Autor/autoři: Ing. Martina Ledvinková
Škola: Střední průmyslová škola polytechnická – COP, Nad Ovčárnou 2528, Zlín
Uplatnění projektu:
- obor vzdělání: všechny obory, kde je v kurikulu dostatečný prostor pro přírodovědné vzdělávání
- ročník: ten, kde je v kurikulu zařazeno učivo odpovídající obsahu projektu
- oblast/oblasti vzdělávání: přírodovědné vzdělávání, vzdělávání v ICT
- základní vyučovací předmět; příp. mezipředmětové vztahy: ekologie, fyzika, ICT, případně zeměpis (je-li v daném kurikulu obsažen)
Cíle projektu (základní idea/záměr žákovského projektu):
Základní myšlenkou (obecným cílem) projektu je umožnit žákům hlouběji porozumět určitým jevům v atmosféře a odhadnout jejich vliv na aktuální počasí.
Dílčí – specifické cíle vzdělávání: žáci
- porozumí odborným pojmům v obsahu projektu, dovedou je charakterizovat a správně používat;
- určí jednotlivé vrstvy atmosféry;
- roztřídí oblačnost do základních typů a rozpoznají základní druhy oblaků;
- porovnají a vyhodnotí sledované údaje;
- vyvodí vztahy mezi oblačností a počasím;
- naplánují předpověď počasí.
Anotace: Projekt směřuje do kurikulárního rámce přírodovědného vzdělávání, kde je uplatnitelný zejména ve fyzice a ekologii, případně v zeměpisu, je-li tento do kurikula zařazen. Učí žáky hlouběji porozumět atmosférickým jevům, oblačnosti a jejímu vztahu k aktuálnímu počasí.
Klíčová slova:
atmosféra, oblačnost, fronta, počasí, mraky.
Typ projektu:
- délka realizace: 5 měsíců
- dle počtu zúčastněných: jde o třídní projekt
- dle místa realizace: jde o kombinovaný projekt – žáci pracují ve škole, doma, provádění pozorování v přírodě, pracují při exkurzní výuce (zde konkrétně letiště Holešov).
Výstup projektu:
Žáci si mohou vybrat jednu ze tří možností výstupu své práce –
- žákovská prezentace
- žákovská webová stránka
- žákovská publikace
Obsah projektu:
- Vysvětlení záměrů žákovského projektu, motivace žáků.
- Exkurze na letiště Holešov, přednáška meteorologa.
- Studium zdrojů informací.
- Práce skupin a jednotlivců na zadaných úkolech z meteorologie – oblačnost a počasí.
- Tvorba výstupu jednotlivci nebo ve skupinách.
- Prezentace výsledků práce, hodnocení.
- Zpětná vazba – co jsme se naučili, jak se nám práce dařila.
Realizace a organizační zajištění projektu:
Před započetím práce je třeba (1 měsíc předem)
- naplánovat exkurzi na letiště do Holešova;
- najít odborníka na meteorologii a dohodnout si přednášku;
- vytvořit seznamy potřebného vybavení, výstroje, výzbroje, jejich kontrola;
- rezervovat počítačové učebny;
- kontrolovat výpůjčky knih/DVD/CD pro využití ve třídě;
- vytvořit seznamy oblíbených knih;
- vytvořit seznamy internetových vyhledávačů;
- připravit speciální hodiny na přípravu na exkurzní výuku a pozorování oblohy;
- sestavit rozvrh pro použití počítačů/stanovte rozvrh za podmínek pravidelného střídání;
- zajistit, aby žáci měli nezbytně nutné znalosti pro níže uvedenou práci; u žáků s menšími znalostmi a dovednostmi zajistit doučení.
V průběhu vlastní práce je třeba (2. až 4. měsíc)
- zadat žákům práci; rozdělit je do skupin;
- rozdělit žáky tak, aby v každé skupině byl jen jeden žák s postižením nebo s problémy s učením;
- nadané žáky nechat pracovat samostatně;
- seznámit žáky s tím, jak se bude práce provádět a jaké bude její hodnocení;
- fotografovat žáky při práci;
- průběžně kontrolovat práci žáků; řešit případné problémy, které se během práce objevily;
- naplánovat den pro předvedení prací žáků;
- informovat studentské noviny o práci žáků na projektu, pozvat je na prezentaci.
Po skončení práce je třeba (v průběhu 5. měsíce)
- vytvoření zpětné vazby, zejména hodnocení;
- provést hodnocení prací žáků;
- vrátit vybavení, knihy/DVD/CD, pomocný materiál;
- naplánovat prezentace pro ostatní třídy školy a pro rodiče;
- publikovat v novinách článek.
Nutné prostředky pro řešení projektu:
Tištěné materiály: Učebnice ekologie, fyziky, Malý průvodce oblohou, Meteorologie – manuál pro Globe.
Objednávka: Věci, které je nutné obstarat nebo koupit dříve, než se začne lekce realizovat (dle potřeb a možností školy).
Zdroje na internetu: Webové stránky (URL), které podpoří realizaci žákovského projektu.
Další: Meteorolog (v rámci exkurze na letišti Holešov) – pozvat jej ke spolupráci.
Technologie – Hardware: fotoaparát, počítač/e, digitální fotoaparát, DVD přehrávač, internetové spojení, tiskárna, data projektor, skener, interaktivní tabule.
Technologie – Software: tabulkový procesor, Desktop Publishing, Software pro elektronickou poštu, encyklopedie na CD-Romu, grafický editor, webový prohlížeč, multimédia, tvorba webových stránek, textový editor.
Vyhodnocení výsledků a hodnocení žáků:
Hodnocení je prováděno pomocí hodnotících tabulek (viz příloha). Každému úkolu je přiřazeno bodové hodnocení. Maximální počet bodů je 20. Může hodnotit jak učitel, tak i spolužáci a sám autor nebo kolektiv autorů.
Hodnocení má následující kritéria:
- Kvalita obsahu – témata, nápady, znalosti a názory, které jsou jádrem prezentace.
- Přesnost – správnost, přesnost, užitečnost, aktuálnost informací, gramatická správnost.
- Design a rozvržení – integrování multimediálních prvků jako textů, grafik, animací za účelem sdělení informací.
- Spolupráce a zapojení – společná práce za účelem dosažení lepších výsledků než při individuální práci.
Použitá literatura a jiné zdroje:
- pro řešitele projektu (pro žáky): Učebnice ekologie, fyziky, Malý průvodce oblohou, Meteorologie – manuál pro Globe. Dále viz níže.
- použitá autorem při tvorbě/přípravě:
URL :https://archive.globe.gov/tctg/clouds.pdf?sectionI=8 Výškové poměry mraků
URL :<https://www.gflobe.gov/fsi/pdf/en fr es.pdf> Obrázky typů mraků
URL :https://meteo.astronomie.cz/Optické úkazy v atmosféře, atlas mraků
URL : https://www.amatermeteo.unas.cz/FotoMiddle.htmTypy oblačnosti
URL :https://astrokurz.wz.cz/19 Meteorologie.htm Kurz meteorologie (teplá a studená fronta)
URL :https://www.chmi.cz/meteo/sat Český hydrometeorologický ústav
Ostatní literatura:
Pracovní listy GLOBE – Meteorologie, Tereza, Praha 1996
Kolektiv autorů: Meteorologický slovník, Praha 1994
Votápková, D. – Ledvinková, J.: Průvodce oblohou, Praha, Tereza 1997
Lípa, K. – Strachota, J.: Povětrnostní podmínky. ČHMÚ Praha 1996
Reflexe projektu (co se dělo, jaký to má význam):
Tento žákovský projekt učí žáky lépe porozumět meteorologickým jevům a jejich souvislostem s počasím. Nejenže obohacuje přírodovědné poznatky, ale rozvíjí i řadu kompetencí, např.:
Kompetence k učení: práce se zdroji informací, pozorování oblohy.
Komunikativní kompetence: schopnost prezentovat výsledky své práce v různých médiích, a to verbální formou i ikonickým textem (v tomto případě fotografie oblaků).
Kompetence k řešení problémů: schopnost řešit stylistické, gramatické, odborně obsahové a technické problémy při vzniku prezentace, webové stránky nebo publikovaného textu.
Kompetence k užívání ICT je také v uvedeném projektu obsažena, jak bylo popsáno výše.
Komentář:
Projekt je možné použít v nejrůznějších oborech vzdělávání, protože umožňuje „číst z oblohy“, jaké bude momentální počasí, a to potřebuje ve svém životě vlastně každý člověk. Vhodný je zejména v těch oborech vzdělání, kde je dostatečný prostor v kurikulu pro přírodovědné vzdělávání. Na přírodovědné vzdělávání bychom neměli zapomínat, protože tvoří velmi podstatnou část výbavy člověka pro život v 21. století.