Autor/autoři: Ing. Břetislav Pokorný – odborné teoretické předměty
Škola: Integrovaná střední škola technická Mělník, K učilišti 2566, 27601 Mělník
Uplatnění projektu:
- obory vzdělání: 23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení, 23-51-H/01 Strojní mechanik (zámečník); výsledky projektu lze využít rovněž v dalších oborech vzdělání
- ročník: 1. a 2.
- oblast/oblasti vzdělávání: vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích, vzdělávání a komunikace v českém jazyce, výrobky, montáž, servis a oprava výrobků (RVP Mechanik strojů a zařízení), strojírenské výrobky, výroba, opravy a provoz strojírenských výrobků (RVP Strojní mechanik)
- základní vyučovací předmět; příp. mezipředmětové vztahy:
V ISŠT Mělník je projekt uplatňován v jednotlivých oborech vzdělání dle příslušného ŠVP, a to zejména v předmětech Technologie, Technická měření, technologie montáží, Technická dokumentace a Odborný výcvik s přímou vazbou na předměty Strojírenská technologie, Výpočetní technika a Český jazyk.
Cíle projektu (základní idea/záměr žákovského projektu):
Rozvíjet dovednosti, vědomosti a schopnosti žáků
- vyhledávat a zpracovávat odborné informace;
- samostatně řešit odborné problémy;
- ovládat a používat odbornou terminologii;
- číst a zhotovovat technické výkresy strojních součástí a sestav;
- proměřit jednotlivé strojní součásti a vytvářet výrobní výkresy;
- převádět a využívat snímky získané didaktickou technikou pro vlastní tvorbu;
- osvojit si dovednosti potřebné pro práci s řeznými nástroji;
- používat programy pro podporu projekčních prací CAD;
- aplikovat získané technické a technologické poznatky v praxi;
- používat metody kontroly a řízení jakosti a spolehlivosti výrobků;
- prohlubovat všeobecné znalosti v oblasti normalizace a standardizace;
- pracovat s měřidly a přístrojovou technikou při výrobě a kontrole nástrojů;
- zodpovědně plnit úkoly na svěřeném pracovišti, pracovat v týmu;
- prezentovat prostřednictvím programů výpočetní techniky výsledky své práce.
Anotace:
Projekt je zaměřen na tvorbu didaktických pomůcek potřebných k výuce některých technických předmětů z oblasti strojírenství. Žáci podle stanoveného zadání vyhledávají k řezným nástrojům (příp. jejich součástem) potřebné informace, provedou grafickou část (fotografické zobrazení) určeného řezného nástroje v režimech makro, 2D nebo 3D zobrazení prostřednictvím CAD systému a zpracují prezentaci s využitím softwarových programů (Word, Power Point, formát PDF). Vytvořenou didaktickou pomůcku prezentují v rámci projektového dne výuky. Součástí je i výuka práce s řeznými nástroji a zpracování praktické video ukázky ošetřování, měření a způsobu práce s těmito nástroji s dodržením stanovených řezných podmínek a BOZP.
Klíčová slova:
strojírenství, tvorba didaktických pomůcek, řezné nástroje, CAD systémy, práce s informacemi
Typ projektu:
- délka realizace: 8 měsíců
- dle počtu žáků: jde o třídní projekt, dílčí samostatné úkoly zpracovávají žáci individuálně, příp. ve dvojicích
- dle místa realizace: V ISŠT Mělník je projekt zpracováván jako kombinovaný, vyhledávání informací a přípravu prezentací provádějí žáci i doma, jinak se projekt realizuje v odborných učebnách, učebně výpočetní techniky a na pracovišti školních dílen.
Výstupy projektu:
Výsledkem projektu je didaktická pomůcka - sada vybraných řezných nástrojů a jejich částí pro výuku odborných předmětů teoretického i praktického vyučování.
Dílčí výstupy:
- výkresová dokumentace jednotlivých nástrojů
- prezentace řezných nástrojů pomocí počítačových programů (CAD, PPT apod.)
- fotografická a video dokumentace projektu
- školní i veřejná prezentace vytvořených pomůcek na nástěnkách a webových stránkách školy
Obsah projektu:
Žáci podle stanoveného zadání:
- prostudují dostupnou dokumentaci určeného řezného nástroje a navrhnou způsob prezentace;
- zpracují fotografickou dokumentaci včetně mikrosnímků řezného nástroje;
- proměří řezný nástroj pomocí dostupných měřidel;
- stanoví řezné podmínky příslušných řezných nástrojů podle normativů;
- prakticky pracují s řeznými nástroji v rámci odborného výcviku;
- zpracují praktickou video ukázku kontroly, údržby a způsobu práce s vybranými řeznými nástroji s přihlédnutím k řezným podmínkám a BOZP;
- připraví a provedou závěrečnou prezentaci nejlepších řešení a vyhodnocení celého projektu.
Příklady řezných nástrojů a jejich částí: vrták, fréza, výstružník, výhrubník, záhlubník, soustružnický nůž, protahovák, protlačovák, hoblovací nůž, závitník, závitová čelist, pilník, pilka, brusný kotouč, škrabák, geometrie břitu, fazetka, čelo, hřbet, řezný kužel, stopka, břit.
Realizace a organizační zajištění projektu:
Projekt je rozvržen na časové období 8 měsíců. Během této doby žáci postupně vykonávají uvedené úkoly. Dílčí samostatné úkoly zpracovávají individuálně, příp. ve dvojicích. Výsledky a provázanost jednotlivých aktivit je vyučujícím průběžně kontrolována a hodnocena od počátečního zadání projektu žákům po konečnou prezentaci jednotlivých nástrojů řešiteli. V průběhu projektu se v rámci kontroly rozpracovanosti daného zadání uskutečňuje prezentace, průběžně je zveřejňována fotografická a video dokumentace na školních nástěnkách i nástěnce třídy.
Přibližný časový harmonogram projektu:
- zadání projektu, studium dokumentace cca 4 týdny
- zpracování dokumentace a návrhu způsobu prezentace cca 3 týdny
- praktické práce s řeznými nástroji cca 1 měsíc
- zpracování video ukázky a prezentace v Power Pointu 3 až 4 měsíce
- závěrečná prezentace a vyhodnocení projektu cca 3 týdny
Nutné prostředky pro řešení projektu:
Realizace projektu nevyžaduje zvláštní či mimořádné finanční prostředky. V ISŠT Mělník projekt probíhá v odborných učebnách, učebně výpočetní techniky a v prostorách školních dílen. Je řešen výhradně s využitím stávajícího strojního a měřicího vybavení školních dílen a za použití dostupného materiálu včetně kovového odpadu. Rovněž využívání výpočetní a didaktické techniky a softwarového vybavení zohledňuje stávající vybavení školy výpočetní a didaktickou technikou.
Vyhodnocení výsledků a hodnocení žáků:
Výsledné hodnocení žáků vyplývá z průběžné klasifikace dílčích úkolů, které žáci plní v souvislosti s vytvářením pomůcek a prováděním praktických prací s řeznými nástroji. Využívá se i orientační ústní přezkoušení vědomostí žáka.
Hodnotí se:
- rozpracovanost projektu vypracovaného jednotlivcem (dvojicí),
- práce s odbornou literaturou, vyhledávání potřebných informací v literatuře i na internetu,
- praktické práce ve školních dílnách,
- samostatná práce při vytváření výkresové dokumentace pomocí CAD systémů a ostatního softwarového vybavení (PPT, Word, formátu PDF).
- prezentace a obhajoba výsledků práce žáka/žáků.
Při klasifikaci je kladen důraz na ucelenost, přesnost a rozsah vědomostí a poznatků žáka, rozsah a kvalitu zpracované výkresové dokumentace, tvořivost, úroveň prezentace pracovních výsledků a schopnost zobecňovat a využívat zkušenosti a poznatky získané při praktických činnostech.
V předmětu Odborný výcvik se hodnotí zejména zvládání praktických činností a úroveň osvojení praktických dovedností a návyků, využití získaných teoretických vědomostí v praktických činnostech, vztah k práci a k pracovnímu kolektivu, aktivita, samostatnost a iniciativa.
Dílčí hodnocení žáka se promítá i do klasifikace v příslušných odborných předmětech: Technická dokumentace, Technologie, informační a výpočetní technika, Technická měření a Odborný výcvik. Takto jsou prohlubovány jejich mezipředmětové vztahy vyjádřené v ŠVP.
Použitá literatura a jiné zdroje:
- pro řešitele projektu (pro žáky):
- použitá autorem při tvorbě/přípravě:
autentické
a) HLUCHÝ, M.; HANĚK, V. Strojírenská technologie 2, Praha, Scientia spol.s r.o 2001
b) ŘASA, J.; ŠVERCL, J. Strojnické tabulky 1, Praha, Scientia spol.s r.o., 2004
c) ŘASA, J.; ŠVERCL, J. Strojnické tabulky 2, Praha, Scientia spol.s r.o., 2005
d) ŘASA, J. a kol. Strojírenská technologie 3, Praha, Scientia spol.s r.o., 2005
e) ŘASA, J. a kol. Strojírenská technologie 4, Praha, Scientia spol.s r.o., 2003
f) ŠULC, J. a kol. Technická měření, SNTL, Praha 1980
Reflexe projektu (co se dělo, jaký to má význam pro rozvoj klíčových kompetencí):
V průběhu projektu si žáci zároveň s odbornými vědomostmi a dovednostmi ze svého oboru (viz Cíle projektu) osvojují rovněž řadu klíčových kompetencí. Prostřednictvím náročné tvorby výkresové dokumentace řezných nástrojů pomocí CAD systémů a při zpracovávání prezentací s využitím ostatního počítačového softwarového vybavení se velmi zvyšuje úroveň kompetencí k využívání prostředků informačních a komunikačních technologií. Při vyhledávání a zpracovávání informací o řezných nástrojích, tvorbě vlastních odborných textů a přípravě samostatného výkladu pro účely prezentace se prohlubují zejména kompetence k učení, k práci s informacemi a také komunikativní kompetence (např. žáci se učí srozumitelně a logicky písemnou i ústní formou vyjadřovat k odborným tématům). Praktické práce na dílenských pracovištích a činnosti žáků při zpracovávání video ukázek kontroly, údržby a způsobu práce s řeznými nástroji jsou významné pro rozvoj kompetencí k řešení problémů, kompetencí k pracovnímu uplatnění (utváření žádoucích postojů k práci) i personálních a sociálních kompetencí žáků (týmová práce apod.).
Komentář:
Kromě významu projektu pro vzdělávání zúčastněných žáků je velkým přínosem i širší praktická využitelnost jeho výsledků. Prezentace vytvořené žáky je možné uplatňovat jako didaktické pomůcky v řadě technických předmětů z oblasti strojírenství. V ISŠT Mělník budou k dispozici pro výuku žáků v oborech vzdělání 23-43-L/51 Provozní technika a 26-51-H/01 Elektrikář. Nejlepší práce žáků budou zveřejňovány na webových stránkách školy a zároveň budou využívány pro prezentaci školy v rámci např. Dnů otevřených dveří i dalších akcí školy, což je důležitým motivačním faktorem pro pracovní aktivitu jednotlivých žáků.