Oblast vzdělávání nepatří do společných politik EU. Na rozdíl od společné měnové a celní politiky má vzdělávací politika statut tzv. doplňující politiky. To znamená, že aktivita EU v této oblasti nezasahuje přímo do národní vzdělávací politiky, ale je omezena na podporu členských států. Orgány EU mohou členským státům pouze udělit doporučení. Podstata úsilí EU ve vzdělávání spočívá v systematické a rozsáhlé finanční podpoře jednotlivých zemí a regionů. Finanční podpora se odehrává na základě společně přijatých cílů a prostřednictvím strukturálních fondů a programu celoživotního vzdělávání.
Historie vzdělávání v EU
Budoucnost vzdělávání do roku 2020
Další informace:
- Činnosti EU - výchova, vzdělávání, mládež
- Stránky Evropské komise o politikách a spolupráci ve vzdělávání
- Stránky Evropské komise s přehledem aktivit v oblasti vzdělávání a odborné přípravy
- Portál PLOTEUS poskytující informace o vzdělávání, vzdělávacích systémech a vzdělávacích příležitostech ve všech členských zemích EU
Dokumenty:
- Sdělení Evropské komise "Making a European Area of Lifelong Learning a Reality" (2001)
- Kodaňská deklarace (2002)
- Komuniké z Brugg (2010)
ReferNet je informační síť Evropského střediska pro rozvoj odborné přípravy (CEDEFOP) sloužící k výměně, shromažďování a šíření informací z oblasti odborného vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve všech členských státech Evropské unie.
EU respektuje vzdělávací systémy členských zemí a považuje je za součást národní identity a kultury. Jejich osud je proto ponechán v kompetencích vlád jednotlivých členských zemí