Koučováním se lektoři dále vzdělávají a zlepšují
závěrečné fázi projektu Kurikulum S probíhá další aktivita na podporu kurikulární reformy, a to vzdělávání lektorů a konzultantů formou koučování. „Přemýšleli jsme, jak můžeme v rámci projektu ještě pomoci učitelům odborným škol při probíhající reformě na školách a napadlo nás začít u lektorů a konzultantů, kteří s učiteli často pracují,“ vysvětluje autorka nápadu na další aktivitu projektu Irena Palánová. „Reagovali jsme na poptávku z regionů a navrhli aktivitu, která pomůže zlepšit potenciál lektorů formou koučování.“
Koučování vychází z myšlenky, že zlepšování kompetencí učitelů ve středních školáchdo značné míry závisí na kvalitě lektorů a konzultantů z regionů a NÚV, kteří zajišťují další vzdělávání pedagogických pracovníků. „Formou koučování mají tito lektoři možnost rozvinout své schopnosti a odborné kompetence a najít pomoc při řešení problémů,které mají třeba právě při spolupráci s učiteli škol,“ popisuje I. Palánová.To by mělo vést i ke zvýšení jejich schopnosti šířit výstupy (metodické příručky a další publikace) v rámci udržitelnosti projektu.
Koučování je přínosná metoda pro lektory a podporuje jejich rozvoj
V závěru veřejné zakázky ke koučování jsme získali od účastníků zpětnou vazbu prostřednictvím elektronického dotazníku vytvořeného realizačním týmem projektu Kurikulum S. Ze zpětné vazby vyplývá, že téměř všichni účastníci jsou s metodou koučování spokojeni, že je to pro ně metoda přínosná a že ji budou i nadále využívat. Nejvíce absolventů považuje metodu koučování vhodnou pro profesní i osobnostní rozvoj člověka a doporučili by ji převážně vedoucím pracovníkům na školách i učitelům pro jejich vlastní rozvoj. Zpětná vazba nám potvrzuje, že takto organizovaná zakázka byla úspěšná.
Vyhodnocení dotazníku ke koučování v
pdf (487,27 KB)
elektronický dotazník v pdf
Chcete o koučování vědět víc?
Vstupte do světa koučování z pohledu školského prostředí. Připravili jsme pro vás materiál Koučování na středních školách - materiály ke koučování z pohledu školského prostředí ( formát pdf, formát ppt), který vám odhalí koučovací přístup pro vaši praxi, nabídne doporučení a zajímavé odkazy, kde se můžete dozvědět ještě více.
Videa
Prohlédněte si následující videa, ze kterých je vidět rozdíl mezi koučováním a mentorováním - a to jednak mezi ředitelem a učitelem a jednak mezi učitelem a žákem.
Ředitel koučuje učitele po hospitaci (29,88 MB)
Ředitel mentoruje po hospitaci (23,55 MB)
Učitel koučuje žáka (29,32 MB)
Učitel mentoruje zdravý životní styl
(16,34 MB)
Koučování nabídlo lektorům příležitost k zamyšlení a řešení problémů
Účastníci koučování se dobře zorientovali v pěti tematických modulech a dokázali si vybrat témata týkající se jednotlivých modulů. Velmi důležité bylo vytvoření důvěry mezi koučem a účastníky koučování. Zaručení diskrétnosti mělo vliv na výběr témat a otevřenost účastníků. Koučování nabídlo příležitost k zamyšlení a řešení problémů. Účastníci ocenili možnost vyzkoušet si všechny nabízené formy koučování, resp. skupinovou, individuální a koučink přes Skype. Více se dočtete v závěrečné zprávě ke koučování.