1. Práce se školami – vytváření sítí
Na všech zapojených školách proběhne vstupní motivační a informační seminář o cílech a obsahu projektu, pedagogičtí pracovníci budou seznámeni s možnostmi práce v projektu a s jejími podmínkami. Získají tak dostatek informací pro následné rozhodování o svém zapojení do projektové práce. Postupně každá zúčastněná škola vytvoří projektový tým (cca 10 učitelů z každé školy). V jeho čele bude mentor školy, který bude odpovědný nejen za práci týmu, ale i za vytváření odpovídajících podmínek pro tuto práci. Nejpozději do šesti měsíců od zahájení projektu bude na každé škole ustanoven metodik celoživotního učení. Hlavní náplní jeho práce – v projektu i po jeho ukončení - bude rozvoj potřebné spolupráce se zaměstnavateli (vyhledávání kontaktů, mapování vzdělávacích potřeb, nabídka přípravy programů, nabídka programů apod.). V této etapě zpracují školy stručnou autoevaluační zprávu, ve které posoudí svou připravenost k realizaci dalšího vzdělávání.
Počty zapojených škol v jednotlivých krajích
Kraj |
Počet škol |
Kraj |
Počet škol |
25 |
22 |
||
35 |
26 |
||
12 |
Středočeský |
33 |
|
22 |
25 |
||
14 |
22 |
||
36 |
25 |
||
25 |
CELKEM |
325 |
V krajích, ve kterých již sítě existují, bude navýšen počet škol na průměrných 25 (viz výše – tabulka). Ve většině těchto krajů vznikla v průběhu předešlých projektů ze sítí škol za podpory kraje určitá organizace (např. sdružení, o.p.s., či organizace řízená krajským úřadem), proto bude nutné vést jednání o propojení stávajících struktur s nově zapojenými školami, změnit stanovy, statuty těchto organizací apod. Jedná se o dlouhodobý proces vytváření spolupráce mezi školami, který je spojen se slaďováním zájmů a možností škol. Pracovníci projektu mohou pouze motivovat jednotlivé školy, moderovat jejich jednání. V nově zapojených krajích bude situace zdánlivě jednodušší, protože sítě budou teprve vytvářeny. Ze zkušenosti však víme, že se jedná také o proces poměrně dlouhý. Projekt nemůže školám nařizovat, může opět pouze přesvědčovat, motivovat, hledat argumenty a příklady dobré praxe, což je cesta sice zdlouhavá, ale z hlediska dlouhodobého efektu jediná možná. Součástí řady jednání budou i návrhy na změnu organizace práce na školách, které budou na základě souhlasného stanoviska všech škol projednávány se zástupci krajských úřadů.
Postupná práce se školami povede k vytvoření skutečně spolupracujících sítí škol, které budou zainteresovány na realizaci vzdělávacích služeb pro dospělé. Činnost sítí škol se postupně bude formalizovat - dojde k vytvoření organizací (např. o.p.s., sdružení), ve kterých budou vzdělávací služby pro dospělé rozvíjeny a nabízeny i po ukončení projektu. Součástí přípravy škol na činnost sítě bude zpracování strategického plánu rozvoje dalšího vzdělávání v této struktuře:
a) krátkodobý – do konce projektu;
b) střednědobý – cca na 5 let;
c) dlouhodobý – cca na 10 let na každé škole.
Tyto plány budou východiskem pro zpracování strategického plánu rozvoje dalšího vzdělávání (ve stejné struktuře) každé ze sítí. Plány strategického rozvoje budou jedním z prostředků na podporu udržitelnosti výstupů projektu.
2. Vytváření vnějšího prostředí pro realizaci projektu
V úvodu projektu budou realizována jednání se zástupci krajských úřadů, na nichž bude stanoveno, které z přihlášených škol budou zařazeny do projektu. Průměrný počet škol v kraji zapojených do projektu bude 25, konkrétní počet bude ovlivněn velikostí kraje, jeho lidnatostí apod. (viz tabulka Počty zapojených škol v jednotlivých krajích). Cílem jednání se zástupci krajských úřadů bude také navázat trvalou spolupráci při realizaci projektu a získat veřejnou podporu projektu ze strany krajského úřadu. Postupně bude projekt v každém kraji představen i dalším krajským aktérům opět s cílem navázat spolupráci a získat podporu. Mentoři a metodici škol pro celoživotní učení seznámí s projektem zástupce městské úřady a další aktéry na místní úrovni. Cílem je prohloubení spolupráce a získání podpory projektu v místě působení školy. Jednání s uvedenými subjekty nelze vnímat jako jednorázové akty realizované pouze v úvodu projektu, budou průběžnou součástí realizace projektu, jehož úspěch je závislý mimo jiné i na přijetí jeho cílů a záměrů širokou skupinou subjektů v každém místě a kraji realizace.
Činnosti aktivity směřují k tomu, aby se učitelé zapojených středních škol postupně ztotožnili s vizí školy jako centra celoživotního učení. K tomu budou sloužit všechna pracovní setkání s pedagogy zapojených škol realizovaná v rámci této aktivity. Odpovídající postoje a hodnotová orientace pedagogických pracovníků tvoří základ úspěšné realizace projektu i udržitelnosti činností po jeho ukončení. Nedílnou součástí činností v této aktivitě je i motivace škol k cílenému prohlubování spolupráce se zaměstnavateli, která není vždy na potřebné úrovni.
Nejčastěji využívané metody v aktivitě budou jednak motivační (příklady dobré praxe, navázání kontaktů s již existujícími sítěmi apod.), jednak persuasivní (přesvědčování, argumentace). Aktivita bude probíhat po celou dobu realizace projektu. Její průběh se bude v jednotlivých krajích odlišovat tak, aby byly respektovány podmínky kraje, dosahovaný pokrok v každém kraji apod. Zkušenost z projektu UNIV ukazuje, že minimální čas potřebný k vytvoření organizace sítě škol jsou cca 2 roky intenzivní projektové práce.
Výstupy klíčové aktivity:
- vytvořené sítě škol ve 13 krajích ČR; v každé síti cca 25 škol– celkem 325 zapojených škol;
- z vytvořených 13 sítí škol bude na konci projektu nejméně 11 sítí právnickou osobou (např. o.p.s.; sdružení apod.)
- předpokládáme, že po ukončení projektu bude nadále funkčních nejméně 80 % vytvořených sítí škol;
- vznik 325 místních center celoživotního učení - předpokládáme, že nejméně 80 % z nich uzpůsobí svou organizaci práce novým požadavkům (např. pracovník odpovědný za celoživotní učení, hodiny pro veřejnost – informace o dalším vzdělávání a poradenství) a zůstane v oblasti poskytování vzdělávacích služeb pro dospělé aktivních i po ukončení podpory;
- 325 stručných autoevaluačních zpráv škol týkající se pouze oblasti dalšího vzdělávání;
- 325 strategických plánů rozvoje dalšího vzdělávání na školách - každá zapojená škola zpracuje svůj strategický plán rozvoje dalšího vzdělávání na škole;
- veřejně manifestovaná podpora projektu ze strany 13 krajských úřadů, které zapracují projektové cíle a vize do svých dlouhodobých záměrů;
- nejméně 70 % pedagogických pracovníků se ztotožní s vizí školy jako centra celoživotního učení. Tento výstup je sice obtížně prokazatelný, přesto ale je nezbytný ke splnění cílů projektu a směřují k němu činnosti aktivity.