Úkolem projektu bylo vytvořit program, nebo programy, které by názorně ukázaly princip činnosti „Fourierovy transformace“ a „Amplitudové a fázové modulace“.
Autor/autoři: Jiří Danihelka, Ing. Ďurči Vladimír
Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola, Mariánská 1100, 407 47 Varnsdorf 5
Obor/obory vzdělání: (programátor správce sítě)
Oblasti vzdělávání: odborné teoretické předměty, vyučovací předmět programování
Typ projektu:
Individuální – pro jednoho žáka, vhodný zejména pro nadané žáky, dlouhodobý
Klíčová slova:
programování, elektrotechnika, didaktická pomůcka, Fourierova transformace, nízkofrekvenční modulace
Anotace:
Projekt je zaměřen na tvorbu programů, které by názornou formou, tzv. „animací“, vysvětlovaly podstatu problému Fourierovy transformace a modulace nízkofrekvenční modulace. Výstup animace je závislý na vstupních proměnných. Činnost programu si lze prohlédnout na webových stránkách školy a v přiložených video-ukázkách v souborech avi.
Kontext:
Projekt spočívá ve vzájemné úzké spolupráci mezi žákem a vyučujícím. Délka projektu zde byla stanovena na 3 měsíce, ovšem lze ji modifikovat na základě oboustranné dohody mezi vyučujícím a žákem. Ve VOŠ a SPŠ Varnsdorf je projekt realizován a využíván již po 4 roky.
Cíle:
Vytvořit názornou didaktickou pomůcku, zjednodušit výuku ostatním žákům. U žáka, který program vytváří, jde rovněž o zvýšení motivace k učení a k řešení problémů, o výraznou podporu jeho zájmu o programování a rozvoj nadání pracovat v dané oblast.
Výstup/výsledky:
Výsledkem projektu jsou dva programy v prostředí Borland C++ Builder 6. Jedná se o desítky stran zdrojového kódu programu.
Realizace:
Popis činností spojených s projektem a jejich posloupnost:
- návrh učitele na obsah projektu, vytipování vhodného žáka, vysvětlení záměru – cca 14 dní
- naplánování postupu, průběžných kroků a stanovení termínů kontroly práce – 7 dní
- samotná realizace projetu – tj. tvorba programu, konzultace, dokumentace cca 2 měsíce
- dokončení prací, zpracování prezentace, instalace programu na web školy, zhodnocení výsledků – cca 7 dní.
Organizace projektu:
Vyučující dodává hlavní náplň (zdrojový kód). Žák vytváří grafiku a animaci.
Přitom musí být zajištěno:
- Stanovení pravidelných konzultací mezi žákem a vyučujícím,
- Stanovení termínů kontroly,
- Sledování a korekce postupu prací.
Nutné prostředky pro řešení projektu:
Vývojové prostředí Borland C++ Builder
Způsob prezentace projektu:
Projekt je dlouhodobě vystaven a prezentován na webových stránkách VOŠ a SPŠ Varnsdorf.
Viz https://www.sps-pi.cz/dokumenty/sps/projekty/modularni_kurzy/borlandakreditace.pdf
Způsob hodnocení žáků a celkové hodnocení projektu:
Hodnocení projektu provádí učitel individuálně, přičemž vede žáka k sebehodnocení. Práce je klasifikována dle klasifikačních stupňů. Výsledná známka má totožnou závažnost jako hodnocení ročníkové práce.
Použitá literatura a jiné zdroje:
Kadlec, V.: Učíme se programovat v Borland C++ Builder a jazyce C++
Jedná se o srozumitelný a přívětivý průvodce programátorů a žáků, kteří se chtějí nebo potřebují naučit vytvářet programy v jazyce C++ v oblíbeném vizuálním prostředím C++ Builderu.
https://www.sps-pi.cz/dokumenty/sps/projekty/modularni_kurzy/borlandakreditace.pdf