V rámci
projektu Kurikulum S byly v únoru 2010 zahájeny práce na studii o spolupráci škol a sociálních partnerů při
tvorbě a realizaci školních vzdělávacích programů (ŠVP). Jakým způsobem byla tato spolupráce odstartována a jak
probíhá? Jak se promítá do struktury ŠVP? Jaké příklady dobré praxe můžeme u spolupráce nalézt? Na tyto a podobné
otázky bychom měli do konce roku 2010 znát odpověď.
„Studie je koncipovaná jako rozsáhlý sociologický výzkum. Snažíme se využívat co nejširší spektrum výzkumných metod od klasického dotazníkového šetření po čistě kvalitativní postupy typu řízeného rozhovoru,“ říká k metodologickému nastavení výzkumu jeden z jeho koordinátorů Filip Capanda. „Výsledná studie by díky tomu měla poskytnout ucelený a hodnověrný obraz zkoumaného fenoménu.“
Za kvalitu výstupu ručí dva výzkumné týmy. Prvním z nich je Oddělení analýz trhu práce z NÚOV pod vedením Ing. Jiřího Vojtěcha, které zodpovídá za kvantitativní část studie. Ta je v současné době již téměř ukončena – probíhá vyhodnocení dotazníků zaslaných na 768 středních odborných škol. Druhý tým, vedený PhDr. Arnoštem Veselým PhD., z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, zodpovídá za kvalitativní část, která by měla začít v druhé půlce června sérií výzkumných návštěv na vybraných školách.
Dosavadní spolupráce se školami probíhala díky zkušenostem a vybudovaným kontaktům hladce. Návratnost rozeslaných dotazníků je téměř sedmdesátiprocentní. Kvalitativní šetření je prozatím na začátku, má ovšem díky vysoké odbornosti jejího řešitelského týmu všechny předpoklady získat zajímavé a nosné poznatky. Studie bude sloužit nejen jako statistický pohled na spolupráci škol a sociálních partnerů, ale také jako praktický soubor doporučených postupů a příkladů dobré praxe. S výsledky výzkumu bude veřejnost seznámena na konferenci začátkem rok 2011.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .