Autor: Ing. Ema Baboráková
Škola: Střední škola potravinářská, Gen. Govorova 110, Smiřice
Aplikovaná průřezová témata
Hlavní: Občan v demokratické společnosti
Vedlejší: Informační a komunikační technologie
Anotace
Žáci si vyhledají recepty, na základě kterých připraví pokrmy z vánoční kuchyně slavných a známých osobností. U žáků se tak rozvíjejí odborné dovednosti a znalosti. Cílem výuky je naučit žáky samostatně vyhledávat a hodnotit odborné informace, tyto informace zpracovávat a v praktickém provedení prezentovat výsledky práce ostatním žákům a širší veřejnosti. Žáci se tak seznámí s historickými i současnými osobnostmi, které měli nebo mají vztah k našemu kraji. Téma lze rozšířit i na celou ČR, Evropu nebo svět.
Vyučovací předmět: technologie, práce s počítačem, vazba na český jazyk a literární výchovu, odborný výcvik
Obor vzdělání a ročník: 1., 2., 3. ročníky oborů 65-51-H/01 Kuchař-číšník, 29-54-H/01 Cukrář, 29-53-H/01 Pekař
Rozvíjené klíčové kompetence:
- kompetence k řešení problémů, kompetence sociální (plnit odpovědně zadané úkoly, dbát na zabezpečování parametrů kvality výrobku),
- personální kompetence (kriticky hodnotit výsledky své práce),
- kompetence komunikativní (vyjadřovat se přiměřeně v písemném projevu, vhodně se prezentovat.
Realizace
Úkolem žáků je na základě vyhledaných receptur připravit pokrmy z vánoční kuchyně slavných a známých osobností (současných i minulých), které mají vztah k našemu kraji. V rámci projektového vyučování žáci shromažďují, analyzují, hodnotí a třídí získané informace z různých zdrojů.
- fáze – seznámení se záměrem, motivace, rozdělení úkolů a činnosti
- fáze – shromažďování a analýza získaných informací
- fáze – zpracování informací, tisková úprava výstupů
- fáze – zhotovení pokrmů a menu v rámci odborného výcviku
- fáze – prezentace výsledků ostatním spolužákům na Dnech otevřených dveří, prezentační výstavě pro veřejnost
- fáze – evaluace celého projektu
Použité metody: problémové vyučování, práce ve skupině, práce s literaturou a ostatními mediálními zdroji, vyhledávání informací
Nutné pomůcky a prostředky: internet, odborné časopisy, kuchařské knihy, gastronomické časopisy, PC
Reflexe PDP
Žáci se učí zpracovávat a třídit informace, které vyhledají z různých zdrojů, uvědomí si osobnosti, které významně působily v kraji, republice, Evropě či světě a přiblíží si význam dané osobnosti přes oblast gastronomie. Seznámí se s odbornými časopisy a publikacemi. Téma motivuje žáky k tomu, aby našli co možná nejzajímavější a nejatraktivnější informaci, kterou pak budou moci prezentovat v praktickém zhotovení pokrmu s popisem receptury a v neposlední řadě také na slavnostní tabuli s dobovým inventářem. Získané zkušenosti z přípravy a realizace projektu mohou být rozebírány a hodnoceny v předmětu technologie, stolničení, potraviny i český jazyk.
Hodnocení
Vyučující průběžně sledují aktivitu a iniciativu jednotlivých skupin i jednotlivých žáků ve skupině. Hodnotí se kvalita a komplexnost zpracování, pečlivost i nápaditost a hloubka zpracování. Nejen výrobek sám, ale i informace o příslušné osobnosti, zpracovaní na PC a doplnění fotografiemi dotvářejí celý výsledek práce skupiny i jednotlivce. Tento úkol je hodnocen známkou ve všech předmětech, kterými se úkol prolínal.
Použitá literatura a zdroje:
internet, kuchařské knihy, odborné časopisy