Název modulu
|
Větrná energie (samostatná)
|
Kód modulu
|
|
Nominální délka
|
60 hodin
|
Platnost od
|
|
Typ modulu
|
|
Vstupní
předpoklady
|
Ukončená základní školní docházka
|
Stručná anotace vymezující cíle
|
V modulu absolventi získají celkový přehled, který jim umožní dobře se orientovat v problematice větrné
energetiky, a to jak v obecném smyslu ohledně významu, výhod a nevýhod větrné energetiky, tak i v praktických
otázkách spojených s plánováním, výstavbou a provozem větrných elektráren. Budou mít představu o fungování
větrných elektráren, budou znát technická a jiná úskalí VTE a budou schopni argumentovat o VTE při jednání s
veřejnou správou a veřejností.
|
Předpokládané výsledky vzdělávání
|
Absolvent:
- popíše způsoby získávání energie (nejen elektrické) v minulosti a současnosti
- vysvětlí negativa spalování fosilních zdrojů a neudržitelnost současného stavu
- objasní význam a perspektivy využívání OZE a jejich výhody pro udržitelný rozvoj
- vyjmenuje a stručně charakterizuje všechny druhy obnovitelných a nevyčerpatelných zdrojů energie, stručně
zhodnotí jejich výhody a nevýhody
- popíše princip fungování současných VTE
- popíše alternativní technologie využívání energie větru (vč. malých VTE)
- popíše technické řešení současných VTE a jejich komponent*
- charakterizuje provoz a podmínky provozu větrné elektrárny
- zajišťuje provoz a údržbu VTE*
- má přehled o současném stavu a trendech ve větrné energetice ve světě avČeské republice a o perspektivě
budoucího vývoje
- hodnotí pozitivní a negativní stránky využívání VTE a porovná je spozitivy anegativy výroby elektřiny z
jiných zdrojů
- popíše problémy spojené s integrací větrné energie do elektroenergetické soustavy a možnosti jejich
řešení (předpověď výroby, transport či skladování energie, inteligentní (chytré) sítě)
- využívá informací o VTE k jednání s veřejnou správou a veřejností
- posoudí podmínky pro výstavbu VTE z hlediska přírodního, ekonomického, technického a environmentálního
- vybere vhodnou technologii VTE pro dané podmínky
- popíše kroky nutné k výstavbě VTE od počátečních plánů až po výstavbu
- orientuje se v povolovacím procesu VTE
- orientuje se v legislativě vztahující se k VTE
- orientuje se v ekonomice výstavby VTE
- popíše hlavní bariéry výstavby VTE a možnosti jejich překonání (připojení ksíti, postoj obyvatel, radary,
hluk, ...)
|
Obsah modulu
|
- způsoby získávání energie (nejen elektrické) v minulosti a současnosti
- princip získávání elektrické energie; výkon, výroba, kapacitní faktor; princip rovnováhy výroby a
spotřeby elektřiny; přenos, distribuce, regulace a uskladnění elektrické energie
- externí náklady a škody spojené s výrobou elektřiny, globální klimatická změna, vyčerpatelnost a
nevýhodné rozmístění fosilních zdrojů
- jednotlivé druhy výroby elektřiny, výhody a nevýhody
- princip fungování současných VTE
- technické řešení současných VTE a jejich komponent*
- alternativní technologie využívání energie větru (vč. malých VTE)
- provoz a údržba VTE, příčiny poruch a jejich řešení*
- historický vývoj využití větrné energie
- současný stav větrné energetiky ve světě a v ČR
- trendy ve větrné energetice
- projekt VTE: od záměru až po výstavbu
- přírodní podmínky pro VTE: výkon a výroba VTE, výkonová křivka, větrná růžice, modelování a měření větru,
nárůst průměrné rychlosti větru s výškou, vliv lesa a terénu, turbulence a extrémní větrné podmínky, námraza
- vyvedení výkonu VTE do elektrické sítě
- vzájemné ovlivnění VTE
- VTE a střety s jinými technologiemi (radary, telekomunikace, infrastruktura)
- doprava, výstavba a demontáž VTE
- ekonomika VTE
- legislativa vztahující se k VTE
- povolovací proces VTE
- negativní vlivy VTE na prostředí (hluk, stroboskopický efekt, ptáci a netopýři, krajinný ráz) a možnosti
jejich zmírňování
- percepce VTE ze strany obyvatel
- integrace (využití) kolísajícího výkonu VTE, metody předpovědi výroby
- komunikační dovednosti
|
Doporučené postupy výuky
|
Výklad, interaktivní metody a formy, využívání audiovizuálních prostředků, projektové metody, vyhledávání
informací, aktivní kontakty s okolím, exkurze na stávající větrnou elektrárnu, případně též do firmy
zabývající se developmentem či výrobou VTE.
|
Způsob ukončení
|
Zkouška, prezentace projektů a diskuze
|
Hodnocení výsledků vzdělávání
|
Hodnotící kriteria stanoví vzdělavatel.
|
Doporučená literatura
|
Kolektiv autorů: Velká kniha o energii - L. A. Consulting Agency, spol. s r. o., 2001.
Cenek, M. a kolektiv. Obnovitelné zdroje energie. Praha: FCC PUBLIC 2001. ISBN 80-901985-8-9
Šubrt, R. Alternativní zdroje energie. České Budějovice: Energy Centre 2002.
ČEZ, a. s. 2005.
www.cez.cz/vzdelavaciprogram
Motlík, J. a kol. Obnovitelné zdroje energie a možnosti jejich využití pro ČR. ČEZ, a. s.
|