S hlavními zásadami psaní odborného textu, jakož i se základy publikační etiky seznamuje např. příručka:
Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, ISBN 978-80-86429-40-3
Příklady dobré praxe mají jednotnou strukturu. Je pro ně vytvořena samostatná šablona.
Připravené příklady obsahují:
Název příkladu dobré praxe
|
Jméno a příjmení autora,titul e-mail, telefon |
Název a adresa školy
|
Klíčová slova
|
Stručná anotace
|
Kontext
|
Cíle
|
Realizace
|
Výsledky
|
Nutné pomůcky a prostředky
|
Použitá literatura a zdroje
|
Přílohy
|
Poznámky ke struktuře PDP
Název
Název příkladu dobré praxe by měl být stručný, výstižný a přitom srozumitelný. Může mít pro doplnění i podnázev.
např. Inventář v předmětu stolničení
Popis ukázkové hodiny
Zvolte dynamický název, který čtenáře zaujme.
Jméno autora
Jméno autora, popř. autorů příspěvku, s uvedením kontaktu (e-mail, telefon) - kontakt nebudeme zveřejňovat, je pro účely posuzování příspěvku.
Klíčové slovo
„Významné slovo nebo slovní spojení, obvykle ve formalizované podobě, vybrané z názvu nebo textu dokumentu a sloužící jako věcný selekční údaj.“
In: Informační věda a knihovnictví: výkladový slovník české terminologie z oblasti informační vědy a knihovnictví, editor Miroslav Ressler. 1. vyd. Praha : Vysoká škola chemicko-technologická; Národní knihovna ČR, 2006,ISBN 80-7080-599-4
Při výběru klíčových slov je třeba se zamyslet, co a především komu chceme sdělit, tedy pro koho jsou určena, kdo je bude hledat. Maximální počet klíčových slov je 10.
Stručná anotace
Stručný a výstižný popis příkladu dobré praxe (obsahu příspěvku), ne více než 600 znaků včetně mezer. V anotaci uveďte, jakého tématu, které vzdělávací oblasti nebo vyučovacího předmětu a oboru vzdělání se příklad týká. Soustřeďte se na uvedení toho nejpodstatnějšího.
Kontext:
Prostor, ve kterém je ukázka zasazena (např. škola, obor vzdělání, ročník, klima třídy, počty žáků, postavení předmětu v ŠVP).
Východiska, tedy předpoklady, co musí umět učitel i žáci, co museli předem absolvovat, aby se příklad dal realizovat.
Jak dlouho je příklad aplikován v praxi, jaká je časová náročnost jeho přípravy.
Cíle:
Cíle prezentovaného příkladu.
Měly by korespondovat s názvem, stručným popisem (anotací) a realizací PDP a být zhodnoceny ve výsledcích příkladu dobré praxe.
Pokud se příspěvek týká výuky, měly by vycházet z kurikulárního rámce příslušné oblasti vzdělávání. Jejich formulace záleží na autorovi.
Realizace:
Popis průběhu prezentovaného příkladu.
Rozpis času.
Použité metody.
Na jaké překážky jste narazili a jak jste je překonali?
Z popisu, zejména vyučovací hodiny nebo nějaké aktivity, by mělo být jasné, jak jste postupovali, co a kdy (jak dlouho) dělali jednotliví aktéři (učitel, žáci). Teorii vždy konkretizujte na příkladech. Neopisujte celé části z RVP nebo ŠVP, popř. z jiných materiálů. PDP by neměly být teoretickým pojednáním, jejich těžiště je v praktických příkladech a návodech.
Výsledky:
Shrnutí, zhodnocení, zda bylo dosaženo vytčených cílů.
Čemu prezentovaný příklad prospěl, k čemu přispěl.
Jaké nástroje pro jeho hodnocení jste použili.
Vyskytly se nějaké speciální faktory, které ovlivnily úspěch / případný nezdar ?
Jaké je Vaše doporučení pro ty, kteří se zajímají o využití tohoto příkladu ve své práci?
Nutné pomůcky a prostředky
Je vhodné uvést nejen pomůcky pro učitele, ale i pro žáky.
Použitá literatura a zdroje
Odkud autor příspěvku čerpal informace, odborná literatura - formou bibliografických citací dle normy, webové stránky apod. Zdroje je třeba uvádět i u použitých obrázků převzatých od jiných autorů. Např.:
Šanderová, J.: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, ISBN 978-80-86429-40-3
Švec, Š. Pedagogika ako veda: Teoretické reflexie. Pedagogická revue, 56, 2004, č. 2, s. 105-119.
Uvádějí se pouze stěžejní díla, která se bezprostředně vztahují k popisované problematice.
Přílohy:
Přílohy budou dodány, pokud je to nezbytně nutné. Doporučujeme, aby přílohy nepředstavovaly mnohem větší objem informací a stran než samotný příklad dobré praxe.