Autor/autoři: Mgr. Irena Točíková, Mgr. Eva Horňáková
Škola: Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Jihlava, Husova 54, 586 01 Jihlava
www.szs-ji.cz
Uplatnění projektu:
- obor vzdělání: Všeobecná sestra, Zdravotnický laborant
- ročník: druhý (není zcela nezbytné)
- oblast/oblasti vzdělávání: společenskovědní, jazykové, estetické, odborné
- základní vyučovací předmět; příp. mezipředmětové vztahy: výchova ke zdraví, cizí jazyk
Cíle projektu:
Projekt si klade za cíl hravou formou naučit malé děti péči o chrup a zároveň položit základ budoucí výuce cizích jazyků.
- žákyně se naučí podat informace přiměřenou formou pro malé děti, zdokonalí se v cizím jazyce při tvorbě edukačního materiálu;
- realizovat výuku ve vybraných mateřských a základních školách;
- podnítit zájem vybraného vzorku dětí o péči o zoubky a o výuku nových slovíček cizího jazyka.
Anotace:
Projekt integruje dvě důležité složky – schopnost využití odborných a jazykových kompetencí žákyň SZŠ a zároveň se zaměřuje na primární prevenci v oblasti péče o chrup, což je jeden z hlavních pilířů WHO v programu „Zdraví 21. století“.
Projekt se zaměřuje na cílovou skupinu předškolních dětí v oblasti prevence zubního kazu a zároveň nenásilnou formou na výuku jazyků. Pomocí her, hrané pohádky a práce s edukačním materiálem žákyně zdravotnické školy učí děti základním hygienickým návykům v péči o chrup a zároveň podporují výuku jazyků.
Klíčová slova:
zdravé zuby, zubní kaz, učení hrou, cizí jazyky
Typ projektu:
- délka realizace: celý cyklus projektu trvá školní rok,
- dle počtu zúčastněných: v našem konkrétním případě je zapojeno cca 6 žáků dle vlastního zájmu a dva vyučující (blíže viz reflexe projektu),
- dle místa realizace: kombinovaný – nejprve škola (příprava na edukaci), poté vybrané mateřské a základní školy (1. a 2. třída)
Výstup projektu:
- vytvoření edukačního materiálu – malovánky, kvarteto, pexeso, pracovní listy,
- prezentace projektu na webových stránkách školy,
- článek v časopisech pro zdravotnickou veřejnost – Sestra, Florence,
- prezentace v SZŠ, jako výstavka na panelech,
- prezentace v základní škole Otakara Březiny – ve „Dnech zdraví“.
Obsah projektu:
Žákyně zdravotnické školy připravují edukační plán a materiál v německém a anglickém jazyce. Cílovou skupinou jsou děti ve vybraných mateřských školách a děti na prvním stupni základní školy. Zdokonalují se v cizím jazyce a zároveň se učí správné edukaci malých dětí. U dětí se prolíná motivace nácviku základních hygienických návyků a zásad zdravé výživy s jazykovým vzděláváním. Pomocí her, hrané pohádky a práce s jazykovými materiály se děti seznamují nejen s pojmy v cizím jazyce, ale zároveň si osvojují správnou techniku čištění zubů.
Projekt využívá mezipředmětové vztahy – odbornost a cizí jazyk, přispívá k odstranění bariér v cizojazyčné komunikaci a připravuje žákyně SZŠ na svět práce v EU.
Realizace a organizační zajištění projektu:
Navrhovaný projekt je realizován žákyněmi = školitelkami naší zdravotnické školy.
Projekt probíhá v následujících krocích:
- přípravná fáze:
- příprava podkladů pro realizaci projektu vyučujícími školy, včetně zpracování metodiky pro výuku žákyň a edukaci dětí žákyněmi, sestavení časového harmonogramu a programu ve MŠ a ZŠ (příloha č. 1);
- příprava žákyň školy vyučujícími cizích jazyků (žákyně se seznamují s novými slovíčky a slovními obraty v pohádce);
- proškolení žákyň = školitelek v metodice výuky malých dětí a v péči o chrup – proškolení žákyň dentální hygienistkou;
- tvorba výukového materiálu žákyněmi = školitelkami pro děti v německém a anglickém jazyce zaměřeného na prevenci zubního kazu a zdravou výživu / pexeso, karty kvarteta (příloha č. 5), pracovní listy (příloha č. 4), dotazník pro rodiče (příloha č. 3);
- příprava a nastudování pohádky v jazyce českém, anglickém a německém žákyněmi zdravotnické školy – „Anička a bolavý zoubek“ (příloha č. 2);
- přípravná návštěva ve školských zařízeních k projednání průběžné spolupráce v oblasti jazykových dovedností dětí.
- vlastní realizace projektu:
- první návštěva ve školkách a na prvním stupni základní školy – pohádkové představení a instruktáž ke správné technice čištění zubů
- pomůcky: velký model chrupu a kartáčku, čerstvá zelenina a ovoce, sladkosti, kvarteto, pexeso.
- děti jsou rozděleny do skupin:
1. skupina – vybírá z potravin ty, které zoubkům „neškodí“,
2. skupina – instruktáž s modelem, čištění zubů u umyvadla,
3. skupina – hra s kvartetem a pexesem.
- druhá návštěva – výtvarná soutěž, hraní kvarteta a pexesa, ocenění soutěžících dětí, zhodnocení efektivity jazykové výuky vyučujícími v mateřských a základních školách a odezva rodičů,
- zhodnocení efektivity přístupu dětí k čištění zubů dotazníkem pro rodiče.
Nutné prostředky pro řešení projektu:
- barevné papíry
- tiskárna, psací potřeby, barvy, slovníky
- kostýmy na hranou pohádku
Vyhodnocení výsledků a hodnocení žáků:
Žákyně účastnící se projektu nejsou hodnoceny známkou. Na konci kalendářního roku (před vánočními svátky na školní besídce) jsou žákyně slovně oceněny před ostatními spolužáky a vyučujícími a dostávají drobné věcné dárky. Na konci školního roku pak dostávají pochvalu ředitelky školy.
Odměnou je děvčatům také poděkování dětí a jejich vyučujících ve školkách a školách.
Zjišťuje se také účinek projektu. Zpětnou vazbou je dotazník pro rodiče žáčků MŠ a ZŠ.
Použitá literatura a jiné zdroje:
- pro řešitele projektu (pro žáky):
- Anglicko-český/česko-anglický praktický slovník, (2. rozš. vydání), TZ-one, 2007, ISBN: 978-80-903606-4-8
- Siebenschein, H. a kolektiv, Velký česko-německý, německo-český slovník, 2.vydání, LEDA, 2008, ISBN: 80-7335-078-5
- Rohner, T., Moje zoubky, 1. vydání, nakladatelství JUNIOR, 2009
- Zouharová, Z., Zdravý úsměv – Péče o zuby a dásně, 1. vydání, ERA, 2007, ISBN: 978-80-7366-124-3
- použitá autorem při tvorbě/přípravě:
Přílohy a poznámky:
- harmonogram návštěvy MŠ a ZŠ (příloha č. 1),
- ukázka pracovního listu (příloha č. 4), dotazník pro rodiče (příloha č. 3),
- text pohádky „Anička a bolavý zoubek“ (příloha č. 2)
- ukázka pexesa a kvarteto (příloha č. 5),
- fotografie z realizace projektu (příloha č. 6).
Reflexe projektu:
Školení malých dětí v MŠ a ZŠ žákyněmi SZŠ přineslo tyto poznatky a postřehy:
- malé děti cítily respekt vůči budoucím „sestřičkám“ při výuce, snažily se čistit si zoubky přesně podle instruktáže,
- učitelé v MŠ a ZŠ přivítali přítomnost našich žákyň s nadšením, neradi dětem pouští instruktážní video od VZP,
- vyhodnocení dotazníků pro rodiče přineslo zajímavý výsledek – projekt ocenila většina dotazovaných rodičů (asi 80 % rodičů v takových projektech vidí význam),
- bohužel návratnost dotazníků byla něco mezi 50–60 %,
- s časovým odstupem uvádí rodiče, že asi 20 % dětí si čistí zoubky bez vyzvání – není to mnoho, ale stejně je toto jejich naučené chování úspěch.
Dle mého názoru je možné, aby se zúčastnila ve skupinkách celá třída a potom by bylo možné edukovat více dětí, též pro samotné žákyně má význam tento projekt v oblasti jazykové i odborné.
Projekt je realizován SZŠ a VOŠZ Jihlava již několik let. Zprvu se zaměřil pouze na prevenci zubního kazu, později byl doplněn o výuku jazyku. Právě zaměření na výuku jazyků je přínosem po obě strany. Pro žákyně je přínosem v oblasti jazykové, edukace a komunikace. Malé děti si pod jejich vedením vštěpují techniku čištění zubů a osvojují si jazyk.
Každoročně se na projektu podílí společně se skupinkou žákyň i odborná učitelka a vyučující jazyků.
Jazykovou správnost překladu pohádky a popisků ke kvartetu kontroluje vyučující jazyků, edukativní, estetickou a výtvarnou úpravu hodnotí odborná vyučující.
Realizace projektu probíhá ve vybraných mateřských školách a základních školách v Jihlavě. V základní škole Otakara Březiny jsou třídy zaměřené na rozšířenou výuku anglického a německého jazyka.
Při přípravě edukačního plánu a materiálu k edukaci malých dětí, při samotné výuce dětí a hodnocení výsledků projektu se uplatňovaly a rozvíjely tyto kompetence:
- Kompetence k učení
- atraktivnost tématu povzbuzuje pozitivní vztah k učení a vzdělávání,
- osvojení základních metodik výuky a přístupu k malým dětem,
- osvojení správné metody čistění zubů a celkové péče o chrup,
- uplatňování různých způsobů práce s textem – umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace, rozšíření znalostí cizího jazyka,
- hodnocení výsledků svých prostřednictvím zpětné vazby z dotazníků pro rodiče.
- Kompetence k řešení problémů
- porozumění zadání úkolu,
- generování nápadů formou brainstormingu při tvorbě pohádky po malé děti,
- volba vhodných prostředků a způsobů k vyřešení jednotlivých aktivit,
- týmové řešení problému,
- reakce na dotazy dětí při výuce,
- využívání zkušeností a vědomostí nabytých ve výuce a při školení dentální hygienistkou.
- Komunikativní kompetence
- zajištění si návštěv v MŠ a ZŠ, kde se bude realizovat výuka dětí,
- dodržování zásad srozumitelné komunikace i uvnitř skupiny,
- uplatňování komunikace prostřednictvím odborné terminologie přizpůsobené výuce malých dětí,
- aktivní účast diskusí ve skupině,
- formulování a obhajoba svých názorů a postojů ve skupině,
- srozumitelné a jednoznačné formulování položek dotazníku,
- pochopení výhod znalosti cizích jazyků pro životní i pracovní uplatnění.
- Kompetence personální a sociální
- adekvátní reagování na hodnocení svého vystupování dětmi a vyučujícími,
- ověřování získaných poznatků získaných během studia nebo při přednášce dentální hygienistky,
- práce v týmu a podíl na realizaci společných pracovních a jiných činností,
- přijímání a odpovědné plnění svěřených úkolů.
- Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
- práce s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií,
- užívání nových aplikací při tvorbě edukačních materiálů pro malé děti,
- získávání informací z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím internetu.