Samostatná odborná práce

 

Osnova pro zpracování podkladů k SOP

 

Možnost využívat u závěrečné zkoušky výsledky samostatné odborné práce (SOP) je do koncepce NZZ začleněna na základě požadavků škol vyučujících především tzv. gastronomické obory.

Smyslem jejího využívání u závěrečné zkoušky je to, že žáci při jejím zpracování mohou prokázat hlubší a ucelenější znalost určité odborné problematiky, kterou řeší na základě samostatného a tvůrčího přístupu. Také mohou předvést schopnost prezentovat výsledky vlastní práce. Zkoušející má pak příležitost nejen lépe posoudit celkovou odbornou připravenost žáka na výkon daného povolání, ale i jeho klíčové kompetence (především komunikativní, personální a sociální, schopnost vyhledávat a zpracovávat informace).

O zařazení samostatné odborné práce do JZZZ konkrétního oboru vzdělání rozhoduje příslušný autorský tým. Pokud je samostatná odborná práce součástí jednotného zadání, jsou školy povinny ji do závěrečné zkoušky začlenit.

Z dosavadních zkušeností z ověřování JZZZ vyplývá, že řada škol zaměňuje termín samostatná odborná práce např. za seminární práci žáka, ročníkovou odbornou práci apod., proto je zde uveden jeho výklad.

Termínem „samostatná odborná práce“ se označuje písemné zpracování komplexního úkolu zaměřeného na prokázání všeobecných i odborných znalostí a dovedností, které úzce souvisejí s výkonem praktických činností v rámci daného oboru. Charakteristickým rysem samostatné odborné práce (SOP) je její širší obsahové zaměření, příp. začlenění podnikatelských aktivit (např. vypracování kompletních podkladů pro zhotovení a propagaci výrobků, služeb, návrh na zřízení soukromé provozovny, založení soukromého podnikání v oboru apod.). Jde o práci, která je žákům zadávána s předstihem, nejdříve v lednu daného školního roku, a na její zpracování je jim poskytován delší časový prostor – minimálně jeden měsíc. Žáci práci samostatně tvoří a průběžně konzultují s vyučujícími ve stanoveném časovém rozpětí. Odevzdají ji nejpozději 3 týdny před závěrečnou klasifikací v termínu určeném ředitelem školy. Škola zajistí, aby samostatná odborná práce byla k dispozici zkušební komisi. Pokud žák SOP neodevzdá, je u závěrečné zkoušky výrazně znevýhodněn.

V jednotném zadání je stanoveno téma (příp. několik témat) samostatné odborné práce, osnova jejího obsahu a požadavky na formální úpravu písemného zpracování. Rovněž jsou zde uvedeny obecné pokyny k organizaci jejího zadávání, zpracování, odevzdání a způsobu hodnocení. Jejich upřesnění je v kompetenci ředitele školy. Pro obhajobu SOP je využívána praktická zkouška či ústní zkouška v souladu s pokyny v JZZZ.

Samostatná odborná práce není z legislativních důvodů dosud zařazena jako svébytná součást závěrečné zkoušky, je ovšem v rámci zkoušky využívána formou obhajoby jejích výstupů, které se promítají do klasifikace příslušné zkoušky. Žák představuje písemné zpracování SOP zkušební komisi, vysvětluje a obhajuje způsob a postup navrženého řešení. Jestliže je SOP spojena s vypracováním praktického úkolu, vysvětluje a obhajuje rovněž způsob i výsledek jeho realizace.

 

Zpět

 

OSNOVA PRO ZPRACOVÁNÍ PODKLADŮ K SOP

je součástí obecné struktury JZZZ každého oboru vzdělání kategorie H. Je umístěna v příloze č. 1. Autorský tým jí využívá pouze tehdy, pokud se rozhodne tuto práci do ZZ zařadit. Jinak přílohu s podklady k SOP z JZZZ odstraňte.

Náležitosti SOP – přehled:

a)     Zadání SOP

Využijte následující text: Žáci budou dle zadané osnovy vypracovávat písemnou dokumentaci ke stanovenému tématu/stanoveným tématům. Jestliže JZZZ obsahuje více než jedno téma SOP, stanovte na tomto místě, zda je žákům téma přiděleno, zda si je losují či volí.

·          Téma/témata SOP:

Formulujte odbornou tematickou oblast, či komplexní praktický úkol, k níž/k němuž budou žáci vypracovávat písemnou dokumentaci (např. návrh prezentace výrobků či služeb, návrh na zřízení soukromé provozovny, technologický postup zhotovení výrobku a návrh jeho prezentace apod.). Téma SOP je třeba formulovat natolik konkrétně, aby byla zajištěna srovnatelnost jeho zpracování mezi jednotlivými školami. Pokud stanovíte pro realizaci SOP více témat, může jedno z nich být pojato jako školní téma. Školní téma řeší žáci v rámci školní části závěrečné zkoušky.

·          Osnova SOP:

Vyjádřete heslovitě obsah jednotlivých částí/kapitol SOP k danému tématu (úvod, text řešení, závěr).

·          Formální úprava SOP:

Stanovte požadavky na písemné zpracování SOP, např.: Písemné zpracování daného tématu, příp. dokumentace k úkolu bude provedeno v rozsahu nejméně x stran formátu A 4, text práce bude vypracován na PC, do práce lze zařadit fotografie, obrázky apod. v maximálním rozsahu x, práce bude opatřena titulním listem: jméno a příjmení žáka, ročník, název práce, adresa škol, za titulní list bude zařazen obsah textu (tj. názvy jednotlivých kapitol, stránkování), zdroje informací (literatura, normy, využití Internetu) budou uvedeny na konci práce….

b)     Termíny:

Rámcově vymezte termín zadání SOP, délku jejího řešení a termín odevzdání.

Využijte následující text: Doporučený termín zadání SOP – nejdříve v lednu; Doporučená délka řešení SOP – minimálně 1 měsíc; Doporučený termín odevzdání SOP – nejpozději do 3 týdnů před závěrečnou klasifikací.

V souladu s JZZZ stanoví ředitel školy vyučovací předmět, v jehož rámci bude vypracována SOP, konkrétní termín zadání i odevzdání SOP, způsob odevzdání/převzetí SOP a zabezpečení konzultací žáků s vyučujícími.

c)     Zařazení a prezentace SOP u závěrečné zkoušky

Prezentace a obhajoba SOP bude probíhat v rámci praktické zkoušky. Může spočívat rovněž ve vypracování praktického úkolu, nebo jeho části. Zkušební komise rozhoduje o jejím zařazení do zkoušky, tj. na počátek, do průběhu či na konec praktické zkoušky.

d)     Způsob hodnocení/kritéria hodnocení SOP

Využijte následující text:

Prezentace a obhajoba SOP spočívá v: představení písemné SOP zkušební komisi, popisu a zdůvodnění zvoleného postupu řešení/ zpracování včetně využívání informačních zdrojů, posouzení přínosu práce pro profesní uplatnění žáka, příp. ve vypracování praktického úkolu SOP nebo jeho části.

Hodnotí se: zdůvodnění použitého postupu řešení/způsobu zpracování, dodržení jednotlivých bodů zadání, obsahová i formální úroveň zpracování, používání odborné terminologie, komunikace a reakce na dotazy členů zkušební komise…. V případě vypracování praktického úkolu se hodnotí rovněž dodržování zvoleného způsobu zpracování (technologického postupu), dodržování norem, BOZP, hygienických předpisů….

Hodnocení SOP je součástí celkového hodnocení a klasifikace praktické zkoušky dle pravidel uvedených v JZZZ. V případě, že škola využije možnost zadat žákům rovněž školní téma SOP, ovlivní výsledek řešení školního tématu SOP celkové hodnocení výkonu žáka u praktické zkoušky maximálně v rozmezí jednoho klasifikačního stupně. Jestliže žák neuspěje při řešení dalších částí jednotného zadání praktické zkoušky, pak je klasifikován stupněm „5 – nedostatečný“, i když při řešení školního tématu SOP bude úspěšný.

e)     Způsob řešení v případě, že žák neodevzdá práci ve stanoveném termínu, příp. vůbec

Využijte následující text:

Jestliže žák neodevzdá SOP ve stanoveném termínu, může ředitel školy v odůvodněných případech povolit odevzdání SOP v náhradním termínu.

Jestliže žák SOP neodevzdá, nebude bodově hodnocen za příslušnou část závěrečné zkoušky související se zpracováním, prezentací a obhajobou SOP.

f)      Pokyny pro žáka k vypracování SOP (jejich zpracování záleží na rozhodnutí autorského týmu).

 

Zpět