V roce 2007 bylo zahájena kurikulární reforma odborného školství, jejímž jedním z důležitých
nástrojů je dvoustupňová tvorba vzdělávacích programů: Na státní úrovni vydává MŠMT rámcové vzdělávací programy
(RVP), na lokální úrovni se podle nich vytvářejí školní vzdělávací programy (ŠVP). Tvorba školních
vzdělávacích programů je sice pro školy náročná, ale umožňuje jim reagovat na vzdělávací podmínky své školy i regionu
a posiluje jejich autonomii ve vzdělávání. Zároveň s tvorbou rámcových vzdělávacích programů došlo
v odborném školství k transformaci soustavy oborů vzdělání, neboť bylo třeba, aby soustava oborů
vzdělání daleko lépe zohledňovala potřeby trhu práce, změny v povoláních, výrobních technologiích a pracovních
činnostech. Nová soustava oborů odborného vzdělávání zahrnuje téměř 280 oborů vzdělání a pro každý obor vzdělání byl
vydán rámcový vzdělávací program (RVP).
Rok 2012 můžeme označit za rok plošného zahájení výuky podle školních vzdělávacích programů ve středních odborných školách a středních odborných učilištích. To ovšem neznamená, že tvorba ŠVP je provždy ukončena: Školy, které již vyučují podle ŠVP, je revidují a inovují, zároveň vytvářejí ŠVP pro jiné obory vzdělání nebo formy vzdělávání.
Proto jsme připravili tuto upravenou verzi metodické příručky, ve které jsme zohlednili zkušenosti učitelů pilotních i dalších škol, lektorů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků i konzultantů k tvorbě ŠVP. Textová část příručky je doplněna příklady a ukázkami z pilotních ŠVP i častými dotazy ze škol. Příručka se také opírá příklady dobré praxe učitelů, které jsme shromáždili, zpracovali a vydali v rámci projektu Kurikulum S.
Ke stažení
zde (1,70 MB)



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .