Nabízíme
pedagogům odborných škol spolupráci na přípravě metodické příručky k žákovským projektům. Příručka si klade za
cíl podpořit využívání projektové metody výuky v odborných školách. Její významnou část budou tvořit konkrétní
příklady zpracování různých žákovských projektů, jejichž přípravě i realizaci v řadě škol věnují vyučující
velkou pozornost. Nabízíme učitelům možnost publikovat tyto projekty a autory finančně odměnit.
Pokud Vás tato nabídka oslovila, věnujte prosíme pozornost následujícím instrukcím:
1. Návrh na žákovský projekt můžete zaslat do Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV) do konce května
2010 v elektronické podobě na adresu romana.jezberova@nuov
cz. Jako autor návrhu zodpovídáte za to, že jde o Vaši
původní tvorbu.
2. Bude-li Váš návrh žákovského projektu přijat k publikaci, oznámíme Vám to telefonicky. Následně s Vámi uzavřeme dohodu o provedení práce a dojednáme výši odměny. Nezapomeňte proto k návrhu připojit svoji adresu i telefonický kontakt na Vás. Pokud přijat nebude, bude Vám vrácen s vyjádřením elektronickou poštou.
3. Vlastní návrh projektu by měl obsahovat max. 5 stran a měl by být zpracován dle instrukcí níže. Doplňující materiály (ukázky písemné dokumentace zpracování projektu žáky, fotografie, prezentace projektu v power pointu, pracovní listy apod.) mohou být předloženy jako přílohy.
4. Rozhodujícím kritériem pro stanovení odměny bude kvalita zpracování; vlastní návrh projektu může být honorován do výše 2.500,- Kč. Jedna osoba může poskytnout i více návrhů žákovských projektů.
5. Případné potřebné úpravy návrhu (formální i obsahové úpravy textů, doplnění odborným komentářem apod.) budou provedeny v NÚOV.
Budeme velmi rádi, pokud naši nabídku na spolupráci využijete a společně se nám podaří zveřejnit výsledky Vaší pedagogické práce.
Romana Jezberová
vedoucí autorského týmu
tel: 274 022 412
romana.jezberova@nuov
cz
Instrukce k popisu žákovského projektu
Popis žákovského projektu navrženého k publikaci by měl obsahovat:
|
Název žákovského projektu - stručný, vystihující cíl a obsah projektu |
|
Jméno a příjmení autora/autorů, titul e-mail, telefon |
|
Název a adresa školy
|
|
Klíčová slova
|
|
Stručná anotace - základní myšlenka projektu, hlavní obsahové zaměření (rozsah cca 10 řádků) |
|
Kontext - délka projektu, typ projektu, obor vzdělání (nebo ŠVP), popř. vyučovací předmět (y), ke kterým se projekt vztahuje, kde bude/byl projekt realizován, kdo příp. mimo školu bude spolupracovat(-al) – instituce, zaměstnavatelé apod. |
|
Cíle - čeho chceme/chtěli jsme projektem dosáhnout, co se mají/ měli žáci naučit (vědomosti - všeobecné, odborné, dovednosti, kompetence – odborné, klíčové) |
|
Výstup/výsledky - co bude/bylo konkrétním výsledkem projektu (např. zajištění společenské nebo odborné akce, výrobek, realizace školního časopisu, dokumentace činnosti fiktivní firmy, zpráva o průběhu a výsledcích výzkumného projektu, samostatná odborná práce žáka…) |
|
Realizace - popis činností spojených s projektem a jejich posloupnost |
|
Organizace projektu - doba trvání projektu, harmonogram řešení, počet zapojených žáků, rozdělení práce na projektu |
|
Nutné prostředky pro řešení projektu - jak bude/bylo zajištěno materiální příp. technické zabezpečení realizace projektu (materiály, pomůcky, nástroje, nářadí, prostory, příp. potřebné finanční prostředky) |
|
Způsob prezentace projektu - jak budou/byly zveřejňovány výsledky (i průběh) projektu (prezentace projektu na veřejnosti, využití webových stránek školy, pořádání projektového dne ve škole, výstava výrobků, článek ve školním časopise…) |
|
Způsob hodnocení žáků a celkové hodnocení projektu - jak byly hodnoceny výsledky jednotlivců a celé skupiny; reflexe projektu jako celku; spolupráce vyučujících různých předmětů při hodnocení projektu, skupinové hodnocení, sebehodnocení. Způsob promítnutí hodnocení do klasifikace. |
|
Použitá literatura a jiné zdroje - uspořádaný seznam
|
|
Přílohy, poznámky - např. pracovní pokyny, pracovní listy, schémata, mapy, fotografie apod.; pokud takové materiály v projektu nejsou zastoupeny, není třeba tuto část vyplňovat/zpracovávat. |



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .