Autor: Bc. Tomáš Andrášik
Škola: Integrovaná střední škola automobilní, Křižíkova 15, Brno-Královo Pole, 602 00
Klíčová slova
Aktuální dění, hodnocení žáků, klíčové kompetence, kritéria hodnocení, občanská nauka, prezentace PPT, mediální výchova, průřezové téma Občan v demokratické společnosti.
Stručná anotace
Vyučovací předmět: Občanská nauka (OBN)
Obor: 4leté obory středního vzdělání s maturitní zkouškou
Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání, Informační a komunikační technologie, Společenskovědní vzdělávání, PT Občan v demokratické společnosti – mediální výchova.
Klíčové kompetence: Kompetence komunikativní, sociální a personální, občanské a kompetence k užívání ICT.
Přehled týdne je žáky zpracovaný přehled osmi jimi vybraných událostí (s různou tématikou – viz níže) z uplynulého týdne. Každý týden dva žáci zpracují prezentaci v PowerPointu opatřenou obrázky, případně ukázkami videí a společně „odprezentují“ výběr z dění uplynulého týdne spolužákům. Touto formou zpracovaný přehled je daleko efektivnější a přínosnější pro všechny zúčastněné (aktivní i pasivní žáky, pedagoga) než jiné sdělování tzv. aktualit v hodinách OBN. Jsou pevně nastavena kritéria, které musí práce splňovat tak, aby rozvíjela kompetence žáků a jejich všeobecný přehled týkající se aktuálního dění u nás i ve světě.
Kontext
Škola a obor vzdělávání: aktivita je univerzální a může být použita v podstatě na jakékoli střední škole, nejlépe v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Přehled týdne lze provázat i s učivem (např. komentářem vyučujícího), ale jeho hlavní význam spočívá v tom, že rozvíjí klíčové kompetence žáků, vede je ke smysluplné aplikaci PT Občan v demokratické společnosti a uplatňují se v něm mezipředmětové vazby několika vyučovacích předmětů (především český jazyk, občanská nauka, informační technologie).
Východiska:
a) Žák má základní uživatelskou znalost práce na PC, ovládá základy programu MS Powerpoint, dokáže vyhledávat a hodnotit informace na internetu a s těmito informacemi pracovat. Je tedy dobré přehled týdne zařadit do výuky až když je v hodinách IT výše uvedené probráno – tedy ve druhém či třetím ročníku – v závislosti na ŠVP.
b) Materiál a pomůcky: PC a dataprojektor s ovladačem k dispozici vždy v dané učebně, připojení PC k internetu (není nutné, ale doporučuji), zvukový výstup.
c) Učitel: Pokročilá znalost práce s PC a MS Powerpoint. Učitel musí být také schopen komentovat zprávy, případně je uvádět do souvislostí a vztahů k již probranému učivu, vytvořit kritéria pro hodnocení a podle nich pak žáky objektivně zhodnotit. Měl by být schopen poradit žákům jak s technickými problémy, tak s tím, jakým zprávám dávat při výběru přednost a jak verbální doprovod k prezentaci připravit.
Tato aktivita je aplikována po dobu jednoho školního roku.
Náročnost přípravy pro učitele je jednorázově cca 3-6 hodin – vytvoření kritérií a prezentací.Cíle
Cíle z hlediska záměrů učitele:
1. Zvýšení všeobecného přehledu žáků a zájmu o aktuální dění.
2. Rozvoj komunikativních, sociálních a personálních i občanských kompetencí žáků.
3. Propojení jednotlivých vzdělávacích oblastí a aplikace PT.
4. Zlepšení mluveného projevu a schopnosti použití prezentace jako podkladu pro něj.
5. Posílení mezipředmětových vazeb v OBN.
Cíle vzdělávání ve výkonu žáků:
- Vytvoří výběr zpráv podle stanoveného zadání (podrobněji níže).
- Zpracují PowerPointovou prezentaci k vybraným zprávám.
- Přednesou verbální projev k dané prezentaci.
- Jsou schopni být v kontaktu s publikem a reagovat na podněty spolužáků a učitele.
Realizace
Před zadáním ve třídě je nutné připravit informace pro žáky s požadavky, zadáním a kritérii hodnocení jejich výkonu. Tuto prezentaci by měli mít žácivždy k dispozici, proto doporučuji jim ji předat.
Obsah zadání:
- Úkol: Zpracovat ve dvojici výběr událostí z uplynulého týdne, vytvořit powerpointovou prezentaci a s její pomocí odprezentovat přehled ve vyučovací hodině.
- Témata zpráv: 1-2x politika, 0-1x ekonomika, 1x bezpečnost lidí včetně kriminality, 1x významná zahraniční události, 1x zajímavosti z regionu, 1x kultura, 1x sportovní zpráva, 1x novinky z automobilového průmyslu (jsme automobilní škola).
- Jako třetí snímek prezentace uvádím cíle – tedy vysvětluji žákům, proč něco takového děláme.
- Hodnocení – zde je zásadní, aby byla kritéria co nejasněji stanovena (aby žáci věděli, co se hodnotí); kritéria slouží i jako návod pro práci.
Kritéria hodnocení
a) Úvod: 0-3b. Žák se představí a uvede svou prezentaci, sdělí publiku, o čem hodlá hovořit.
b) Prezentace a její provedení: viz Příloha - tabulka
c) Obsah prezentace: viz Příloha
d) Mluvený projev: viz Přílohy: tabulka
e) Závěr: 0-3b. shrnutí prezentace, zakončení a poděkování za pozornost, rozloučení se s publikem.
Dále přidáme stupnici, kolik bodů je potřeba na jedničku, dvojku atd. (30-24=1; 23-18=2; 17-12=3; 12-7=4; 6 a méně=5).
Dále jsem vytvořil pro žáky prezentaci o zásadách správné prezentace, tj. o tom, tom, jak by měla a neměla prezentace vypadat – vždy jeden snímek se špatnými příklady a následující se správnými (struktura snímku, animace, velikost písma, font, barva písma, pozadí).
Rovněž lze promítnout videa s příklady prezentací, kde prezentující dělá chyby a kde naopak postupuje správně, či tyto záležitosti sám vysvětlit a předvést.
Jakmile pedagog provede tyto úkony, zbývá již jen zvolit vždy dvojici na každou následující hodinu.
V závislosti na třídním klimatu se rozhodneme, zda hodnocení prezentujících provedeme sami, či zda ji necháme na třídě, kterou budeme při hodnocení korigovat.
Problémy a překážky:
- Žáci čtou zprávy z papíru – to je asi ten největší problém: Žák si stáhne 8 zpráv z internetu, pořádně si je nepřečte, nepromyslí, nezestruční a potom zdlouhavě předčítá, nereaguje na posluchače - spolužáky, absolutně nevyužívá prezentaci. Řešení: hned od počátku nekompromisně srážet body, za 2 měsíce bylo již jen výjimečným jevem, aby někdo četl tímto způsobem.
- Žák si připraví video z youtube či streamu, pak jej hledá, čeká, až se načte… Zde jsou instrukce jasné – videa i prezentaci si musí připravit o přestávce, aby ve vyučovací hodině nedocházelo ke zdržování.
Celý přehled týdne obvykle zabere asi 10 minut, evaluace max. 5 min. Avšak myslím si, že je to velmi dobře investovaný čas.
Ve třídě obvykle vzniká velmi přátelská atmosféra, kdy ostatní žáci prezentujícím zatleskají a ocení jejich výkon, aniž by bylo nutné je k tomu vyzývat.Výsledky
Vzhledem k výše uvedeným cílům:
- Žáci se díky přehledům týdne mnohem více orientují v dění ve světě, více se ptají, pátrají po souvislostech – cíl č. 1 splněn.
- K rozvoji všech výše uvedených kompetencí dochází u drtivé většiny žáků.
- Propojení jednotlivých vzdělávacích oblastí: Žák využije poznatky, jež získal při výuce ICT, a navíc si je zopakuje a použije v praxi. Pracuje s informacemi z televize, novin a především z internetu, ty zpracovává a provádí jejich selekci. Vytvořenou prezentaci s vybranými informacemi předá spolužákům.
- Mluvený projev žáků se díky této aktivitě zlepšuje. Co se týče schopnosti využití prezentace jako podpory mluvené projevu, je to někdy horší, jelikož žáci mnohdy hovoří a nesledují průběh prezentace – zapomínají na prezentaci jako pomocníka, jež může podtrhnout podstatné informace, ilustrovat je či je doplnit. Zlepšení je sice patrné, ale mnohým tento potenciál prezentací stále uniká. Splněno částečně.
- Posílení mezipředmětových vazeb – využití mluveného projevu např. v hodinách českého jazyka. Kolegové informatici registrovali nárůst dotazů týkajících se efektivního vyhledávání na internetu a programu MS Powerpoint. Splněno.
Poznámka:
Tento příklad dobré praxe jsem se rozhodl napsat na základě doporučení paní inspektorky z ČŠI, které se jeho realizace velmi líbila.
Důležitým faktorem pro realizaci přehledu týdne je bezesporu vynikající technická vybavenost naší školy – PC a dataprojektor v každé učebně.Nutné pomůcky a prostředky
PC, dataprojektor, audio-výstup z PC, MS Powerpoint
Přílohy
Tabulka pro hodnocení výkonu žáků:
Kritéria hodnocení |
Indikátor výkonu 0 – 2 body |
Indikátor výkonu 3 – 5 bodů |
Indikátor výkonu 6 – 8 bodů |
Obsahová stránka vystoupení žáka |
Příliš mnoho informací a složitého textu, příliš málo informací, obsahově nedostatečně zpracováno, žádné AV (audiovizuální) materiály, nedodržení témat a množství zpráv. |
Občasný výskyt zbytečných informací a textu, málo informací bez konkrétních údajů, nevhodně použité a nefunkční AV materiály, výběr nepodstatných zpráv a opomenutí závažných událostí daného týdne. |
Adekvátní množství informací, podstatné informace uvedeny, nepodstatné vynechány, účelné použití AV materiálů, dodržení témat, správná volba událostí. |
Kvality prezentace |
Nečitelná velikost písma, písmo zaniká v pozadí, špatně zvolené pozadí, příliš přehnané nebo žádné animace. |
Rušivé barevné provedení, jednoduché správně zvolené animace, avšak nefunkční, mnoho různých pozadí bez účelu. |
Správně zvolená velikost písma, vhodné barevné provedení, text v bodech (3-5), funkčně podporuje mluvený projev, animace jsou jednoduché, jednotné v celé prezentaci účelně podporují projev |
Úroveň mluvního projevu |
Prezentující pouze čte, mumlá si do papíru a příliš neví, o čem mluví, působí dojmem, že dané informace vidí poprvé, dělají mu problém cizí slova, jména, názvy obcí atd. Na položené dotazy odpovídá: „Jak to mám vědět, nevím, je mi to jedno“, projev je velmi nudný či připomíná trapnou šarádu. |
Projev je čtený s občasným zadrhnutím, čtení je monotónní a nezajímavé, prezentující není příliš informován, není schopen zodpovědět většinu dotazů. Používá slova, jejichž význam mu zůstává utajen, je patrná snaha, avšak projev postrádá plynulost a zajímavost, prezentující nevyužívá účelně vytvořenou prezentaci. |
Projev působí přirozeně, žák komentuje připravenou prezentaci vlastními slovy, nečte – výjimečně nahlédne do papíru, aby si připomněl některé informace, ví, o čem mluví, je připraven zodpovědět většinu normální dotazů, zná význam cizích slov, projev je plynulý a zajímavý, pracuje účelně s prezentací. |