Na otázky nám po skončení závěrečné konference odpověděli zástupce ředitele VOŠ, SŠ a COP Sezimovo Ústí Mgr. Miloš Blecha a věcná manažerka projektu z odboru 29 MŠMT PaedDr. Pavlína Štěpánková.
Co se Vám líbilo na dnešní konferenci?
M. Blecha: Na dnešní konferenci se mi líbilo to, že byla lehce všeobjímající, že tu byla jak část, která se dívala na projekt systémově, tak část, kde zazněly příspěvky jednotlivých škol i dalších přispěvatelů z konkrétního reálného prostředí.
P. Štěpánková: Na konferenci se mi líbilo, že byla velmi dobře připravena a prezentované příspěvky měly velmi dobrou úroveň. A co mě velmi překvapilo, že měla spád a smysl a myslím si, že účastníci odjedou spokojeni a odvezou si další nové nápady pro svou pedagogickou práci. I mě konference velmi obohatila. Za její největší přínos považuji to, že ukázala, jak se v rámci projektu dokázala navázat spolupráce s učiteli na úplně nové úrovni a že existují i další formy spolupráce, např. s ČŠI, sociálními partnery i jejich zastřešujícími organizacemi.
Pamatujete si alespoň jednu věc ze tří, které zmiňovala ve své prezentaci hlavní manažerka projektu Taťána Vencovská jako základní charakteristiky projektu?
P. Štěpánková: Ano, pamatuji si všechny tři. Určitě obdivuji, že se podařilo naplnit počet 8 tisíc podpořených pedagogických pracovníků a že i 20 plánovaných publikací spatří světlo světa. A třetí věc vyplývá z názvu projektu - projekt má podpořit zavádění školních vzdělávacích programů do škol a tím zkvalitnit výuku na odborných školách.
Jakou připravovanou nebo vydanou odbornou publikaci považujete za užitečnou pro odborné školy?
M. Blecha: Odpověď je jednoduchá – určitě ty, na kterých jsem se podílel. A to jsou dvě publikace. Jedna se týká profilových maturitních zkoušek na jednotlivých odborných školách, druhá je modulová výuka. To byla samozřejmě lehká nadsázka. Pochopitelně se mi líbí i další publikace, které vyšly v ediční řadě Kurikula S.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .