Autor: Ing. Jiří Mlateček
Škola: Střední škola a Základní škola, Nové Město nad Metují, Husovo náměstí 1218, 549 01
Aplikované průřezové téma: Informační a komunikační technologie
Vyučovací předmět: ICT, estetika
Obor vzdělání a ročník: farmář, kuchař-číšník, 3. ročník
Anotace
Základní myšlenkou dvouhodinového projektu je vytvoření kalendáře v programu Zoner Photo Studio. Žáci 3. ročníku si přinesou z domu např. na flash disku fotografie, které nafotili digitálním fotoaparátem, případně použijí školní fotoaparát. Tyto fotografie upraví v programu Zoner Photo Studio v rámci předmětu ICT. Následně dle šablon tohoto programu si sestaví kalendář dle vlastních představ.
Cílem výuky je příprava žáka k tomu, aby byl schopný pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, efektivně je využíval jak v průběhu vzdělávání, tak při výkonu povolání, stejně jako v činnostech, které jsou a budou součástí jeho osobního a občanského života. Cílem je praktické využití jednoho z rozšířených a oblíbených programů pro úpravu digitálních fotografií a vytvoření určitého konkrétního výstupu využitelného v běžném životě – nástěnného kalendáře.
Rozvíjené klíčové kompetence:
- kompetence k učení,
- kompetence k řešení problému,
- kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií.
Realizace
Jedná se o dvouhodinový projekt. Během první hodiny žáci upraví v programu Zoner Photo Studio přinesené fotografie tak, aby výsledný efekt byl co nejlepší. Druhou hodinu za pomoci šablon programu sestaví vlastní kalendář. V závěru hodiny prezentují své práce pomocí datového projektoru před ostatními. V průběhu práce žáci využívají již získané znalosti s programy upravujícími digitální fotografie. Vyučující žákům radí jak pracovat s tímto programem.
Metody a formy práce: problémová, projektová
Nutné pomůcky a prostředky: digitální fotoaparát, PC s příslušným programovým vybavením (Zoner Photo Studio), tiskárna
Reflexe PDP
Žáci se zapojili do tohoto projektu s nadšením. Motivací jim byly vlastní fotografie a možnost kreativně si navrhnout a realizovat vlastní kalendář.
Hodnocení
Vyučující hodnotil přístup jednotlivých žáků, jejich zapojení a aktivitu. Práci hodnotili i žáci, kterým byla prezentace předvedena. Vyučující ohodnotil výsledek slovně a nejlepší práce byly vytištěny a vystaveny v učebně.
Použitá literatura a zdroje
https://www.zoner.cz/vyuka/



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .