Po pěti těsnopisných lekcích jistě vidíte, že postupujete stejným způsobem jako v dobách, kdy jste se učili psát latinkou. Některé znaky se v novějších lekcích opakují častěji, s jinými se nesetkáváte často. Ověřte si nejprve, nakolik úplné jsou vaše dosavadní znalosti.
Zkuste napsat následující opakovací věty. Neopisujte je z těsnopisného řešení na prvních třech řádcích obrázku, ať se při kontrole dostanete k objektivnímu výsledku.
Budeme třídit odpad. Věříme, že mu 100 dolarů vymění. Rozbitá vrata opraví po 10. říjnu. Zbývá mu 10 marek. Jeho děti vám dobře poradí. Víme, že tu rozpravu bude řídit Iveta Vávrová. Jeho rozhodnutí budeme vědět v úterý.
Máte-li pochybnosti, proč se určité slovo píše právě tak, jak jsme uvedli v řešení, napište nám. Uvítáme, když se nám pochlubíte s dobrými výsledky i svěříte s obtížemi.
4. řádek obrázku: jemný, dávno, drobné, trapné, dohnat
5. řádek obrázku: hned, vypnete, rovnáme, z jemného
6. řádek obrázku: dno, vadná, vhodné, od vadného
7. řádek obrázku: hnědé, jemně, drobně, divně, hodně, ve Vídni
V dalším pokračování vás čekají zase symboly. Vy už znáte symboly r-ové (tr, vr, pr apod.). Tentokrát se seznámíte se symboly n-ovými. Pro vaše uklidnění uvádíme, že před vámi budou už jen symboly tvořené s písmenem "l".
Dnes se nemusíte učit další písmeno. Stačí, když tvar pro jednostupňový znak, který už znáte, protáhnete až k dolní lince. Tak například z písmene "m" vznikne "mn" a zesílením "mna" nebo "mná".
Nezapomeňte, že po většině n-ových symbolů pokračuje psaní slova na dolní lince.
Z písmene "d" vznikne "dn" a zesílením "dna" nebo "dná". Smyčka je však protažená a končí na základně. Proto tam bude psaní slova pokračovat.
Také měkčení již ze 4. lekce znáte, a tak si oba jeho způsoby vyzkoušíte na n-ových symbolech.
V některé z příštích lekcí sami poznáte, že velikost a tvar samotného písmene "n" není pro psaní a čtení z těsnopisného záznamu ideální. Berte tedy n-ový symbol jako svého pomocníka a po jednostupňových znacích jej využívejte.
Pro nácvik můžete využít i následující věty: