»Průběžné zvyšování osobní kvalifikace, jazykových i dalších odborných kompetencí je přitom stále větší nezbytností a pomáhá nám při kariérním sebeuplatnění i snižování nezaměstnanosti,« uvedla Jana Bydžovská z ministerstva školství, která má na starosti postupnou přeměnu středních škol v centra celoživotního učení. Právě v rámci tohoto projektu se kampaň od září rozjíždí.
Čísla jsou neúprosná - ČR zaostává v oblasti dalšího vzdělávání za celou řadou evropských států. »V r. 2010 se dospělá česká populace do dalšího vzdělávání zapojila jen 7,5 %, čímž zdaleka nedosahuje průměru v EU. Lisabonská strategie stanovila do r. 2010 podíl na dalším vzdělávání dospělých ve výši 12,5 %,« uvedl Jakub Stárek, ředitel odboru dalšího vzdělávání MŠMT.
Jedním z důvodů, proč se Češi neradi dále vzdělávají, je jejich malá vnitřní motivace. Mnohdy chybí i větší podpora ze strany zaměstnavatelů soukromých firem směrem k zaměstnancům. Mezi další bariéry patří také finanční hledisko či nedostatek času.
»Lidé často mívají lichou obavu, že ‚nejsou dost vzdělaní‘, aby se mohli dále vzdělávat. Z našich studií vyšlo, že se nejméně vzdělávají právě ti s nejnižším vzděláním, a přitom se potřebují vzdělávat nejvíce,« doplnila Bydžovská.
Kampaň se bude v médiích objevovat od září do listopadu, dále bude oslovovat veřejnost i po celý příští rok. Kromě toho mohou zájemci zavítat na Týdny vzdělávání dospělých, které se konají od září do listopadu ve většině krajů.