkrétního záměru.
Proto naše škola uplatňuje pro finální ověření znalostí a dovedností žáků tohoto oboru vzdělání právě maturitní práci.
Cíle
Cílem tohoto příspěvku je seznámit s přístupy a požadavky uplatňovanými v naší škole pro zpracování maturitní práce.
Realizace
Abychom docílili co nejlepší úrovně maturitních prací, vytvořili jsme na základě zkušeností z obhajob ročníkových prací žáků technického lycea pomocný materiál pro žáky (metodickou brožuru), kde najdou všechny důležité pokyny a informace.
Příprava na zpracování maturitní práce začíná již ve třetím ročníku. Učitelé v průběhu měsíce ledna a února navrhnou vhodná témata a během března jsou s těmito tématy, jejich zadání a s metodickou brožurou seznámeni žáci. Žáci si musí zvolit téma maturitní práce do konce měsíce dubna a spojit se s příslušným vedoucím maturitní práce, aby jim dané téma upřesnil. Pokud si žák žádné téma nevybere, bude mu jedno ze zbývajících témat přiděleno.
Vedoucí práce zadá žákům úkoly, které musí splnit během čtrnácti dnů určených na studium materiálů a podkladů pro maturitní práci. Do 10. června pak musí každý žák předložit vedoucímu práce podrobný záměr své maturitní práce, na jehož základě vedoucí rozhodne, zda může v práci pokračovat, nebo si musí zvolit jiné téma.
Požadavky na maturitní práci (MP)
V metodické brožuře se žáci dozvědí, že práce musí mít rozsah 20-25 stránek formátu A4 (pokud není jejím cílem vytvořit program, nebo webové stránky apod. - potom rozsah textu stanoví vedoucí práce) a musí mít následující strukturu:
1. Přední stránku – natištěnou na tužším papíře
2. Titulní list, na jehož druhé straně je napsáno prohlášení o samostatném zpracování MP
3. Obsah
4. Seznam použitých pramenů
5. Přílohy
Dále je uveden termín a forma odevzdání maturitní práce. Žák ji musí odevzdat do poloviny měsíce února 4. ročníku ve dvou výtiscích. Jeden je pro vedoucího práce a druhý pro oponenta (Výtisk oponenta se archivuje ve školní knihovně a slouží ke studiu ostatním žákům školy.).
Nejrozsáhlejší jsou pokyny pro psaní maturitní práce, kde žáci najdou tyto rady:
1. Jak napsat úvod. (Měly by zde být vymezeny cíle práce a stručně formulováno její poslání.)
2. Jak psát a číslovat vlastní text. (Žáci by měli dodržovat odborný styl sdělení a odlišovat vlastní myšlenky od použitých pramenů.)
3. Co zahrnuje struktura textu. (Sem patří vymezení cíle práce, zdůvodnění výběru tématu, časové a obsahové vymezení tématu, vymezení a zdůvodnění použité metody, stav dosavadního zpracování tématu v odborné literatuře, analýza použitých pramenů a literatury, členění práce na kapitoly a podkapitoly.)
4. Jak napsat závěr. (Formulace výsledků, kterých bylo dosaženo. Přínos práce.)
Velká pozornost je věnována i tomu, jak do textu vkládat odkazy a poznámky, tabulky, grafy a vzorce:
Odkazy a poznámky
Slouží jako pomocný aparát, který blíže charakterizuje použité zdroje.
Příklady odkazování v textu:
… v odstavci 5.1 …
… viz 9.2 …
… odstavec v 9.2 …
Příklad poznámky (uvádějí se na dolním konci stránky):
… uvedené příklady číslování tabulek2) …
2 Tabulky lze číslovat …
Tabulky
Tabulky slouží pro přehlednou a logickou prezentaci dat. Lze je uvádět průběžně v textu, nebo jako přílohy na konci práce.
Každá tabulka musí obsahovat název a identifikaci (pořadí) v rámci textu. V tabulce musí být uvedeny použité jednotky.
Pokud čerpáte údaje do tabulky od jiného autora nebo jiného zdroje, je nutné uvést pod tabulkou zdroj informací (dle pravidel pro citaci zdrojů).
Příklad:
Zdroj:Nařízení vlády č. 495/2001 Sb.
Vzorce
Vzorce uvádějte doprostřed řádku. V případě, že se na vzorec budete odvolávat v textu, pak jej označte jednotným identifikačním znakem na pravé straně řádku. Vysvětlivky ke vzorcům uvádějte od začátku řádku následně za vzorcem.
Příklad značení vzorců:
Grafy
Grafy používejte pro jejich názornost a velkou vypovídající hodnotu. Slouží především k rychlé orientaci. Umísťujte je podobně jako tabulky v textu nebo v přílohách. Jejich zařazení a velikost do příslušné části práce musí korespondovat s množstvím a způsobem zpracovaných informací. Grafy musí mít svůj název a číselné pořadí v rámci celkového počtu grafů v textu. Musí být řádně popsány všechny závislé i nezávislé proměnné použité v grafu. Název grafu musí být stručný a výstižný.
Diagramy a obrázky
Diagramy jsou grafické objekty vystihující a popisující vztahy, vazby a souvislosti mezi dílčími veličinami zkoumané reality. Diagramy jsou zpravidla umístěny v rámci textu. V případě rozsáhlejších diagramů je možné je zařadit mezi přílohy. Diagramy popisujte a označujte pořadovým číslem.
Obrázky doplňují vhodným způsobem text a platí pro ně stejná pravidla. V rozumné míře jimi v textu nešetřete.
Příklady číslování obrázku (i tabulky), poloha textu vůči obrázku je libovolná:
Obr. 5 Popis obrázku
Obrázek 5: Popis obrázku
Dále zde jsou příklady zápisů (bibliografické citace) pramenů a literatury podle typů:
Monografie
§ Jeden autor: Heywood, Andrew. 2004. Politologie. Praha: Eurolex Bohemia.
§ Dva nebo tři autoři: Klokočka, Vladimír a Wagnerová, Eliška. 1996. Ústavy států Evropské unie. Praha: Linde.
§ Více autorů: Fiala, Petr, Holzer, Jan, Strmiska, Maxmilián et al. 2002. Politické strany ve střední a východní Evropě. Ideově-politický profil, pozice a role politických stran v postkomunistických zemích. Brno: Mezinárodní politologický ústav.
Příspěvek ve sborníku
Von Beyme, Klaus. 1988. „Right-Wing Extremism in Post-War Europe.“ In: Right-Wing Extremism in Western Europe. Ed. Klaus Von Beyme. London a Totowa: Frank Cass, 1-18
Příspěvek v odborném periodiku
Mudde, Cas. 2000. „Stranická rodina: rámcová analýza.“ Politologická revue 6, č. 1, 78–93.
Dokument organizace
Ministerstvo vnitra České republiky. 2003. Extremismus a jeho vývoj na území České republiky v roce 2002. Praha: Ministerstvo vnitra.
Novinové články
Zieleniec, Josef. 2005. „Euro: důležitá politická výzva.“ Mladá fronta DNES, 14. září 2005, A6.
Dokument na CD-ROMU
Česká strana sociálně demokratická. 2002. „Člověk na prvním místě.“ In: Volební programy českých politických stran v letech 1990-2004 [CD-ROM]. Hradec Králové: Institut pro politologický výzkum.
Článek v časopisu, který je k dispozici online.
Havlík, Vlastimil. 2005. „Dánsko i nadále ve znamení pravice – parlamentní volby 2005.“ Středoevropské politické studie 7, č. 2–3. Dostupné na: https://www.iips.cz/seps/clanek.php?ID=239 (20. 9. 2005).
Příspěvek z konference
Braun, Mats. 2004. Political Parties of Scandinavia Critical of the European Union – an analysis of their argumentation. Příspěvek přednesený na konferenci MPÚ MU Politika v Evropě, Brno 2. června 2004. Dostupné na: https://www.iips.cz/download/1braun04.pdf (23. 9. 2004).
Webová stránka
TKAČÍKOVÁ, Daniela. Jak zpracovávat bibliografické citace [online]. Ostrava: c1998-2004, aktualizováno 2004-08-28 [cit. 2004-11-10]. Dostupné z WWW: <https://knihovna.vsb.cz/kursy/citace/index.html>.
Pozornost je věnována i přílohám, které mají spíše dokumentační funkci a obsahují tabulky, schémata, grafy, plánky, statistické přehledy, opisy důležitých dokumentů a fotodokumentaci.
Velká pozornost je rovněž věnována formální úpravě práce. Byla stanovena následující pravidla pro formát stránky:
Okraje stránky: 40 mm vlevo
20 mm vpravo
35 mm nahoře
20 mm dole
Záhlaví: název školy (podle vzoru)
Zápatí: číslo stránky arabskou číslicí (na střed, nebo vnější okraj stránky)
Písmo: standardní text – font Times New Roman CE, velikost 12 b.
nadpis kapitoly - font Times New Roman CE, tučné, velikost 16 b.
nadpis podkapitoly - font Times New Roman CE, tučná kurziva,
velikost14 b.
nadpis oddílu - font Times New Roman CE, obyčejné, velikost 14 b.
Zarovnání: do bloku
Řádkování: 1,5
Text odstavců: neodsazovat první řádky odstavců
mezi odstavci mezera o výšce jednoho řádku
Proložení znaků: normální
Zvýraznění textu: kurzíva, tučné písmo, nepoužívat podtržení (doporučeno)
Nadpisy: před nadpisem oddílu mezera o výšce dvou řádků, za nadpisem mezera
o výšce jednoho řádku
nadpisy se píší od stejné svislice jako text příslušného oddílu, pokud nadpis obsahuje víc řádků, další řádky nadpisu se píší od nové svislice vytvořené prvním písmenem nadpisu
Průběh zpracování MP
Zpracování maturitní práce probíhá ve třech etapách. V první etapě, v květnu 3. ročníku, provedou žáci podrobný náčrt (záměr) práce a předloží ho do 10. června vedoucímu práce. Ve druhé etapě, která trvá do poloviny října 4. ročníku, vytvoří první verzi své maturitní práce a po konzultacích s vedoucím práce opraví případné chyby a doplní chybějící materiály. Přibližně v polovině prosince zkonzultují s vedoucím práce, zda všechny úpravy vyhovují zadání a na základě této konzultace se pustí do poslední, třetí etapy, na jejímž konci je finální podoba maturitní práce, kterou mohou vytisknout a předat ke svázání.
Obhajoba maturitní práce
Dále jsou v metodické brožuře uvedeny pokyny a doporučení k obhajobě maturitní práce. Obhajoba se skládá z prezentace pomocí Power Pointu doplněné odborným komentářem a reakcí na dotazy nebo připomínky oponenta. Prezentace nesmí být delší než 12 minut, aby žák mohl zodpovědět případné dotazy členů zkušební maturitní komise.
Snažíme se dát žákům návod, jak prezentaci zpracovat a na co se musí při obhajobě především zaměřit, aby získali co nejvíce hodnoticích bodů.
Předem vědí, podle jakých kritérií se bude jejich práce hodnotit, kolik mohou získat bodů a jakou známku mohou získat.
Byla stanovena tato hodnoticí kritéria:
Hodnoticí kritéria maximální počet bodů
- Vedoucí práce:
přístup k řešení práce, pravidelné konzultace 25
odborná náplň práce 30
- Oponent:
celková úroveň práce 20
- Zkušební komise
úroveň prezentace a obhajoby práce 25
celkové hodnocení práce: výborný 91 – 100 bodů
chvalitebný 80 – 90 bodů
dobrý 65 – 79 bodů
dostatečný 50 – 64 bodů
nedostatečný 0 – 49 bodů
Pro přehled jsou v příloze tohoto příspěvku ukázky několika stran textu, tak jak jej dostávají i naši žáci.
Výsledky
S popsanými metodami a náležitostmi maturitní práce s obhajobou máme v naší škole dobré zkušenosti. Po obsahové stránce se maturitní práce žáků zaměřují na:
·Tvorbu výukových materiálů
·Sbírky příkladů nebo programů
Konstrukční řešení strojů a objektů
Použitá literatura a zdroje
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška MŠMT č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění vyhlášky č. 90/2010 Sb.
Sdělení MŠMT č. j. 8960/2010-23 Průvodce profilovou částí maturitní zkoušky. Informace pro ředitele, učitele a žáky středních škol
Doporučená literatura
Profilová maturitní zkouška v odborných školách. NÚV. Praha 2012.
ISBN 978-80-87063-95-8
Model profilové maturitní zkoušky pro obory vzdělání strojírenství, technické lyceum, aplikovaná chemie, elektrotechnika, hotelnictví, agropodnikání, obchodník, obchodní akademie. NÚV. Praha 2012. CD - Rom
Všechny publikace jsou dostupné také na https://www.kurikulum.nuov.cz