![Image](/uploads/KURIKULUM/ilustrace/IDJ_AN012_025.jpg)
![Image](/uploads/KURIKULUM/ilustrace/otazka.jpg)
vzdělávací předměty a kolik na odborné?
O využití disponibilních hodin rozhoduje škola sama, respektive tým učitelů, který bude zpracovávat školní vzdělávací program. Ti nejlépe vědí, u kterých předmětů je potřeba posílit výuku nebo jaké nové předměty chtějí žákům nabídnout.
![Image](/uploads/KURIKULUM/ilustrace/otazka.jpg)
jeden, nebo dva cizí jazyky?
Ve většině oborů vzdělání se podle rámcového vzdělávacího programu (RVP) povinně zařazuje výuka jednoho cizího jazyka. Pouze ve vybraných oborech, např. kuchař-číšník, obchodní akademie, lycea či cestovní ruch, se zařazuje povinně výuka dvou cizích jazyků. Počet cizích jazyků, které musí být zařazeny do ŠVP, vyplývá z rámcového rozvržení obsahu vzdělávání v příslušném RVP. Pro výuku dvou cizích jazyků je zde uvedena vyšší hodinová dotace.
Můžeme si sami
navrhnout volitelné a nepovinné předměty a v poznámkách stanovit pravidla pro jejich zařazení a výběr?
Ano, škola sama rozhoduje o tom, zda a jaké volitelné nebo nepovinné vyučovací předměty bude žákům nabízet.
Jak navazuje koncept
klíčových kompetencí v RVP odborného vzdělávání na klíčové kompetence základního vzdělávání?
Klíčové kompetence jsou souborem vědomostí, dovedností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a pracovní uplatnění. Žák je neustále rozvíjí a využívá ve všech vyučovacích předmětech. Základ k utváření klíčových kompetencí je položen v žákově rodině. Jsou to jisté univerzální a přenositelné způsobilosti. V RVP základního vzdělávání jsou klíčové kompetence stanoveny a formulovány obecně, znalosti, dovednosti a postoje žáka nejsou popsány zcela detailně. Žáci získávají kompetence postupně. Po ukončení 9. ročníku ZŠ by měli být vybaveni obsahem následujících celkem šesti kategorií klíčových kompetencí: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence personální a sociální, kompetence občanská a kompetence pracovní. Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání obsahují celkem osm kategorií klíčových kompetencí, které jednoznačně navazují na koncept klíčových kompetencí na základních školách a dále jej rozšiřují o oblasti klíčových kompetencí při práci s prostředky ICT a matematické kompetence.
Na dotazy odpovídají Konzultační centra, která zřizuje Národní ústav odborného vzdělávání v rámci projektu Kurikulum S. Kontakty najdete na www.nuov.cz/kurikulum