Autor: Mgr. Jan Zouhar
Aplikované průřezové téma: Občan v demokratické společnosti.
Anotace
Krátká aktivita je zaměřena na zjišťování právních zkušeností žáků pomocí známé společenské hry, která umožní učiteli zjistit konkrétní zkušenosti žáků v oblasti lidských práv a lépe koncipovat výuku na základě těchto zjištění. Umožňuje žákům uvědomit si složitost a problematickou povahu práv v každodenním životě. Cvičení je vhodné jako úvod k problematice práv.
Cílem vzdělávání je, aby si žák připomněl své konkrétní zkušenosti s aplikací a dodržováním lidských práv, aby o svých zkušenostech diskutoval se spolužáky a rozvíjel tak svůj pocit odpovědnosti a dodržování zákonů, včetně Listiny lidských práv.
Vyučovací předmět: předměty společenskovědního vzdělávání (občanská nauka, základy společenských věd atp.)
Obor vzdělání a ročník: aktivitu je možno realizovat ve všech oborech kategorie M
Rozvíjené klíčové kompetence:
- Kompetence personální a sociální:
- přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým;
- ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí;
- Občanské kompetence a kulturní povědomí:
- jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu;
- dodržovat zákony, respektovat práva a osobnost druhých lidí (popř. jejich kulturní specifika), vystupovat proti nesnášenlivosti, xenofobii a diskriminaci.
Realizace
Doba aktivity je 20 – 25 minut.
- Každý žák dostane kopii záznamového archu. Úkolem je co nejrychleji vyplnit na základě informací od spolužáků všechna políčka. Žáci si vždy poznamenají jméno spolužáka, se kterým otázku probírali, a základní informace, které se dozvěděli. Jméno každého žáka by se mělo na archu objevit jen jednou.
- Pokaždé, když některý žák zaplní v tabulce celou řadu, sloupec nebo úhlopříčku, měl by zvolat „Bingo!“ Je důležité, aby se žáci vzájemně aktivně ptali a naslouchali si.
- Diskuse o průběhu hry: Koho jste těžko hledali? Co nebylo těžké nalézt? Kterou situaci jste považovali za zvláště špatnou?
- Nyní žáky rozdělte do skupin, dejte každé skupině Úmluvu o právech dítěte. Zjistěte, která práva byla v jednotlivých případech porušena.
Nutné pomůcky a prostředky: záznamový arch pro každého žáka, Úmluva o právech dítěte.
Reflexe PDP
Aktivita je vhodná jako vstupní motivace k tématu lidských práva svobod. Rozvíjí klíčové kompetence a aplikuje vhodně a nenásilně PT Občan v demokratické společnosti.
Hodnocení
Protože v této fázi výuky chceme získat názory a zkušenosti žáků, bylo by velmi nevhodné tuto část výuky hodnotit.
Použitá literatura a zdroje:
Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha: Portál, 2000, str. 63/4, upraveno.