Seminář akreditovaný MŠMT pořádal Národní ústav odborného vzdělávání, Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10 – Hostivař a La Strada ČR, o.p.s.
Obecným cílem semináře je připravit učitele pro kvalitní a informované preventivní působení na mládež v problematice obchodování s lidmi.
Obsah semináře:
1. Seznámení s tématikou obchodování s lidmi – základní informace o tématu
2. Metodické listy k tématu obchodování s lidmi z portálu RVP – představení obsahu a vyučovacích metod
3. Informace o vzdělávacím programu Kudy - kam
Tento program je jeden z projektů neziskové církevní organizace Diakonie Českobratrské církve evangelické. Klade si za cíl zprostředkovat dětem a mladistvým informace z oblasti obchodování s lidmi a dětmi vykořisťovanými na trhu práce a v prostituci. Jeho cílem je zvýšit povědomí dětí a mladých lidí o této problematice a posílit jejich kompetence při rozhodování v situacích, kdy jsou porušována lidská práva. Program přispívá k uvědomění toho, jaká mají lidé práva a povinnosti, jakým způsobem jsou lidská práva porušována a jaké máme možnosti, když se chceme bránit před těmi, kteří je porušují.
4. Promítání jednoho z příběhů vzdělávacího filmu s navazující diskusí Může se to stát dnes mně, zítra tobě
Do výše zmíněného programu je zařazen interaktivně vzdělávací film Může se to stát dnes mně, zítra tobě, režisérky Eriky Hníkové se čtyřmi příběhy dětí a dospívajících, kteří se setkali s vykořisťováním a obchodem s lidmi.
5. Kontakty, literatura, závěr pracovního semináře.
Seminář je určen pro pedagogické pracovníky v odborném školství, nejlépe pro učitele výchovy k občanství nebo výchovných poradců ze středního odborného školství.
Seminář vedly:
Mgr. Petra Kutálková (La Strada ČR, o.p.s.)
Pracuje v organizaci La Strada od roku 2002, v současné době jako zástupkyně ředitelky. Dlouhodobě se zabývá možnostmi sociální inkluze a to jak v přímé práci s klientelou, tak i na úrovni vzdělávacích projektů. Působila jako lektorka či expertka v projektech zaměřených na interkulturní vzdělávání, dlouhodobě pracuje jako externí pedagožka na Evangelické akademii.
Mgr. Rut Dvořáková (Diakonie ČCE – SCPS)
Pracuje v organizaci Diakonie ČCE od roku 2009 jako koordinátorka programu pro pomoc lidem obchodovaným a vykořisťovaným. Externě působí jako lektorka na Pražské vysoké škole psychosociálních studií, kde je také lektorkou psychoterapeutického výcviku. Dlouhodobě se zabývá problematikou v oblasti sexuality, pracovala v Psychiatrické léčebně v Bohnicích na sexuologickém oddělení.
Pracovní seminář se realizoval v rámci projektu Kurikulum S.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .